Paulien De Groote van M/V/X overleden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Emma »

Jullie zullen het ongetwijfeld al op Facebook of in Vlaamse media gezien hebben...

Ik post het in dit forum, en niet op het prikbord, omdat ik vind dat ik er iets mee moet. We worden met zeer grote regelmaat door instanties, bedrijven, internettrollen, veronderstelde vrienden, verre familie of juist naasten die ons na aan het hart liggen in de tang genomen, beoordeeld op wie zij vinden dat we moeten zijn. Dat moet stoppen, maar helaas toont de praktijk steeds maar weer aan dat dat er voor ons voorlopig niet in zit.
Soms spelen er nog andere dingen buiten het transgender zijn mee die je situatie alleen maar uitzichtlozer maken. En een veel te groot percentage ziet na een lang traject waarin van alles fout gaat geen andere oplossing dan uit het leven te stappen. Een heel veel te groot percentage.

Het zou arrogant zijn om te denken dat ik met een postje hier op het forum iemand kan tegenhouden. Het is arrogant om uberhaupt te denken dat je er iemand van af kunt houden. Wat ik wel kan doen is om als je met dat soort gedachten zit, je vragen om iemand in vertrouwen te nemen, iemand waarvan je weet dat als je zoiets ernstigs vertelt, daar respectvol mee omgaat en je niet meteen in een dwangbuis naar een gestoffeerde isoleercel laat afvoeren. Soms kun je op een ander forumlid vertrouwen, desnoods Eva of mij. Bel voor mijn part 113 (NL) of 1813 (BE). Er bestaan uitwegen waar je misschien nog niet aan gedacht hebt.

Alsjeblieft.
”hln.be” schreef:Het volledige artikel voor diegene die het willen lezen?

Paulien De Groote (44), één van de transgenders uit de VRT-docureeks ‘M/V/X’, is uit het leven gestapt. Ze was begin dit jaar één van de eersten die gebruik maakte van de wet om zonder operatie officieel van geslacht te veranderen. In haar woonplaats Bonheiden stond ze op de Open Vld-lijst. Ook al was De Groote eindelijk wat ze wilde zijn, een vrouw - gelukkig was ze niet. Ze werd gepest en voelde zich vaak vernederd.

Al sinds zijn zesde vond Peter De Groote dat hij het foute lichaam had. Hij was een meisje. Hij koos voor zichzelf de naam Paulien. Pas vorig jaar pas durfde Paulien het aan om zich ook als vrouw aan de buitenwereld te tonen. De camera’s van ‘M/V/X’ waren erbij toen ze het deed. Haar relatie ging eraan ten onder, en in maart zei ze op Radio1 dat ze nog steeds onder die breuk leed. Ze werd ontslagen bij het IT-bedrijf waar ze werkte, ook al had ze een paar weken voordien een “redelijk goeie evaluatie” gekregen, zoals ze het zelf formuleerde. Zeventig sollicitaties later vond ze werk bij DHL. Maar daar werd ze gepest, vertelde ze aan vrienden. Sommige collega’s zouden haar consequent als ‘mijnheer’ hebben aangesproken. DHL - dat naar eigen zeggen een streng antipestbeleid voert - was daar volgens een woordvoerder van het bedrijf niet van op de hoogte. “Anders hadden we ingegrepen.”

Op Twitter had Paulien De Groote een lijfspreuk bij haar profielfoto geschreven: “Wat heb je aan een leven als je maar half leeft? Hoe gelukkig ben je als je maar half gelukkig bent? Daarom heb ik gekozen om te leven en gelukkig te worden.” De realiteit was veel lastiger en harder dan ze had kunnen denken.

Ratten in brievenbus
In oktober werd De Groote in een Antwerps parkje verkracht toen ze van een feest terugkwam. Een paar dagen later raapte ze de moed bij elkaar om aangifte te doen bij de politie. “Totaal respectloos riep die agent dat ik te laat was,” zei De Groote toen in deze krant, “en ik ben compleet overstuur het kantoor uitgerend.” Ze gaf ook toe dat het weinig had gescheeld of ze had die dag zelfmoord gepleegd. Enkele dagen later, na het verschijnen van het artikel, ondernam ze toch een poging. Dat deelde ze zelf mee in een videoboodschap die ze in april op Twitter deelde. De dader zou achteraf nog pakjes met dode ratten in haar brievenbus hebben gestopt. “Een stuk van mij is toen vermoord en ik heb het nooit meer teruggevonden”, zei ze in haar videoboodschap.

