Nieuwe chat! Zie dit topic.

Weer een nieuwe naam?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Aydin
Berichten: 69
Lid geworden op: 24 sep 2017, 13:20
Gender: Trans FtM

Weer een nieuwe naam?

Bericht door Aydin »

Ik verwacht over 1-2 maanden 'groen licht :dance:
En als ik het goed heb kan ik dan ook een brief 'krijgen' die ik voor mijn officiële naamswijziging kan gebruiken. Nu dit dichter bij komt, begin ik aan mijn naam te twijfelen. Of eigenlijk twijfel ik niet, maar schaam ik me om aan mensen te moeten vertellen dat ik mn naam nog een keer heb veranderd. Maar ik moet me natuurlijk niet door schaamte laten weerhouden. Vooral omdat ik me nauwelijks druk maak om mensen die echt dichtbij me staan. Meer om kennissen.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe reageerde men?
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Anon20190712 »

Gefeliciteerd!

Heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel mensen die in zo’n positie zaten. Lastig indien de omgeving al aan je andere naam gewend was, maar wat heb ik gemerkt bij mijn kennissen, niet problematisch.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Marica »

Ik heb toegegeven aan mijn lief dat mijn MtF naam Sacha in afkorting Sas een verkeerde associatie opriep bij haar over een leidinggevende die Saskia heet en ook afgekort Sas wordt genoemd. Dat is echt een bitch, i know.
Dus met tegenzin een andere voornaam opgezocht in het babynamenboek. Het is nu Marley, naar Bob Marley. En ja Marley staat bij de meisjesnamen. Ik heet als man Marco dus iedereen kort dat af tot Mar. Kan dat lekker blijven zoals het is.

Sorry Aydin voor het kapen van je topic, maar het is een onderwerp waar meer mensen mee kunnen zitten.

Kus Marley. Ik doe ook een doopproost op mijn naam , Gezondheid voor een ieder ! :hug:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Marica »

Toch maar een reactie achterlaten op mijn vorige post hier. Van Marley is het vlot Marica geworden. De hele familie en vriendenkring staat daar achter en zo zal het gaan zijn op mijn paspoort, rijbewijs en bankpasjes.

Ik heb dus nog gekeken in een lijst op www van ruim 5000 Noorse vrouwennamen omdat ik wat met dat fijne land heb.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Benjamin »

Eigenlijk wel jammer. Ik vind Marley een ontzettend leuke naam. Als ik een dochter had, zou ik Marley zeker overwegen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Elijah87
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jul 2018, 22:35
Gender: Trans FtM
Locatie: Wieringerwerf

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Elijah87 »

Als jou gevoel zegt, dit is de naam die je wilt hebben dan zit het toch helemaal goed? Het is een naam die je voor altijd meeneemt.
Ik heb keuze gemaakt uit 3 namen, Timmy, Lars en Elijah. En Elijah is het geworden... mijn moeder gaat er niet mee akkoord (ook omdat ze mijn keuze niet accepteert) maar ik denk het is toch mijn leven?
Oftewel mijn tip... je hebt nog een paar maandjes zoals je zegt, dus dan kan je altijd nog even internetten naar mooie leuke namen :)

Wens je veel succes.
:hug:

Groet, Elijah
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Marica »

Elijah87 schreef: 01 aug 2018, 09:55 Als jou gevoel zegt, dit is de naam die je wilt hebben dan zit het toch helemaal goed? Het is een naam die je voor altijd meeneemt.
Ik heb keuze gemaakt uit 3 namen, Timmy, Lars en Elijah. En Elijah is het geworden... mijn moeder gaat er niet mee akkoord (ook omdat ze mijn keuze niet accepteert) maar ik denk het is toch mijn leven?
Oftewel mijn tip... je hebt nog een paar maandjes zoals je zegt, dus dan kan je altijd nog even internetten naar mooie leuke namen :)

