Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wachttijd-survivalgids

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door KeepzD »

Simão schreef: 02 jul 2018, 11:09 Waarom zie je het als wachttijd? Het is niet alsof iemand je tegenhoud in je gender expressie! Dat kan ten aller tijden. Alleen komt er op een gegeven moment een officiëler tintje aan en hulp en eventueel ook medische. voor je gender expressie op zich maakt het feitelijk niet zoveel uit waneer die komt, al is het natuurlijk wel ontzettend welkom in veel gevallen, dus ik snap dat iemand zich er op kan verheugen, maar je hoeft je er niet aan vast te klampen om jezelf te zijn.....
Ik snap je visie ;) het is echter nog steeds wel een wachttijd tot bijvoorbeeld de testo, en die tijd duurt echt heel lang.. dus de titel is mogelijk niet 100% juist, maar wel een indicatie denk ik 8-)
Forever myself
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door Simão »

Keepz schreef: 02 jul 2018, 13:09
Ik snap je visie ;) het is echter nog steeds wel een wachttijd tot bijvoorbeeld de testo, en die tijd duurt echt heel lang.. dus de titel is mogelijk niet 100% juist, maar wel een indicatie denk ik 8-)
Lang is realtief. Ten eerste heb je zelf bepaalt wat het begin van het wachten is en dat je de testo (etc) als doel ziet, terwijl je prima daarvoor aan een andere gender expressie kunt doen, ten tweede is deze tijd in een leven te verwaarlozen.
Ik zeg niet dat er geen feitelijke wachttijd is tussen aanvraag en behandeling, is zeg alleen dat je het niet zo hoeft te zien.
Je bent als een rups bent die zit te wachten op de cocon om een vlinder te worden. Maar je kunt prima jezelf vleugels aanbinden en je als vlinder gedragen....

Het klinkt nl erg alsof je alleen maar man (of vrouw voor de mtf) en blij kunt zijn als je maar eenmaal fiat hebt voor transitie en de middelen daarvoor, terwijl je ook zonder die middelen jezelf al kunt bevrijden.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door Anon20190712 »

Simão schreef: 02 jul 2018, 13:45
Het klinkt nl erg alsof je alleen maar man (of vrouw voor de mtf) en blij kunt zijn als je maar eenmaal fiat hebt voor transitie en de middelen daarvoor, terwijl je ook zonder die middelen jezelf al kunt bevrijden.
Dat geldt zeker niet voor iedereen, sterker nog, het is een luxe om je al bevrijd te voelen door enkel je genderexpressie aan te passen.
Je kunt voor jezelf je genderexpressie veranderen, in geval van transmannen; binders aantrekken, packers dragen, mannelijkere kleding dragen- maar dat verandert niks aan je lijf. Je hebt nog steeds borsten, je hebt nog steeds een vagina en geen baard en als je geen gelukt hebt heb je ook nog steeds een vrouwelijk smoeltje en ronde vormen en doet die expressie dus ook helemaal niets aan hoe de buitenwereld je ziet.
Voor heel veel transgenders zijn dat nu net de dingen waaruit genderdysforie bestaat.

Genderexpressie staat ook nog eens compleet los je genderidentiteit.
Niemand die zomaar raad dat je door het dragen van bepaalde kleding je als een m/v identificeert.
Je kleding veranderen en hulpmiddelen gebruiken om dichter bij jezelf te komen heeft vaak ook nog averechts effect.
Het drukt je neus nog meer op het feit dat je niet gewoon jezelf kunt zijn zonder transitie. Mensen zien wat ze zien, jij weet wat er onder je kleding zit en misschien wil je wel helemaal niet overdreven mannelijk of vrouwelijk doen om als man of vrouw gezien te worden.
Ander negatief effect daarvan wat ik zelf heb ervaren is dat mensen me niet als man begonnen te zien maar als lesbo. Daar kon ik écht niet mee dealen.

Voor de meeste van ons geldt gewoon dat een medische transitie nodig is om jezelf te kunnen zijn. Als dat niet zo was, hadden we geen ellenlange wachtlijsten gehad. Want die leggen we onszelf ook absoluut niet op.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door KeepzD »

Simão schreef: 02 jul 2018, 13:45
Keepz schreef: 02 jul 2018, 13:09
Ik snap je visie ;) het is echter nog steeds wel een wachttijd tot bijvoorbeeld de testo, en die tijd duurt echt heel lang.. dus de titel is mogelijk niet 100% juist, maar wel een indicatie denk ik 8-)
Lang is realtief. Ten eerste heb je zelf bepaalt wat het begin van het wachten is en dat je de testo (etc) als doel ziet, terwijl je prima daarvoor aan een andere gender expressie kunt doen, ten tweede is deze tijd in een leven te verwaarlozen.
Ik zeg niet dat er geen feitelijke wachttijd is tussen aanvraag en behandeling, is zeg alleen dat je het niet zo hoeft te zien.
Je bent als een rups bent die zit te wachten op de cocon om een vlinder te worden. Maar je kunt prima jezelf vleugels aanbinden en je als vlinder gedragen....