Op Twitter klaagde De Groote ook aan dat het Middelheimziekenhuis in Antwerpen haar respectloos had behandeld. Ze was er in april opgenomen nadat ze was gecrasht. Ze kreeg haar borstprotheses nooit terug en werd er naar eigen zeggen als mijnheer aangesproken en aangeschreven.

Kafkaïaanse verhalen
De voorbije dagen lag ze ook in de clinch met Telenet. Om een abonnement op haar nieuwe naam te krijgen, moest ze volgens het bedrijf eerst een geslachtsoperatie hebben ondergaan, beweerde ze op Twitter - haar identiteitskaart zou niet hebben volstaan. En haar oude abonnement was ze kwijt, waardoor ze geen internet meer had en ook geen gsm-verbinding. Bij Telenet zeggen ze dat alles op een misverstand berust. Paulien zou gemeld hebben dat Peter De Groote overleden was en dat Paulien zijn halfzus was. Dat zou een hele mallemolen van procedures in gang hebben gestoken. “We hebben Paulien op ons kantoor uitgenodigd om de zaak op te lossen, maar ze was zeer emotioneel”, zegt een woordvoerder van het telecommunicatiebedrijf. “Wij hebben er nochtans alles aan gedaan om deze zaak zo correct mogelijk af te handelen.”

Het was niet het enige kafkaïaanse verhaal dat Paulien - al dan niet door eigen toedoen - kon vertellen. Om haar naamsverandering bij alle officiële en commerciële instanties gedaan te krijgen, had ze een hallucinante hoop paperasserij achter de rug. Die vermoeiende bureaucratie, het gepest, het zich niet aanvaard en gerespecteerd voelen: het moet haar allemaal te veel zijn geworden. Eergisteren heeft ze bij haar thuis een einde aan haar leven gemaakt.

Het verhaal van Paulien is helaas geen uitzondering. Onderzoeken in binnen- en buitenland tonen aan dat een groot aantal transgenders ooit een zelfmoordpoging onderneemt. Het cijfer varieert naargelang het onderzoek van 20 tot 60%. De redenen voor zelfdoding zijn vooral het gebrek aan sociale steun, de eenzaamheid en het isolement. Onder transgenders zit in Nederland bijvoorbeeld 62% zonder werk, tegenover 41% bij niet-transgenders. 53% heeft een laag inkomen (tegenover 30%) en 50% woont alleen (tegenover 17%).

Laatste pintje
Paulien deed zeker moeite om aanvaard te worden en was door velen ook graag gezien. Rudi Withaegels, voorzitter van de Open Vld in Bonheiden-Rijmenam, ging vorige week nog een pint met haar drinken. “Ik wist dat Paulien het de laatste weken heel moeilijk had, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Ik ben bedroefd, maar ook kwaad. Kwaad op de mensen die geen respect toonden voor Paulien. In onze groep voelde ze zich welkom. Het was een ambitieuze, geëngageerde, toffe dame die echt iets wou betekenen in onze gemeente. Ze zou in oktober een plaatsje krijgen in de eerste kolom van onze lijst.”
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ilse
Berichten: 761
Lid geworden op: 24 apr 2013, 23:36
Gender: Trans MtF

Re: Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Ilse »

ohhh jeetje wat erg om dit te lezen en in en intriest voor haar dat ze dit heeft moeten meemaken en dat het zover heeft moeten komen.
triest..

Maar wel goed dat je het hier plaatst Emma, want het hoort vermoedelijk zeker wel bij het dagelijkse leven.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Anon20190516 »

Omg,wat heftig om te lezen dit!
Ik heb het ook wel es moeilijk,maar wat zij heeft meegemaakt is afschuwelijk.van mijn kant,heel veel sterkte aan de mensen die om haar gaven ...
Offline
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Re: Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Linda »

Ik heb haar gekend,zo jammer weer dit en allemaal door onwil en onbegrip. Vaarwel en rust zacht Paulien en hopelijk vind je het geluk en de rust die je zo zocht. R.I.P
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Marica »

Vaarwel Paulien, ondanks dat ik je niet kende. Ik heb groot respect voor je durf om voor jezelf uit te komen.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Paulien De Groote van M/V/X overleden

Bericht door Anon20230219 »

Ik kende Paulien dan niet maar elk van dit soort gebeurtenissen is er gewoon 1 teveel.
Heb wel op Youtube het filmpje van haar zitten kijken wat zij opnam in april van dit jaar en toen was ze al helemaal uitgeblust.
Het laat maar weer zien dat acceptatie van elkaar nog heel ver te zoeken is in de maatschappij.
Paulien rust zacht en hopelijk vind je je rust nu.
Plaats reactie