Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe veilig is Marokko?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Aileen »

Monika en ikke willen van het najaar een paar weken ergens heen, als in ver weg, en in 2007 heb ik met veel plezier een paar weekjes door zuid-Marokko rondgelopen, een aantal vierduizenders beklommen in de Atlas, een week in Marrakech en een paar dagen aan het strand van Essaouira gezeten. Monika wilt daar ook eventueel heen, want ze is het eeuwige Scandinavie zat. Tevens zijn Toubkal en Ouanoukrim eenvoudige vierduizenders om te beklimmen, en is het daar in Oktober/November gewoon lekker weer.

Terug in 2007 trok ik daar gewoon in mijn eentje rond, zelfs stukjes liftend, maar ik zit me nu toch gewoon meer te denken hoe dit, halverwege een transitie (22 mei komt naar alle waarschijnlijkheid het groene licht voor mijn HRT) tot een leuke vakantie kan worden. Aan de ene kant besef ik mij goed hoeveel problemen transpersonen uit dergelijke landen ondervinden, aan de andere kant ben je toch een westerse toerist die daar geld komt uitgeven in het laagseizoen en daarbij ben ik nooit echt zo erg into veel makeup en dergelijke geweest (gebruik het enkel om mijn vijf-uur schaduw mee te verbergen), dus ik zie er in het dagelijks leven redelijk androgyn uit. Weten hun veel...

Zijn er hier mensen die tijdens hun transitie naar een dergelijk land op vakantie zijn geweest, en daarbij ook buiten de hotels zijn gekomen? En waar moet er dan op gelet worden? Sowieso zullen Monika en ik voornamelijk veel in de bergen zitten, en niet zo zeer waar heel veel mensen aanwezig zijn - alhoewel toen ik een week in de Gite de Toubkal zat kwam ik het hele Cairngorm Mountain Rescue Team uit Aviemore tegen waarvan ik er twee kende omdat die een vrijgezellenfeest hadden, als iets dergelijks weer zou gebeuren weet het personeel van zo'n gite het vrijwel meteen, want er loopt er altijd wel een rond die goed Engels spreekt. Pools is gelukkig een ander verhaal.

@beheer - misschien een leuk idee om een subforum te maken voor reizen? Vermoed dat ik niet de enige ben die graag en veel reist :-)
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Anon20190501 »

Aileen schreef: 14 mei 2018, 20:02

@beheer - misschien een leuk idee om een subforum te maken voor reizen?
+1
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Emma »

We kunnen overal wel een subforum voor maken. En dan een subforumpolitie instellen die controleert of alles juist geplaatst is. Want daar moet je dan wel op gaan modereren, anders hebben al die subforums geen zin.

Gaan we niet doen dus.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Jannet V »

Hoe veilig Marokko is? We hebben internet! Google even en je vind meer dan je hier ooit zou kunnen lezen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Aileen »

Jannet V schreef: 15 mei 2018, 17:24 Hoe veilig Marokko is? We hebben internet! Google even en je vind meer dan je hier ooit zou kunnen lezen.
Geloof me, dat is uitvoerig gegoogled. Maar er is gewoon erg weinig informatie over. En het beetje wat er is op het gebied van LGBT-mensen die in de wat moeilijkere landen op vakantie willen, is eigenlijk vooral gericht op seksueel actieve, homoseksueel geaarde mannen.

Vandaar ook mijn idee om er een subforumke voor te openen, want ik kan gewoon niet de enige transpersoon zijn die graag backpackt of buiten de gebaande paden reist.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Anon20190501 »

Aileen schreef: 15 mei 2018, 23:33 Maar er is gewoon erg weinig informatie over. En het beetje wat er is op het gebied van LGBT-mensen die in de wat moeilijkere landen op vakantie willen, is eigenlijk vooral gericht op seksueel actieve, homoseksueel geaarde mannen.

Inderdaad. Onlangs realiseerde ik me zelfs dat er hoogstwaarschijnlijk ook in Europa reisbestemmingen te over zijn waar het wellicht niet zo fijn is om als transvrouw te vertoeven. Mijn vooroordelen wijzen dan richting Zuid en Oost. Maar of dat helemaal klopt, of in het geheel niet? Geen idee. En info is erg schaars. Of ik vind ze niet...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Eveliene »

Spanje is een geweldig land om op vakantie te gaan. Wij zijn liefhebbers van het geweldige Benidorm, maar dan niet in het hoogseizoen. Sitges is de gay hoofdstad van Europa en ook leuk maar minder bruisend als Benidorm. Backpacken is eigenlijk het leukste in Baskenland waar je meer variatie in het landschap hebt.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Anon20190122 »

Benidorm ben ik vaak langs gereden met de vrachtwagen na Valencia vindt ik spanje een grote dorre vlakte worden.
De grote betonnen massa van Benidorm ben ik eerlijk gezegd nooit nieuwgierig naar geweest.

Marroco heb ik nooit heen gehoeven daar gebruikten ze het handje vol Marokkaanse chauffeurs voor net als de Turken naar Turkije gingen en dat deden ze met een rede de inheemse chauffeurs liepen tegen veel minder problemen aan.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Emma »

Spanje is LHBTI[a-z,A-Z]-vriendelijker dan de meeste andere Europese landen. Maar de vraag ging over Marokko. En dan hangt het er van af wat je er gaat doen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Aileen »

Sigrid schreef: 21 mei 2018, 09:50
Aileen schreef: 15 mei 2018, 23:33 Maar er is gewoon erg weinig informatie over. En het beetje wat er is op het gebied van LGBT-mensen die in de wat moeilijkere landen op vakantie willen, is eigenlijk vooral gericht op seksueel actieve, homoseksueel geaarde mannen.

Inderdaad. Onlangs realiseerde ik me zelfs dat er hoogstwaarschijnlijk ook in Europa reisbestemmingen te over zijn waar het wellicht niet zo fijn is om als transvrouw te vertoeven. Mijn vooroordelen wijzen dan richting Zuid en Oost. Maar of dat helemaal klopt, of in het geheel niet? Geen idee. En info is erg schaars. Of ik vind ze niet...
Mijn ervaringen sinds mijn coming out zijn beperkt tot Centraal Europa (PL, DE, Benelux, Slowakije en Tsjechie) alswel Zweden. Ik moet daarbij wel melden dat ik niet zeer "passable" - en mijn uiterlijk zeer androgyn is. Ook besteed ik er niet al te veel aandacht aan; kortom, het boeit me minder of mensen niet direct kunnen zien in welk "hokje" ik pas.

Duitsland en Zweden zijn het minst problematisch. Polen, de Benelux en Tsjechie zijn iets problematischer - Polen heeft de dronken voetbalhooligans, de Beneluxlanden hebben dronken of minder dronken - excuses voor het vooroordeel - opgeschoten, meestal jongens - met een migratieachtergrond - Tsjechie heeft een beetje van beiden. Slowakije is tot nu toe het meest problematisch, politie is daar nog redelijk corrupt, en op het Slowaakse platteland (ben niet in Bratislava geweest sinds de coming-out) is een goede twintig procent deftig fascistisch.

Wat in je voordeel werkt is dat Scandinaviers, en in mindere mate Polen, in principe heel erg conflictmijdend zijn. Al sterven ze van de vooroordelen, ze zullen deze zelden in een openbare gelegenheid naar buiten brengen. Uiteraard, dit conflictmijdende gedrag verdwijnt in de anoniemiteit van het stemhokje of op internetfora, of zodra er een flinke mate aan alcohol inzit, maar in de meeste gevallen is de publieke sfeer werkt dit heel erg in je voordeel.

Verder naar het oosten in de Slavische landen, alswel in de Zuid-Europese landen, verdwijnen deze conflictvermijdende eigenschappen meer en meer. Zolang je maar "passable" bent, en je identificatiepapieren overeenkomen met je presentatie naar buiten toe, denk ik dat je in deze landen geen problemen ondervindt als je onafhankelijk reist. Is dit niet het geval, zou ik zeker niet - puur vanuit mijzelf gezien - de Poolse oostgrens overgaan, mits je okay bent met jezelf presenteren in de publieke sfeer als het geslacht in je documenten, of op zijn minst enigszins androgyn, echter blijf je nog steeds zitten met het feit dat in Rusland extreem-rechts heel groot is, en vergeleken met Russische hooligans zijn hun Poolse collegae brave huisvadertjes. Daarbij als je in elkaar wordt gemept in Rusland door een stelletje van dat soort idioten omdat ze denken dat je LGBT bent, en de politie komt erbij, je een grote kans hebt dat de politie daar jou aanklaagt in plaats van hun, en met een beetje pech jou vastzetten en de behandeling nog eventjes stilletjes overdoen waar niemand het kan zien.

Oekraine is een beetje beter, op papier althans, in de realiteit is het buiten Kiev ook niet goed toeven.

Hou er rekening mee dat dit echter tweedehands info is, omdat ik zelf nog nooit sinds mijn coming out de Poolse oostgrens over ben gegaan, maar het hier in Warschau wel relatief vol zit met mensen uit Oekraine, Wit-Rusland en zelfs Rusland die om dergelijke redenen naar Polen komen, omdat het makkelijk is hier een verblijfsvergunning te krijgen als je uit het voormalige oostblok komt, en als je na vijf jaar een Pools paspoort hebt kun je verder naar West-Europa.

Zuid-Europa weet ik vrij weinig over, ik denk dat Spanje/Portugal wel okay zijn, Italie en Griekenland iets minder, mentaal zijn die twee landen redelijk vergelijkbaar met Polen, maar openlijke uitingen van teveel testosteron worden daar meer geaccepteerd dan hier. Balkanlanden weet ik niet. Roemenie is erg vergelijkbaar met Griekenland qua cultuur en mentaliteit, Servie en Bulgarije lijken meer op de Oekraine, Slovenie sluit aan bij Tsjechie/Italie/Polen.

Baltische staten; ook daar sinds de transitie is aangevangen niet geweest, maar ik weet wel van mijn ervaringen in Tallinn dat er een wereld van verschil zit tussen Esten en Russen, en (helaas) is er een gigantische Russische minderheid in Estland. In die landen heb je wel het "geluk" dat mocht je problemen ondervinden, de politie vrijwel altijd jou kant zou nemen, helemaal als de aanstichter van die problemen een etnische Rus is.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...