Nieuwe chat! Zie dit topic.

Online discussies

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Online discussies

Bericht door Anon20190508 »

Toevallig belandde ik vandaag in een discussie met een hetero, niet-trans vriend van mij omdat ik op Facebook iets postte wat hem blijkbaar niet aanstond... "hey if you say you're pansexual because you're attracted to 'men, women, and trans people' you need to check yourself because that's transphobic. thanks." = "als je zegt dat je panseksueel bent om dat je je aangetrokken voelt 'tot mannen, vrouwen, en transgenders', dan is dat transfobie."
Nu, ikzelf identificeer inderdaad als panseksueel, wat essentieel betekent dat gender voor mij geen rol speelt bij het kiezen van een partner. En nee, dan dus niet 'man, vrouw, trans', maar 'man, vrouw, non-binary'. Ik hou er rekening mee dat de term non-binary pas recentelijk echt de kop opgestoken heeft en dan voornamelijk online onder jongeren, dus sommigen zullen er misschien anders naar kijken dan ik, voornamelijk zij die een iets minder actief online leven lijden en misschien niet van mijn leeftijd zijn. Maar de vriend in kwestie is mijn leeftijd en minstens zo actief online als ik ben... dus ja.
In elk geval, hij vond dus dat ik het recht niet had om mensen transfoob te noemen als het misschien gewoon misinformatie was - waarom ik beargumenteerde dat als je het brein hebt om duidelijk te weten wat panseksualiteit is, dat je je ook kan realiseren dat het dus transfoob is om bij een uitleg als 'ik voel me aangetrokken tot mannen, vrouwen, en transgenders' de transgenders te behandelen als een opzichzelfstaan geslacht. Want, behalve de non-binary transgenders (ja, die bestaan), zijn trans mannen gewoon mannen en trans vrouwen gewoon vrouwen.

Nu, genoeg over die discussie (ik ging er even vanuit dat alleen 'hey ik had een discussie maar wat vinden jullie' niet genoeg was en dat er anders wel was gevraagd wat voor discussie het was)...
Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Vrienden die iets plaatsen waar jij erg je wenkbrauwen bij optrekt, of hun mening geven over onderwerpen waar ze niet eens bij betrokken zijn? Vinden jullie bijvoorbeeld dat alleen een trans persoon echt kan bepalen wat transfobie is en wat niet? Verbeter jij mensen als ze zoiets zeggen/doen, en dan bedoel ik voornamelijk voor educatieve doeleinden en niet om gewoon een ruzie uit te lokken? Gaan jullie de discussie aan?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Online discussies

Bericht door anon20181206 »

Om de oren smijten met feiten, overal te vinden op het internet :)
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Online discussies

Bericht door Anon20190508 »

Arlina schreef: 23 jul 2018, 18:40 Om de oren smijten met feiten, overal te vinden op het internet :)
En wat als het om een meningskwestie gaat?
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Online discussies

Bericht door anon20181206 »

Ligt weer aan de mening. Als die met feiten te staven zijn, voila.
Zo niet, komt er een compromis of niet.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Online discussies

Bericht door Anon20190712 »

wingless schreef: 23 jul 2018, 17:53
In elk geval, hij vond dus dat ik het recht niet had om mensen transfoob te noemen als het misschien gewoon misinformatie was - waarom ik beargumenteerde dat als je het brein hebt om duidelijk te weten wat panseksualiteit is, dat je je ook kan realiseren dat het dus transfoob is om bij een uitleg als 'ik voel me aangetrokken tot mannen, vrouwen, en transgenders' de transgenders te behandelen als een opzichzelfstaan geslacht. Want, behalve de non-binary transgenders (ja, die bestaan), zijn trans mannen gewoon mannen en trans vrouwen gewoon vrouwen.

Maar ze zijn niet cis en dat betekent dat er qua lichaam een hoop dingen anders kunnen zijn, dusdanig anders dat je je er niet tot aangetrokken voelt. Ik val zelf ook niet op transgenders en nee dat maakt me niet transfoob. Ik val ook niet op zwarte mannen, dat maakt me geen racist.
Nu, genoeg over die discussie (ik ging er even vanuit dat alleen 'hey ik had een discussie maar wat vinden jullie' niet genoeg was en dat er anders wel was gevraagd wat voor discussie het was)...
Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Vrienden die iets plaatsen waar jij erg je wenkbrauwen bij optrekt, of hun mening geven over onderwerpen waar ze niet eens bij betrokken zijn? Vinden jullie bijvoorbeeld dat alleen een trans persoon echt kan bepalen wat transfobie is en wat niet? Verbeter jij mensen als ze zoiets zeggen/doen, en dan bedoel ik voornamelijk voor educatieve doeleinden en niet om gewoon een ruzie uit te lokken? Gaan jullie de discussie aan?
Ik waardeer hun mening want realiseer me dat zelfs mensen binnen mijn eigen ‘groep’ anders over zaken kunnen denken dan ik. Dat iemand jouw mening niet deelt, maakt niet dat diegene ‘het’ niet snapt, geen recht van spreken heeft, of dat je hen iets moet bijbrengen.
Gebruikersavatar
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Online discussies

Bericht door Simon »

Lucas schreef: 23 jul 2018, 23:34 […]
Maar ze zijn niet cis en dat betekent dat er qua lichaam een hoop dingen anders kunnen zijn, dusdanig anders dat je je er niet tot aangetrokken voelt. Ik val zelf ook niet op transgenders en nee dat maakt me niet transfoob. Ik val ook niet op zwarte mannen, dat maakt me geen racist.
[…]
Dit vind ik een mooie. Je kunt heel bewust niet op een bepaald kenmerk vallen, maar toch respectvol zijn tegenover die mensen. Dikke mensen ongezond of lelijk? Geen reden om ze niet met respect te behandelen. Transgenders een raar idee (of zelfs nog een stapje verder, “ik ben het niet eens met mensen die die lifestyle volgen”)? Geen reden om ze niet met rust te laten en hun leven te laten leven.
Groetjes,

Simon