Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oud worden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Re: Oud worden

Bericht door Mingus »

Lucas schreef:Dat gevoel herken ik heel erg. Ik ken wel transmannen die rond hun 40e/50e in transitie zijn gegaan, maar niet ouder dan dat. Ook ken ik geen transmannen die nu 50+ zijn en het grootste deel van hun leven als man leven. Het beeld bij ouder worden mist dan ook een beetje.
Pre-transitie kon ik me niet voorstellen ooit een oude man te zijn, nu wel, maar ik vraag me regelmatig af hoe het tegen die tijd zal gaan.
Hoe zullen thuiszorg of verzorgingstehuizen tegen die tijd omgaan met transgenders?
Ik heb vroeger als bijbaantje gewerkt in de zorg voor lichamelijk gehandicapten, ik had collega's die wegens geloofsovertuiging cliënten weigerden zorg te leveren (omdat ze man danwel vrouw waren, of door hun geaardheid). Ik vraag me af of het tegen de tijd dat ik verzorging nodig heb mensen met dergelijke geloofsovertuigingen worden geweigerd of dat de cliënt dan nog steeds de dupe is.

Ja ik vraag mij inderdaad ook af hoe dat in de zorg gaat. Mijn moeder werkt in de zorg en vertelt wel eens over transvrouwen die ze daar tegen is gekomen maar transmannen heeft ze er (naar weten) nog niet gezien.
En ik vind het een geruststelling dat je het gevoel herkent en dat je jezelf wel als oude man kan zien sinds de transitie.
Bedankt voor je antwoord!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Re: Oud worden

Bericht door Mingus »

tanisha schreef:Denk trouwens dat mingus de effecten van de hrt op de hele lange termijn bedoeld.

Nu schijnen mijn slechte rug en slechte gebit ook met de hrt samen te hangen.
Ja ik bedoel inderdaad de effecten van hrt maar andere ervaringen op transitie gebied zijn ook welkom!

Wat naar dat je door de hrt een slechte rug en slecht gebit hebt. Is er nog iets aan te doen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190122 »

Nee zit tegen een hernia aan en de vullingen vallen bijkant uit m'n kiezen ik had de link zelf niet gelegd maar schijnt veelvoorkomend te zijn.

Maargoed ik ben mtf en het schijnt dat ftm ook nog in de problemen kunnen komen met botontkalking maar er lopen hier volgens mij ook nog een paar ftm oldtimers bij.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190712 »

Botontkalking is inderdaad een risico. Daarom krijg je ook dexascans. Ik heb al osteopenie, de voorloper van osteoporose, ze houden in de gaten of dat erger wordt of niet, mocht het wel verergeren moet ik aan pillen met een speciale verhouding vitamine d en calcium. Verder werd voldoende bewegingen/sporten aangeraden.
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Oud worden

Bericht door Phlox »

Lieve Mingus. Het leven, ook dat van jou, begint bij 50.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190122 »

De older de gekker!
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Oud worden

Bericht door Marica »

Ik ben nu 53 en voel mij als MtF een soort van herboren om het zo maar te zeggen vanaf het moment dat ik mijn coming out deed. Ik zal 54 zijn als ik aan de hrt mag, en 55 als ik voor de srs ga.
Dus een vrouw van middelbare leeftijd is wat ik ben.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Oud worden

Bericht door Benjamin »

Marica schreef: 31 jul 2018, 13:40 Dus een vrouw van middelbare leeftijd is wat ik ben.
Dat zijn de beste. ;)
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190516 »

Lucas schreef: 17 mei 2018, 20:20 Botontkalking is inderdaad een risico. Daarom krijg je ook dexascans. Ik heb al osteopenie, de voorloper van osteoporose, ze houden in de gaten of dat erger wordt of niet, mocht het wel verergeren moet ik aan pillen met een speciale verhouding vitamine d en calcium. Verder werd voldoende bewegingen/sporten aangeraden.
Die tabletten(kauwtabletten)gebruik ik al jaren..
De reumatoloog schrijft ze voor..
Offline
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Oud worden

Bericht door Benjamin »

Lucas schreef: 17 mei 2018, 20:20 Botontkalking is inderdaad een risico. Daarom krijg je ook dexascans. Ik heb al osteopenie, de voorloper van osteoporose, ze houden in de gaten of dat erger wordt of niet, mocht het wel verergeren moet ik aan pillen met een speciale verhouding vitamine d en calcium. Verder werd voldoende bewegingen/sporten aangeraden.
Aan mij werd inderdaad ook geadviseerd voldoende bewegen, goed eten en (verstandig) zonnebaden. Ik gebruik overigens ook Calcichew of poeders, net naargelang wat de zorgverzekeraar vergoedt. Ik zit op de grens osteopenie/osteoporose.

Overigens komt het bij mij niet door hrt maar door een ziekte. Het vervelende is dat het ondanks de behandeling niet helemaal stil blijft staan. In maart 2017 mijn jongste botbreuk en dat zal niet de laatste zijn, hoewel ik de laatste jaren wel beter uitkijk. Geen ruwe sporten (boksen) en valpartijen (wielrennen) meer. Ook met zwemmen in een zwembad ben ik voorzichtig; door draai aan het eind van de baan al meedere vingers en tenen gebroken.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -