Nieuwe chat! Zie dit topic.

MtF en FtM werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Emma »

Ik zal mijn verhaal over mijn speelgoed niet gaan herhalen, een link lijkt me meer dan genoeg... https://emmaiamme.nl/nl/denken/berenzeef/.

Vanaf mijn 11e leek techniek, en met name computers, die net een beetje betaalbaar werden, me wel interessant. Ik heb alleen nooit de echte nerd-status kunnen bereiken, ik ben niet goed in alles van één ding weten, nog steeds niet. Ik werd en word altijd voorbijgestreefd door mensen die veel interessantere dingen kunnen laten zien dan ik. Maar ik ben dan wel weer een van de weinigen die overzicht kunnen houden.
Toen ik ging studeren was iets van informatica (wat uiteindelijk technische informatica werd) me de veiligste keuze. Ik heb ook Nederlands, rechten en psychologie overwogen, maar de stap leek me gewoonweg te groot, evenals de angst voor het onbekende. Achteraf had ik me met die andere drie ook geen buil gevallen, al was mijn inkomenspositie met een studie Nederlands waarschijnlijk wel slechter geweest dan nu.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Nick1703 »

Ik heb in de IT gewerkt, toen ik nog niet out was en nog als 'vrouw' door het leven ging. De enige reden dat ik daar volhield was dat ik in mijn hoofd een man was, keiharde wereld. Inmiddels kan ik niet meer werken, en studeer ik rechten. Gewoon omdat ik dat interessant vind.
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Tanja »

Mijn eerste vraag is, wat wou je vroeger als kind worden?
STEWARDESS
Mijn tweede vraag is, werd het geacepteerd dat je dat beroep zou willen doen als (toen nog) jongen of meisje zijnde?
nEE HELAAS NIET
En mijn derde vraag is, heb je het gevoel dat je de baan die je nu hebt, ook zou hebben gekozen als je geboren was als het gewenste geslacht?
NOOIT VAN ZN LEVEN
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Jannet V »

Ik had als kind echt geen idee, pas op de ULO begon ik te beseffen dat Fotograferen wel bij me zou passen. Alleen paste het ULO onderwijs niet bij mij en moest ik een andere richting zoeken. (Fotograaf werd trouwens ook volledig afgewezen door mijn ouders) Alternatieven, een lagere beroepsopleiding. De opvolger van de huishoudschool leek me een goeie keuze maar dat werd van tafel geveegd als een slechte grap. Dat jaar mochten er (in theorie) voor het eerst 'jongens' naar de LHNO maar dat zou natuurlijk gelijk staan aan zelfmoord of een gedwongen opname. Nee, LTS was wat ik zou moeten doen maar gelukkig heb ik daar zelf een stokje voor gestoken. Dan maar een groen beroep, de bloemen in wat na een paar jaar testosteron eindigde in de aanleg en onderhoud van tuinen. En in het groen waren meisjes al geaccepteerd. Maar na een jaar of 6 kwam pas mijn droombaan voorbij. Mijn partner en ik hadden besloten dat we toch wel heel erg graag een kind wilden maar een van ons zou thuis blijven omdat wij vonden dat de kinderen daar recht op hadden. En dat was precies waar ik op zat te wachten. Het was 1987 en het voornemen was destijds behoorlijk vooruitstrevend, vooral in een dorpje in het noorden van Drenthe. Maar iedereen accepteerde het, iets genuanceerder, alle vrouwen in onze omgeving accepteerden het, juichten het zelf toe en dat was het enige wat telde.
Huisvrouw en zo zie ik mezelf nog steeds. En ja, daar had ik ook voor gekozen als het in de baarmoeder wel goed gegaan was.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Gwenda »

Ik wilde vroeger opticien worden. Een mix van techniek en zorg. Als ik nu zie waar ik ben geland ben ik daar erg tevreden over. Ik schuif van hardcore techniek (hts techn automatisering en recent master business proces management & IT) naar meer sociale aspecten van techniek. Het aantal vrouwen stijgt bij iedere beweging naar de sociale kant.
Ik merk dat de eigenschappen die als vrouwelijk worden gelabeld me wel erg helpen.
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 apr 2018, 22:23
Gender: Man

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Kevin »

wat wou je vroeger als kind worden?
ik wilde vrachtwagen chauffeur worden, bus chauffeur, taxi s chauffeur en in een boekwinkel werken.

werd het geacepteerd dat je dat beroep zou willen doen als (toen nog) jongen of meisje zijnde?
nee, mijn ouders vonden dat niet bij me passen ze vonden dat vanwege mijn autisme banen die te veel stress geven en ze waren bang voor geweld tegen mij en vanwege mijn fibromyalgie ook niet goed
maar goed als ik jongens kleding wilde vonden ze dat ook niet helemaal goed, want was in hun ogen geen jongen
al zeiden ze wel eens dat ik bij tijd en wijle net een jongen ben
dus nee vrouwen beroepen vonden ze beter, en veiliger maar goed dat vond ik dan weer niks

heb je het gevoel dat je de baan die je nu hebt, ook zou hebben gekozen als je geboren was als het gewenste geslacht?
ik ben arbeidsongeschikt en heb een wao uitkering
heb wel werk gehad maar dat ging niet goed kon dat psychisch en lichamelijk niet aan
ik heb oa in een keuken gewerkt en stage gelopen bij toen nog ptt post
ja, ik koos vaak dingen die mijn ouders niet begrepen maar voor mij goed voelde

dus nee ik heb geen werk maar vond dit een leuke vraag om te beantwoorden, zo leer ik weer dingen ook meteen vind ik
Groetjes Kevin
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Anon20190122 »

Tijdens mijn werk als chauffeuse is er op me geschoten, meerdere keren met messen bedreigt, pistool op m'n kop gehad en idd een hoop stress en waarschijnlijk nog veel meer zaken wat ik verdrongen/vergeten heb!

Heeft het me gevormd ja ontzettend een hele hoop dingen maken mij de pis gewoon niet meer lauw.

Dus ik denk dat je ouders grotendeels gelijk hadden.
Gebruikersavatar
Kevin
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 apr 2018, 22:23
Gender: Man

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Kevin »

oke, dat is naar
ja het zou kunnen dat ze daarin gelijk hebben, maar geweld hoeft niet te gebeuren
en ik heb helaas niet een goede opvoeding gehad, en mijn ouders hadden met veel dingen moeite en konden dingen lastig accepteren
zelfs bij de post werken hadden ze echt zoiets van dat is toch mannen werk? nou ik vond dat onzin vond het werk voor mannen en vrouwen dus nee mijn ouders begrepen niet mijn keuzes altijd even goed, maar ze waren idd op sommige gebieden wel beschermend, soms wel over beschermd
wel heel naar om te lezen wat jij hebt mee gemaakt.

maar goed, ik heb uiteindelijk ander werk gedaan maar dat ging niet en nu ben ik al heel lang afgekeurd.
Groetjes Kevin
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Anon20190122 »

Ik heb nieuws voor je als chauffeur wordt je aan van alles blood gesteld en geweld gaat je vroeger of later gebeuren.
Stress door planning en verkeersdrukte is een dagelijkse terugkerend verhaal.
Traumatisering door zware ongevallen zeer waarschijnlijk ( ik heb er een aantal voor mijn ogen dood gereden zien worden).

Post is een mooi rustig baantje!
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: MtF en FtM werk

Bericht door Marica »

Ik ben van beroep machinist op shovels, graafmachines en hijskranen, dus ja erg 'mannelijke' beroepen. Maar mijn beluit dat genomen heb is dat ik de bouw vaarwel zeg.

Ik ga voor vrachtwagenchauffeur voor de rest van mijn werkende leven. ( 14 jaar)
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)