10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Nisss
Berichten: 223
Lid geworden op: 17 aug 2016, 21:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Nederland

10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Nisss »

1 - verhuizen en op mezelf wonen in een andere stad heeft mij een enorme boost gegeven om mezelf te zijn.
2 - liefde overwint uiteindelijk alles (stay strong)
3 - als je (stereotype) normaal gedraagt, in dit geval als een vrouw, is het voor iedereen makkelijker. Dit geldt wel als je niet "te" bent en wel altijd jezelf.
4 - Je stem is je instument voor succes. Zorg dat het past bij je uiterlijk. Als je lak hebt hieraan besef de consequenties. Ook al zie je er prachtig uit.. Geen vrouwelijke stem en woordkeuze = lastige situaties.
5 - e hormonen is leuk met ups en downs en vreetkick waarna afvallen (bijna) onmogelijk is. Ik ben in 2 jaar 10kg aangekomen.
6 - opvolgend.. Ivm vetverdeling kan het zijn dat je niet meer past in bepaalde broeken die je in je kast hebt. Daarnaast zullen enkele veranderingen heel langzaam gebeuren.
7 - borst groei is immens pijnlijk
8 - sexueel heb je enorm veel controle. T hormonen maakten me gek. Nu ben ik de vrouw achter het stuur en bepaal het zelf
9 - geen strijd in mijn hoofd. Het is bijna ongelooflijk. Ik voel me zen. Daarnaast kan ik echt multitasken (kon ik al maar nu versie 2.0)
10 - leven is kort. Geniet ervan.

Wat zijn jullie 10 belangrijke dingen die je in 2 jaar hebt geleerd of ontdekt?
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Marica »

Poeh :doh:
1: Leven is inderdaad erg kort
2: 40 jaar niet uit de kast komen is eeuwig zonde van de tijd geweest.
3: Als man in een rok gaan lopen helemaal niet gek is.
4: Coming out best makkelijk ging, maar de klap een paar dagen later kwam.
5: Vrouwenkleding veel lekkerder zit
6: Had ik al gezegd dat vrouwenjeans mij als gegoten zitten?
7: Ik rokjes en jurken gek ben.
8: Weer op hakken heb leren lopen.
9: Mijn bh maat heb uitgevogeld.
10: Make up gebruiken.

Dat zijn mijn 10 leerzame punten uit de afgelopen 2 jaar.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Jannet V »

De laatste twee jaar dan maar.

1. Dat het leven heel normaal is geworden.
2. Nog steeds tevreden ben met alles wat en op wat voor manier ik het gedaan heb.
3. Ik jaren lang een lux leventje hebben geleidt.
4. Je ook gelukkig kunt zijn met een minimum inkomen.
5. Het onderste uit de kan heb leren halen qua belastingvoordeel, toeslagen, kwijtschelding van belastingen en regelingen voor mensen met een
minimum inkomen.
6. Over iedereen wel wordt gekletst.
7. Iedereen wel eens wordt nagekeken.
8. Fietsen zonder trapondersteuning ook weer mogelijk is.
9. Genieten van kleine dingen groots genieten is.
10. Elk compliment, hoe klein ook, ontvangen met een glimlach en een stralend, "Dank je wel!"

:D
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Ender »

Mag ik ook reageren als FTM? vast wel :)

1. Het duurt echt lang voordat mensen die jou al lange tijd kennen, onbewust jou "hem" en "<nieuwe naam>" noemen. Bewust doen ze het wel, maar onbewust gaat het voor lange tijd nog steeds mis.
2. Toegeven dat je transgender bent en mag zijn een -enorme- opluchting geven.
3. Eindelijk in de spiegel zien (min of meer) wie je altijd al vanbinnen was.
4. Mensen veel accepterender zijn dan je dacht.
5. Tegelijkertijd realiseren dat mensen -geen idee- hebben wat transgender-zijn inhoudt.
6. Dat de meeste mensen eigenlijk bang zijn om je onbedoeld te kwetsen omdat ze er dus niks vanaf weten :think: .
7. Er overal wachtlijsten voor zijn, en dat leren wachten echt een skill is die je onder de knie moet krijgen.
8. Dat het UMCG niet zo star en boos is als men denkt.
9. Dat het je niet deert als mensen raar kijken of een vervelende opmerking maken.
10. Jezelf kunnen en mogen zijn echt een boost is voor je zelfvertrouwen.
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Mr.X »

In 2 jaar:

1. Wachten zo'n beetje het zwaarste onderdeel van het hele proces is.
2. Er dingen echt fout kunnen gaan. Denk niet 'dat overkomt mij niet'. Het kan wel. Wees voorbereid.
3. Als dingen fout gaan, ik sterk genoeg ben om er mee om te gaan.
4. Dat ik blijkbaar een van de weinigen ben die goede ervaringen heeft met de VU.
5. Als man leven een verademing is. Mensen nemen je serieuzer, en qua uiterlijk zijn mensen minder kritisch.
6. Daten niet onmogelijk is als transgender, ook niet als homo man.
7. Bevrijd zijn van alle vrouwelijke troep (sharkweek, zwangerschap kansen, zwakker zijn etc) de grootste bevrijding is van alles.

In 5 jaar:

8. Transgender kan echt op de achtergrond raken in je leven. Vooral als je naar ergens nieuw verhuist. Op den duur speelt het nog amper.
9. Gewoon jezelf zijn als man of vrouw tussen andere mannen of vrouwen ultiem fijn is.
10. Bepaalde familieleden (die ik niet vaak zie en/ of die vrij oud zijn) na 5 jaar nog steeds mijn naam en pronouns fout kunnen doen. Niet met opzet, maar toch.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Anon20190712 »

In 2 (nouja, 4) jaar
1. Mensen verliezen door dit traject is niet zo’n drama als het lijkt want je krijgt jezelf er voor terug.
2. Sinds ik opga als man tussen de mannen voel ik me amper verbonden met het activisme van de transcommunity
3. De urgentie die je voelt aan het begin van je transitie maakt dat het wachten verschrikkelijk voelt, maar achteraf voelt het alsof het allemaal heel snel is gegaan
4. Je wensen kunnen veranderen tijdens het traject, zeg nooit nooit
5. Mannen hebben net zoveel last van sexisme als vrouwen, maar de manier waarop is anders
6. Ik ben een ander type man en een ander type homo dan ik tevoren in m’n hoofd had
7. Een beetje humor en minder snel op de tenen getrapt reageren levert meer begrip op dan constant mensen corrigeren voor het gebruik van termen die je niet aanstaan
8. Niet iedereen is binnen een jaar passabel
9. Daten is makkelijker geworden en niet moeilijker
10. Operaties kunnen psychisch enorm zwaar zijn, al wil je ze nog zo graag
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Anon20230219 »

1.Je verliest mensen tijdens je proces maar krijg er weer andere voor terug welke beter bij je passen.
2.Socialer en opener geworden sinds mijn coming out en toch laat ik mij niet alles wel gevallen..als iets mij echt niet aanstaat dan durf ik dat nu kenbaar te maken.
3.Dat ik mijn moeder nog eens extra mis op veel moment zeker nu ik een behoorlijk terugval in mijn proces meemaak.
4.De twijfels over een geslachtsoperatie overboord heb gegooid en ik mijn aangezicht belangrijker vind, ook omdat ik merk dat mijn lichaam door mijn leeftijd minder flexibel is en meer tijd nodig heeft om te herstellen.
5.Als personen je niet accepteren dat ook als een mening te zien en daar verder niet al teveel problemen te maken, maar er is uiteraard wel een grens qua gedrag richting mijn persoon.
Respect moet van beide kanten komen toch?
6.Dat je houding heel veel doet in hoe mensen je beoordelen en accepteren.
7.Ik blij ben dat ik niet van de ene op de andere dag ineens compleet ben omgedraaid qua kleding ondanks dat veel lotgenoten je dat wel adviseren.
8.De acceptatie in Nederland van Transgenders een beetje te positief wordt ingekleurd.
9.Dat mijn collega's om mij heen dankzij mijn persoon meer begrip krijgen voor Transgender personen en ze niet uit de hand gelopen travestieten zijn.
(Ik werk op een bedrijf waar veel mensen een geestelijke beperking kennen.)
10.Ik sinds mijn transitie heel erg blij ben met mijn kleine lengte(1,58) en kleine kleding maten.
Dat was proberende als man levende echt wel een issue, sinds ik mijzelf ben totaal geen opmerkingen meer over mijn lengte hoeven aan te horen.
Blikken en gesprekken welke gaan van "is het nou een man of een vrouw" doen mij trots zijn dat ik ondanks geen hormoon nog in mijn lijf te hebben gekregen ik toch meer vrouwelijke dan mannelijk overkom.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Irisaperture »

