Nieuwe chat! Zie dit topic.

SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Nisss »

Hoi,

Over paar maanden zal ik geopereerd worden. Op werk (zover ik weet) weten ze niet van mn ts achtergrond.

Op basis van mn gesprek met psycholoog moet ik wel uitkomen. Hoe kan ik dit aanpakken met de meest positieve uitkomst?

Ik durf het niet namelijk. Ben bang van de consequenties als ze weten dat ik ts ben.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Jer158 »

Nee hoor.

"Ik moet geopereerd worden. Dat gebeurt op datum X."

Mensen op het werk die weten dat ik trans ben konden wel raden waar het om ging maar hebben heel netjes niet verder gevraagd. Bij mensen die het niet weten heb ik er direct achteraan gezegd:

"Het is niets ernstigs. De operatie is redelijk intens dus er is wel een herstelperiode van Y weken/maanden, maar daarna zou alles goed moeten zijn."
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Nisss »

Jer158 schreef:Nee hoor.

"Ik moet geopereerd worden. Dat gebeurt op datum X."

Mensen op het werk die weten dat ik trans ben konden wel raden waar het om ging maar hebben heel netjes niet verder gevraagd. Bij mensen die het niet weten heb ik er direct achteraan gezegd:

"Het is niets ernstigs. De operatie is redelijk intens dus er is wel een herstelperiode van Y weken/maanden, maar daarna zou alles goed moeten zijn."
En wat als ze vragen waarvoor en daarna doorvragen etc etc
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Anon20190501 »

Nisss schreef: 13 apr 2018, 21:53 En wat als ze vragen waarvoor en daarna doorvragen etc etc
Daar hebben ze toch helemaal geen zaken mee? Jouw gezondheid behoort tot jouw persoonlijke levenssfeer. Dat kan je gewoon zeggen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Jer158 »

Wat Sigrid zegt. Een simpel "daar praat ik liever niet over" voldoet naar collega's/bekenden.
Laatst gewijzigd door Jer158 op 13 apr 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Misschien begrijp ik het gewoon verkeerd hoor, maar je kan toch moeilijk je hele leven in het verkeerde geslacht blijven leven, terwijl je de fysieke transitie wel al hebt gehad.
Irene
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Emma »

Irene_de_Vreede schreef: 13 apr 2018, 22:10 Misschien begrijp ik het gewoon verkeerd hoor, maar je kan toch moeilijk je hele leven in het verkeerde geslacht blijven leven, terwijl je de fysieke transitie wel al hebt gehad.
Ik geloof dat Nisss het precies andersom bedoelt...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door stella »

Wettelijk gezien valt afwezigheid voor een operatie onder de ziektewet. Je kan je als je het heel summier wilt doen je dus gewoon enkel ziekmelden als het moment daar is. Beter is inderdaad zoals al voorgesteld is van te voren melden dat je een operatie zal ondergaan op datum X en dat je na de operatie ongeveer X weken afwezig bent ivm je herstel.
Bij de ziektewet mag je werkgever wel vragen wat er aan de hand is, maar als je aangeeft dat dit prive is mag er niet worden doorgevraagd. Als je herstel langer dan 6 weken kan je wel een gesprek krijgen met een arboarts of bedrijfarts. Een bedrijfsarts zal je misschien wel moeten inlichten, maar deze heeft een geheimhoudngsplicht.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Nisss »

Irene_de_Vreede schreef:Misschien begrijp ik het gewoon verkeerd hoor, maar je kan toch moeilijk je hele leven in het verkeerde geslacht blijven leven, terwijl je de fysieke transitie wel al hebt gehad.
Zoals Emma aangeeft ben ik al mezelf (ook op mijn paspoort). Dus dat stukje van overgang is gelukkig al een tijdje voorbij.
Gebruikersavatar
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

Re: SOS! Moet je uitkomen als TS op werk ivm operatie?

Bericht door Nisss »

Is het niet zo dat je moet aangeven waarom je afwezig bent (ziektemelding op werk)?
Ik vertrouw een arbo arts niet. Zij werken immerw voor het bedrijf.