Wens je veel succes.
Dank je
Maar mijn keus staat nu vast. De mensen om mij heen zijn er al een beetje aan gewend en ik neem de telefoon ook op als Marica. Op FB heet ik ook al zo, en vele accounts zijn ondertussen ook al aangepast.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Elijah87
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jul 2018, 22:35
Gender: Trans FtM
Locatie: Wieringerwerf

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Elijah87 »

Marica schreef: 01 aug 2018, 13:20
Elijah87 schreef: 01 aug 2018, 09:55 Als jou gevoel zegt, dit is de naam die je wilt hebben dan zit het toch helemaal goed? Het is een naam die je voor altijd meeneemt.
Ik heb keuze gemaakt uit 3 namen, Timmy, Lars en Elijah. En Elijah is het geworden... mijn moeder gaat er niet mee akkoord (ook omdat ze mijn keuze niet accepteert) maar ik denk het is toch mijn leven?
Oftewel mijn tip... je hebt nog een paar maandjes zoals je zegt, dus dan kan je altijd nog even internetten naar mooie leuke namen :)

Wens je veel succes.
Dank je
Maar mijn keus staat nu vast. De mensen om mij heen zijn er al een beetje aan gewend en ik neem de telefoon ook op als Marica. Op FB heet ik ook al zo, en vele accounts zijn ondertussen ook al aangepast.
Super :)
:hug:

Groet, Elijah
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Matijs »

Herkenbaar probleem..
Ik word nu door een aantal mensen al twee jaar Sam genoemd, een naam die ik goed bij me vind passen en waarover ik tevreden ben. Echter heeft mijn moeder een jaar geleden de beginletters van haar kinderen op haar arm laten tatoeëren. Ik moet nog bij mijn ouders 'uit de kast' komen, dus staat de eerste letter (C) van mijn nog huidige naam op haar arm.. Weg laten halen of veranderen vind ik geen optie. Dus als ik mijn naam straks laat wijzigen naar Sam, zal ik door de C op haar arm waarschijnlijk altijd terugdenken aan mijn meisjesnaam. Ik kan dus beter een jongensnaam zoeken die begint met de C. Ondertussen wel al wat gezocht, maar bijna alle mannelijke namen met een C vind ik of niet mooi of niet bij mij passen. Cam (uitspreken als Sam) zal kunnen, maar ik vind het zo niet mooi geschreven en ik ben bang dat mensen de naam verkeerd gaan uitspreken. Ciem (uitspreken als Siem) staat momenteel bovenaan, maar ook daarover heb ik nog twijfels. Moeilijk, maar gelukkig heb ik nog behoorlijk wat maanden.

Wat jouw verhaal betreft, Aydin, als je weet welke naam je liever hebt en het staat nergens nog officieel gewijzigd, waarom dan niet veranderen? Je kunt beter met een naam rondlopen waarover je tevreden bent, dan straks spijt krijgen omdat je bij die ene naam bent blijven hangen, zodat je geen schaamte zou krijgen. Een naam kiezen doe je dan ook niet binnen een dag.
###
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Weer een nieuwe naam?

Bericht door Freedom »

Ciem schreef: 07 aug 2018, 13:17
Is het nog een optie om een tweede voornaam, beginnend met een C, te nemen?

Ik herken het probleem trouwens ook. Mijn nieuwe naam blijft soms gek voelen, en dan slaat de voornaamtwijfel weer toe. Heeft vast er vast mee te maken dat 1. ik deze maand mijn naam en geslacht ga wijzigen en 2. in het algemeen al moeite heb met mezelf vast te leggen en keuzes te maken. Ik doe er al een kwartier over om een ijsje uit te zoeken. :lol:
Maar mijn vorige naam lokte teveel uit om mijn birthname te gebruiken (het was een afkorting daarvan, en werd vroeger al door intimi gebruikt als koosnaam). Toch mis ik 'm. Nu heb ik bedacht om mijn zelfgekozen naam als eerste te nemen, en een mannelijke variant van mijn oude naam als tweede.

.. denk ik
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now