Het klinkt nl erg alsof je alleen maar man (of vrouw voor de mtf) en blij kunt zijn als je maar eenmaal fiat hebt voor transitie en de middelen daarvoor, terwijl je ook zonder die middelen jezelf al kunt bevrijden.
Wat Lucas ook zegt, zonder medicatie en operaties verandert er helaas niks aan het lichaam zelf. Dit topic is dus JUIST om tips en tricks te krijgen waardoor je je zonder deze middelen al mannelijker/vrouwelijker kan voelen.
In mijn geval, ik kom uit een bijna volledig vrouwengezin (met alleen maar zussen).. hierdoor kan het zijn dat ik me prettiger voel bij bepaalde mannenzaken die ik simpelweg nog niet heb ontdekt omdat ik ze niet ken. :)
Die wachttijd zou ook echt niet bestaan denk ik trouwens, als we het zelf voor het zeggen hadden.. daarin sluit ik me volledig bij Lucas aan.
Forever myself
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door Mr.X »

Ik denk dat de meeste tips hier al heel erg bruikbaar zijn. Het komt er op neer dat je de tijd kunt gebruiken om alles wat je aan doet, hebt, opsmeert/opspuit en gebruikt voor mannelijke varianten gaat omwisselen. Alleen al hoe het dan zit en ruikt doet wonderen.

Daarnaast dus inderdaad het vrouwelijke bedekken en het mannelijke prominenter maken (binder, stp, packer, kapsel etc).

Maar wat nog belangrijker is, is afleiding vinden. Wat mij heel erg hielp was via mijn studie 2 maanden naar het buitenland. Je bent dan zo druk bezig met het daar zijn, dingen uitzoeken en genieten van iets totaal anders dat het hele trans zijn wat op de achtergrond komt.

Uiteraard heeft niet iedereen die mogelijkheid (geen studie, geen geld of beide) dus dan is afleiding in Nederland zoeken ook goed. Ga lekker gamen (ik kan een MMO aanraden waar je al meteen lekker jezelf kunt zijn) of bezoek meet ups hier via het forum. Vooral lotgenoten contact (en dan lekker met z'n allen mopperen op die wachtlijsten) kan erg verfrissend zijn.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Wachttijd-survivalgids

Bericht door Simão »

Lucas schreef: 02 jul 2018, 14:16

Dat geldt zeker niet voor iedereen, sterker nog, het is een luxe om je al bevrijd te voelen door enkel je genderexpressie aan te passen.
Je kunt voor jezelf je genderexpressie veranderen, in geval van transmannen; binders aantrekken, packers dragen, mannelijkere kleding dragen- maar dat verandert niks aan je lijf. Je hebt nog steeds borsten, je hebt nog steeds een vagina en geen baard en als je geen gelukt hebt heb je ook nog steeds een vrouwelijk smoeltje en ronde vormen en doet die expressie dus ook helemaal niets aan hoe de buitenwereld je ziet.
Voor heel veel transgenders zijn dat nu net de dingen waaruit genderdysforie bestaat.

Genderexpressie staat ook nog eens compleet los je genderidentiteit.
Niemand die zomaar raad dat je door het dragen van bepaalde kleding je als een m/v identificeert.
Je kleding veranderen en hulpmiddelen gebruiken om dichter bij jezelf te komen heeft vaak ook nog averechts effect.
Het drukt je neus nog meer op het feit dat je niet gewoon jezelf kunt zijn zonder transitie. Mensen zien wat ze zien, jij weet wat er onder je kleding zit en misschien wil je wel helemaal niet overdreven mannelijk of vrouwelijk doen om als man of vrouw gezien te worden.
Ander negatief effect daarvan wat ik zelf heb ervaren is dat mensen me niet als man begonnen te zien maar als lesbo. Daar kon ik écht niet mee dealen.

Voor de meeste van ons geldt gewoon dat een medische transitie nodig is om jezelf te kunnen zijn. Als dat niet zo was, hadden we geen ellenlange wachtlijsten gehad. Want die leggen we onszelf ook absoluut niet op.
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Ik zeg nergens dat een medische transitie onnodig is, ik zeg alleen dat je niet hoeft te wachten op een fiat of meds om om je simpelweg te gaan gedragen naar wie je bent.
Je kunt met gender expressie al voelen dat je echte ik in elk geval zich op een bepaalde manier kan uiten. En hoe je echte ik dat doet heeft verder geen algemene gebruiksaanwijzing, dat is individueel.
Ik heb het over invulling van je leven. Je bepaalt voor jezelf dat het "wachttijd" is terwijl je het ook als tussentijd kunt zien. Ergens op zitten wachten is jezelf overgeven en doen alsof je helemaal geen grip op je leven hebt.
Bij tussentijd kun je alvast iets doen en heb je wel grip op je leven en komt de belangrijke datum vanzelf en is niet zo´n allesoverheersend verlangen. Maar goed, dat is misschien meer nitpicking betreffende titel. Het ging mij om een midset.

Dat voor lesbo aangezien worden maak ik nog mee en is inderdaad frustrerend.

Maar goed, ik zal me niet meer mengen in dit soort draadjes. Was een foute beslissing van me en het leid alleen maar af... Excuus.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark