Hoe veilig is Marokko?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Phlox »

Ik heb een Marokkaanse collega en die zei toen ik uit de kast kwam "hij moet wel een homo zijn, dat kan niet anders!" riep hij ten overstaan van mijn collega's. Hoe er in islamitische landen tegen homofilie aangekeken wordt, is algemeen bekend dacht ik zo.
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door Minne »

Ik ben nog nooit in Marokko geweest, maar ik reis wel veel voor m'n werk als kunstenaar en daarbij ook vaak buiten de gebaande paden, zullen we maar zeggen. Ik ben redelijk passabel, en transman, dat maakt het wellicht iets makkelijker, maar persoonlijk heb ik nog geen problemen ondervonden. In de anderhalf jaar dat ik nu in transitie ben ben ik in Finland, Estland, Zweden, Engeland, Wales, Ierland, Portugal en Georgie geweest, en eigenlijk heb ik nergens problemen ondervonden-ook niet in Georgie, wat toch een heel end naar het oosten is. Mensen vonden het allemaal wel best en ook met de Russen, Armeniërs en Azeri's die ik daar ontmoette kon ik het prima vinden. Ik maak er ook niet echt een ding van, ik vertel het mensen niet tenzij het echt nodig is en ik laat ze zelf maar een interpretatie geven. Ik ben daar om te werken en om een goeie tijd te hebben, en doorgaans vinden mensen het een stuk boeiender wat ik daar kom doen en wat ik van hun land vind en of ik nog bier heb. Sterker nog, de enige plek waar ik ooit als transgender herkend werd en erop aangesproken was in Engeland, want daar is het bekender en weet men waar ze op moeten letten. Voor anderen ben ik gewoon een wat vrouwelijke man en het is wel best.

Ik denk dat het belangrijkste is om flexibel te zijn en te letten op je omgeving, en bedenk bij jezelf, kun je af en toe jezelf en je transitie minder een prioriteit maken als dat nodig is? Als ik moet vliegen(ik heb nog een V'tje in m'n paspoort)dan draag ik geen binder en presenteer ik me vrouwelijk, dat is voor mij logisch maar voor een ander afschuwelijk. Als ik ergens kom en iedereen zegt 'mevrouw', dan ga ik er verder ook niet op in-het leuke van reizen is dat je zo weer weg bent, dan ben ik maar effe 'mevrouw' voor die avond, morgen ben ik weer weg en dan proberen we het opnieuw. Als je hier kippenvel van krijgt is het wellicht beter om te wachten tot je helemaal passabel bent, en in de tussentijd nog eens naar Zweden ofzo. Ook leuk!

Het is trouwens ook wel leuk om te zien hoe anders culturen en landen reageren, zo was ik al veel sneller passabel in Portugal-waar zat mannen in skinny jeans rondlopen en wat 'vrouwelijker' zijn-dan in Ierland waar ik op het platteland zat tussen de stoere Ierse boeren met baarden, haha!
desiree
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2018, 10:16
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe veilig is Marokko?

Bericht door desiree »

Toevallig sprak ik op Milkshake een Jordaniër en vroeg ik heb over reizen in Arabische landen. Volgens hem is er niks aan de hand zolang je er een beetje vrouwelijk uit ziet EN je paspoort daarmee overeenkomt. Het is in deze landen soms verboden om je "te verkleden als vrouw" als je een man bent. Maar als je conform paspoort officieel vrouw bent, dan is er dus niks aan de hand.

Let op: dis is wat ik heb vernomen, nog geen eigen ervaring!
Plaats reactie