1. Dat de wereld ongelooflijk klein kan zijn en dat eigenlijk iedereen wel iemand kent die in transitie is gegaan of is geweest. Van de eerste twee mensen die ik het op mijn werk vertelde was er een de vader van de twee beste vriendinnen van een meisje waarover een documentaire is gemaakt (en dat was de documentaire waardoor ik erachter kwam dat ik transgender ben.) Dat was wel even een "WTF dat is wel serieus toevallig"-momentje.
2. Dat ik zo godsgruwelijk graag eerder had geweten wat er nou aan de hand was en dat wat ik voelde ook een naam heeft.
3. Dat ik terugkijkend ook zeker momenten heb gehad waarop het meisjesachtige blijkbaar sterk genoeg kwam bovendrijven zonder dat ik het zelf doorhad of goed begreep. Op de kleuterschool werd ik bij vlagen Alexandra genoemd (ik heette toen Alex) door de jongens, op de middelbare zong ik voor de klas het liedje "I'm not a girl, not yet a woman" van Britney Spears en in de week voorafgaand aan dat mini-optreden heeft niets in mijn hoofd geresoneerd van "Dat gaat niet over jou!! Je bent een jongen!" :P
4. Dat ik veel zelfverzekerder ben geworden.
5. Dat ik ongelooflijk veel geluk heb gehad met mijn ouders en broer (ook al heeft hij het er moeilijk mee), de rest van mijn familie, de mensen in mijn straat en op mijn (vrijwilligers)werk.
6. Dat ik ook ontzettend veel geluk heb gehad met hoe mijn lichaam uit de jongenspuberteit is gekomen en ik daardoor behoorlijk passabel ben, zeker sinds de hormonen.
7. Dat de meeste mensen heel erg nieuwsgierig zijn en niet bewust kwetsend zijn in hun vraagstelling over het onderwerp.
8. Dat de meeste mensen absoluut niet op hebben zitten letten bij biologie...
9. Dat ik de tweede puberteit godsgruwelijk heb onderschat qua heftigheid.
10. En inderdaad, de groei van borsten doet godsgruwelijk veel zeer.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: 10 dingen wat ik heb geleerd in 2 jaar (mtf)

Bericht door Wolfy_girl »

1) Het is nooit jouw fout als anderen je niet accepteren als trans. Familie of niet, je hoeft jezelf niet op te zadelen met het giftige gedrag van anderen. Het kan een gigantische opluchting zijn om afstand te nemen.
2) Als je andere transgenders kan en wil helpen, kan je een gigantisch positief verschil maken. Een helpende hand van iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt is net hetgene wat zoveel (beginnende) transgenders nodig hebben.
3) Wees eerlijk naar je behandelaar / psycholoog toe. Je hebt alleen maar jezelf als je een verhaaltje probeert op te hangen. Aan het einde van de dag zit je behandelaar daar voor jou; doe er je voordeel mee en wees open. Het heeft mij veel goeds gedaan.
4) Mijn libido is van 100 naar 0,0 gegaan. Nu vind ik het fijn om een minder libido te hebben, maar het is echt vrijwel helemaal weg nu. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.
5) Uit de kast komen op mijn werk doe ik nooit meer. Bij mijn vorige vrijwilligersbaantje moest ik dit doen van de chef (hij stond er op), en het was zo gigantisch ongemakkelijk. De meeste mensen aan wie ik het moest vertellen zag ik vrijwel niet eens! Nee; eens en nooit meer.
6) Mijn persoonlijkheid is zo gigantisch verandert; ik ben van een cynische gast naar een emotionele moederlijke vrouw gegaan.
7) Borstgroei gaat *ontzettend* langzaam. Vooral als je zoals ik iets langer van postuur bent ben je juist wel aangewezen op iets grotere borsten.
8) Kleding shoppen is verschrikkelijk; ik kan er niet anders omheen. Als lange vrouw maak je geen schijn van kans bij reguliere kledingwinkels. De beste optie die ik tot nu toe had is langs de tweede hands kledingbank gaan.
9) Je stem is alles als vrouw, en het is waarschijnlijk het meest moeilijke aspect van de transitie naar mijn mening. Waarbij andere dingen als borstgroei allemaal natuurlijk komen, moet je met je stem echt flink aan de bak als je er iets vrouwelijks van wilt maken. Verschrikkelijk, maar oh zo belangrijk.
10) Zelfs nu ik grotendeels passabel ben, krijg ik nog steeds een geweldig gevoel als iemand mij als vrouw aanspreekt. Ik verwacht dat dat na een aantal jaar wel normale zaak is voor mij, maar voor nu geniet ik er van.
Plaats reactie