Transgender als zelfstandig naamwoord

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Sara »

Dit schijnt een ding te zijn. Instellingen als TNN en gemeente Amsterdam adviseren tegen het gebruik van het woord transgender als zelfstandig naamwoord. Ze hebben liever dat je het hebt over ‘transgender personen’, bijvoorbeeld “T-Nederland geeft transgender personen een stem” i.p.v. “T-Nederland geeft transgenders een stem”.

Een van de argumenten is dat het transgender zijn slechts een van de kenmerken is van een persoon. Als je het hebt over ‘transgenders’ dan impliceer je dus blijkbaar dat iemand alleen transgender is en niets anders. Dat gemeente Amsterdam het vervolgens wel heeft over ‘Amsterdammers’ en niet over ‘Amsterdamse personen’ wordt verder niet uitgelegd.

Wat vinden wij als ‘transgender personen’ nou van dit idee? Voel je je inderdaad maar matig gerepresenteerd als men het heeft over ‘transgenders’? Is het wellicht contextafhankelijk (wel in wetteksten, niet in de algemene spreektaal)? Hoe zou jij het omschrijven?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Anon20190501 »

Ik heb er een bloedhekel aan om aangeduid te worden als transgender (zelfst. Nw.) Het is een (eentje) eigenschap van me maar definieert me niet. Adjectief dus.

Transpersoon is veel beter. (Wordt ook gebruikt in SE overigens, "transperson")
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb geen problemen met het zelfstandige naamwoord transgender. Ik ben ook helemaal niet blij met dit soort "geneuzel" acties, want ik voorzie dat het een averechts effect gaat hebben en het gaat helemaal nergens over.
Irene
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Sara »

Sigrid schreef: 15 mei 2018, 11:41 Ik heb er een bloedhekel aan om aangeduid te worden als transgender (zelfst. Nw.) Het is een (eentje) eigenschap van me maar definieert me niet. Adjectief dus.
Dat lijkt ook het argument te zijn van TNN en gemeente Amsterdam, maar hoe verhoudt zich dat tot andere zelfstandige naamwoorden waaronder je zou kunnen worden gevat (bij wijze van spreken Nederlanders/Zweden, emigranten, werknemers, etc.)?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Jer158 »

Sigrid schreef: 15 mei 2018, 11:41 Ik heb er een bloedhekel aan om aangeduid te worden als transgender (zelfst. Nw.) Het is een (eentje) eigenschap van me maar definieert me niet. Adjectief dus.

Transpersoon is veel beter. (Wordt ook gebruikt in SE overigens, "transperson")
Zet dan ook een spatie "trans persoon" (= bijvoegelijk + zelfstandig naamwoord), anders maak je er alsnog alleen een zelfstandig naamwoord van.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Anon20190712 »

Amsterdammers zijn natuurlijk gewoon Amsterdammers omdat je daarmee niemand op z'n tere zieltjes trapt. Maar transgenders zijn
hele delicate personen die speciale wc's nodig hebben, waarbij je nooit zomaar meneer of mevrouw mag zeggen (Wie weet heb je het dan mis! Drama!), waarvoor we genderneutraal beleid moeten invoeren en aangezien niemand van discriminatie of transfobie verweten wil worden- al helemaal de overheid niet- is het natuurlijk wel echt even heel belangrijk om de meerderheid 'regenboogtaal' door de strot te drukken!
Ik, een transgender persoon die zich enkel aangetrokken voelt tot personen van hetzelfde geslacht, woonachtig in het westen van het land,
heb het zo gehad met dat politiek correcte gezwets...

Persoonlijk vind ik het onzin om in spreektaal 'transgender personen' in te voeren. Het idee dat het impliceert dat iemand enkel transgender is en niets anders vind ik ver gezocht. Dat is echt niet hoe wij de term gebruiken, laat staan dat een buitenstaander (so to speak) het zo gebruikt. Typisch zo'n eis in de hoop niemand op de tenen te trappen, maar waar de doelgroep zelf weinig aan heeft mbt maatschappelijke acceptatie en het voor de samenleving juist veel lastiger maakt om gewoon met ons in gesprek te gaan. Mensen hebben vaak al moeite met 'transgender' ipv 'omgebouwde' laat staan dat ze 'transgender personen' en de rede voor het gebruik daarvan gaan kunnen behappen...
Het sentiment snap ik, ik voel me überhaupt niet (meer) trans. Ik heb ook niet het gevoel 'een homo' te zijn. Maar we hebben nu eenmaal aanduidingen nodig. Net als Amsterdammer. Nederlander. Europeaan. etc etc.

Wat betreft wetteksten, tja, het zou kunnen daar verandering in te brengen, daar wordt nu veelal gesproken over 'geslachtsverandering', 'geslacht' en 'transseksueel'. Dat voelt misschien niet inclusief, maar het dekt juridisch de lading wel. Dus of het al de rompslomp (en dat is het echt) nodig is? Denk het niet.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Anon20190501 »

Jer158 schreef: 15 mei 2018, 12:02
Sigrid schreef: 15 mei 2018, 11:41 Ik heb er een bloedhekel aan om aangeduid te worden als transgender (zelfst. Nw.) Het is een (eentje) eigenschap van me maar definieert me niet. Adjectief dus.

Transpersoon is veel beter. (Wordt ook gebruikt in SE overigens, "transperson")
Zet dan ook een spatie "trans persoon" (= bijvoegelijk + zelfstandig naamwoord), anders maak je er alsnog alleen een zelfstandig naamwoord van.
Net niet dus. De gevoelswaarde van transpersoon als zn is voor mij heel anders dan transgender als zn. Waarschijnlijk omdat er persoon in zit. (?)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Anon20190501 »

Lucas schreef: 15 mei 2018, 12:35.

Wat betreft wetteksten, tja, het zou kunnen daar verandering in te brengen, daar wordt nu veelal gesproken over 'geslachtsverandering', 'geslacht' en 'transseksueel'. Dat voelt misschien niet inclusief, maar het dekt juridisch de lading wel. Dus of het al de rompslomp (en dat is het echt) nodig is? Denk het niet.
Niet eens. Het enige wat verandert is de juridische geslachtsregistratie, niet het geslacht.
De woordkeus is in deze niet triviaal.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Anon20190712 »

Sigrid schreef: 15 mei 2018, 12:42
Lucas schreef: 15 mei 2018, 12:35.

Wat betreft wetteksten, tja, het zou kunnen daar verandering in te brengen, daar wordt nu veelal gesproken over 'geslachtsverandering', 'geslacht' en 'transseksueel'. Dat voelt misschien niet inclusief, maar het dekt juridisch de lading wel. Dus of het al de rompslomp (en dat is het echt) nodig is? Denk het niet.
Niet eens. Het enige wat verandert is de juridische geslachtsregistratie, niet het geslacht.
De woordkeus is in deze niet triviaal.
Dat is ook het enige dat nodig is juridisch gezien omdat het rechtsgevolg heeft, enkel niet met terugwerkende kracht. Je kan niet ineens, omdat je nu 'de vrouw' bent aanspraak maken op bijvoorbeeld een deel van een erfenis die 'de vrouw' toekomt, terwijl je het deel voor 'de man' al hebt gekregen. Op een paar punten wringt dat, en daar zijn uitzonderingen voor geschreven. Een uitzondering schrijven is véél makkelijker dan heel het BW op schop zetten met alle juridische gevolgen voor álle Nederlanders van dien, voor een handjevol transgenders...
Ik wou dat we geheel, biologisch, konden switchen. Maar helaas. Zolang een afstammeling alleen kan ontstaan uit het geslacht van vóór de geslachtswijziging, moeten we het daar maar mee doen, en de wet ook. Waar wij ons geslacht aanpassen, past de wet zich ook aan.
Lees 1:28 lid c BW

Daarnaast, wat maakt het uit? Het is voor de medische wereld toch ook soms relevant te weten dat iemand niet biologisch gezien van het geslacht is zoals hij leeft?
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Transgender als zelfstandig naamwoord

Bericht door Simon »

Transgender vind ik een ander verhaal dan bijvoorbeeld autist. Zelf ben ik autistisch, en ik vind het ontzettend vermoeiend als mensen 'persoon met autisme' zeggen, want ik ben autistisch. Het is geen eigenschap van me, alles aan me is autistisch, daar kun je gewoon niet omheen, autisme is een totaal ander besturingssysteem.
Bij transgender-gerelateerde zaken is dat anders in mijn ogen, want 'transman' zegt net zo veel over de man in kwestie als 'blonde man'. Trans zijn neemt niet onmiddellijk je leven over, het verandert niets aan wie je bent (juiste lichaam of niet, je bent nog steeds jezelf).

Transpersoon (/trans persoon) vind ik dus een beter alternatief. En natuurlijk gewoon transman en transvrouw, daar is ook niets mis mee. Het dekt in ieder geval de lading, maar het reduceert je niet tot het feit dat je een beetje pech had met het lichaam waarin je geboren bent.
Groetjes,

Simon
Plaats reactie