Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM
Contacteer:

Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Steppenwolf »

Hey hey,

Ik ben hier net nieuw op het forum en heb een vraag die op het moment heel erg relevant voor mij is.
Hoe zijn jullie op een nieuwe naam gekomen wat bij jullie nieuwe geslacht hoort? Is het iets wat je meteen wist of waar je erg over twijfelde?
Zijn er misschien tips om met het kiezen van een nieuwe naam om te gaan, want dit is voor mij wel lastig.

Groeten
Less is more
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Emma »

Tja,

Sommigen kiezen ervoor de mannelijke of vrouwelijke variant te gebruiken van de naam die ze al jaren hadden. Sandra wordt Sander, of andersom. Anderen vragen hun ouders hoe ze geheten hadden als...

Je kunt ook en heel andere naam kiezen. Dan is weer de vraag of je erg gehecht bent aan de eerste letter van je naam. Heet je Bert, dan ligt het tegenwoordig niet meer zo voor de hand dan maar de naam ‘Bertha’ te kiezen. Je hoeft je voorletter niet te houden, en als het tot een naamswijziging komt weet je veel makkelijker bij wie je naam al goed in de administratie staat en bij wie niet :)

Uiteindelijk komt het er op neer dat je iets kiest waar je je goed bij voelt. Ergens is het al heel bijzonder dat we tot een klein groepje mensen behoren dat invloed heeft op hun voornaam, dus waarom zou je er dan inderdaad niet goed over nadenken :)

Persoonlijk ben ik er voor altijd om om je heen te kijken in je eigen leeftijdscategorie, wat voor namen je tegenkomt. Maar dat is dan vooral voor de wat ouderen onder ons, en dan nog heb ik er niks over te vertellen en is het allemaal een zaak van je eigen smaak. Bovendien heb ik me er ook niet aan gehouden. De naam ‘Emma’ was in mijn geboortejaar nou niet bepaald populair...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Daan88
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jan 2018, 21:26
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Daan88 »

Ik ging voor mijzelf kijken wat het beste voelt als jij en probeer het eens een poosje uit.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Alice »

Je mag zelf een naam bedenken die je mooi vind. En inderdaad je moet het uitproberen of die bij je past, of je die naam mooi blijft vinden. Als dat niet zo is een andere naam kiezen die je misschien al in gedachten is gekomen. Een beetje verwarrend voor je omgeving maar jij moet er later met die naam leven.
Leeswerk mogelijk wat van belang, viewtopic.php?f=18&t=3563
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jennifer84
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 jul 2017, 00:21
Gender: Trans MtF
Locatie: provincie Utrecht

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jennifer84 »

Ik heb gekozen voor een naam die wel met de zelfde 1ste letter begon maar voor de rest er niet op lijkt, en waar ik me comfortabel bij voelde.
Wees jezelf, het leven is te kort om iemand anders te zijn.
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Steppenwolf »

Ik zou graag een aantal namen willen proberen, maar mijn moeder vindt het te verwarrend. Ik begrijp
dat echt wel en neem het haar ook niet kwalijk, maar ik heb momenteel geen ander plan i.v.m dat mijn seksuologe nog steeds ziek is.
Ik heb wel besloten dat ik een naam wil die met de dezelfde letter begint als mijn oude naam.
Less is more
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jer158 »

Steppenwolf schreef: 01 apr 2018, 23:22 Ik zou graag een aantal namen willen proberen, maar mijn moeder vindt het te verwarrend. Ik begrijp
dat echt wel en neem het haar ook niet kwalijk, maar ik heb momenteel geen ander plan i.v.m dat mijn seksuologe nog steeds ziek is.
Ik heb wel besloten dat ik een naam wil die met de dezelfde letter begint als mijn oude naam.
Vaak zijn vrienden daar geschikter voor dan ouders: voor hen heeft je naam allicht wat minder betekenis dan voor je ouders, en ze zullen eerder bereid zijn je een plezier te doen.

Naast wat al genoemd is waren criteria voor mij:
- Een acceptabele uitspraak en duidelijke spelling in Nederlands, Engels en Duits
- Het laten meebeslissen van mijn ouders
- Geen naam die regelmatig aan meisjes wordt gegeven

Voor mij was de keuze uiteindelijk niet heel moeilijk, omdat (een variant van) de naam die mijn ouders mij zouden hebben gegeven als ik bio jongen was begon met dezelfde voorletter als mijn oude naam (wat ik ook wilde), en deze naam bovendien in geen van de drie doeltalen voor problemen zorgde. Verder vond ik het een prima naam.
Hung her from the branches of a mango tree
Steppenwolf
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2018, 20:15
Gender: Trans FtM
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Steppenwolf »

Je hebt een punt, maar ik durf dat eigenlijk niet zo aan mijn vrienden te vragen. Ik vind het
nogal veel van ze gevraagd, wanneer ik bijvoorbeeld switch naar een andere naam, omdat ik niet tevreden ben met de vorige.
Less is more
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Emma »

Je kunt natuurlijk niet zo makkelijk met post en pakketjes experimenteren... dat is uiteindelijk hoe ik het geprobeerd heb. Dingen bestellen op verschillende namen, een aantal keer lid worden van Ikea Family met mogelijke namen, en dan kijken hoe het voelt als je post of pakjes op die naam krijgt.

Maar zou daar niet een variant op te bedenken zijn, die niet je ouders confronteert met de probeersels?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Jer158 »

Ik zou het in dat geval je vrienden vooral uitleggen, dat je namen wilt uitproberen en of ze je daarbij willen helpen. Sommige mensen vragen ook aan hun vrienden welke namen zij zouden vinden passen.

Als variant op wat Emma zegt kun je ook social media accounts e.d. aanmaken onder je potentiele nieuwe naam, of hier op het forum je naam laten veranderen.
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie