Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door MichelleB »

AmbjØrg schreef: 16 aug 2018, 11:07 Dank voor jullie reacktie’s

Om ff een voorbeeld te nemen, ik heb toch een nieuwe winterjas nodig en ambieer om een mooie ( nep ) bontjas aan te schaffen en te gaan dragen of zou zo iets te direct zijn en te opzichtig zijn ?
Het gaat er vooral om wat jij tof vindt!! Mijn vader liep altijd met sokken in slippers rond. Ik vond het verschrikkelijk, maar hij vond het leuk en comfortabel. Laat nooit je eigen stijl bepalen door anderen.
-Life is a work in progress-
DDJ
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 aug 2018, 11:56
Gender: Trans MtF

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door DDJ »

Je loopt met een bontjas ook het risico, om als gestoorde rapper gezien te worden hea ;) .

Zou voor een winterjas persoonlijk meer voor een uniseks model gaan, welke het lichaam toch enig zins bedekt. Dan kun je je wel als vrouw kleden (rokjes/jurkjes uitgezonderd) zonder dat het vrij zichtbaar is. Mocht de outting zwaar bevallen, kan kun je ook nog iets gas terug nemen.
Belangrijkste is dat je directe omgeving op een dergelijke 'omschakeling' bedacht is, je zult toch ook een beetje rekening met hun moeten houden.

Maar wanneer dezer achter je staan? leef je uit!
hell and back <---> lust for life
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door Marica »

Wat je thuis kan doen is kleding aantrekken die je wilt. Draag dat gewoon wanneer je thuis bent. Aangezien je MtF bent oefen ook met make up. Weet je niet waar te beginnen, dan is er vast in je woonplaats wel een beautysalon die je op weg helpt. Ik heb een make up cursus samen met mijn vrouw gedaan. Erg leuk om te doen, en je leert er een hoop van. Make up kan je gewoon thuis oefenen. Misschien als dat een beetje lukt een beetje eyeliner of oogschaduw opdoen. Mascara valt enorm op, dus houdt daar rekening mee.

Je hebt erg veel geluk dat de vrouw tegenwoordig alles draagt wat eerst door mannen werd gedragen. Dus een spijkerbroek + t shirt combi is aardig unisex te noemen. Ik heb voor daar bij girly gympen gekocht. (gympen uit de damesafdeling met veel wit en een tikje roze zijn een goede keus mits je maat niet groter is dan 42)

Heb je al bh's? Zo ja welke maat? Met cup A/B en een wijd t shirt of truitje valt dat niet eens zo veel op. Maar doet een hoop voor je zelfbeeld, geloof me. Zeker nu de herfst voor de deur staat.
Ik loop intussen met cup D protheses door het leven.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door AmbjØrg »

Marica schreef: 21 aug 2018, 10:14 Wat je thuis kan doen is kleding aantrekken die je wilt. Draag dat gewoon wanneer je thuis bent. Aangezien je MtF bent oefen ook met make up. Weet je niet waar te beginnen, dan is er vast in je woonplaats wel een beautysalon die je op weg helpt. Ik heb een make up cursus samen met mijn vrouw gedaan. Erg leuk om te doen, en je leert er een hoop van. Make up kan je gewoon thuis oefenen. Misschien als dat een beetje lukt een beetje eyeliner of oogschaduw opdoen. Mascara valt enorm op, dus houdt daar rekening mee.

Je hebt erg veel geluk dat de vrouw tegenwoordig alles draagt wat eerst door mannen werd gedragen. Dus een spijkerbroek + t shirt combi is aardig unisex te noemen. Ik heb voor daar bij girly gympen gekocht. (gympen uit de damesafdeling met veel wit en een tikje roze zijn een goede keus mits je maat niet groter is dan 42)

Heb je al bh's? Zo ja welke maat? Met cup A/B en een wijd t shirt of truitje valt dat niet eens zo veel op. Maar doet een hoop voor je zelfbeeld, geloof me. Zeker nu de herfst voor de deur staat.
Ik loop intussen met cup D protheses door het leven.
Ik ben al druk aan het oefenen thuis met hulp van moeders en krijg ook hulp vanuit jonx, maar heb verder geen referentie's van anderen daarom vraag ik het gewoon wat anderen doen/ gedaan hebben zo dat ik dar ook leer uit kan trekken.

Zoals ik al zei thuis ben ik al met verkleden bezig vanaf jongs af aan met kleding die mn moeder hobby matig maakt voor verhuur ( toneel feesten partijen) en ben serieus rond mijn 16 als crossdresser uit de kast gekomen dit was min of meer aanleiding voor mn begeleiding van jonx om verder te kijken wat misschien de oorzaak van mn autisme kon zijn. Ben door verwezen naar de gender poli van jonx daar na lang onderzoek toch uitgekomen op genderdysforie sinds die tijd nu ruim een jaar geleden echt serieus hier mee bezig. Kleed me prive thuis al als vrouw met hulp van moeders ook make up etc als het maar kan en we geen bezoek etc krijgen, gebruik ook bh's en siliconen protheses heb mn haar lang laten groeien ( half lang zo dat het als jongen op het "surf" kapsel lijkt ) ben ook en femme al aan het oefenen geweest buiten met moeders ( grote stad ver van mn woon plaats vandaan ) daar make ui gedragen denim jumpsuit met korte mouw en een paar vans schoenen, dit ging goed waar ik als jongen totaal niet durfde om in een drukke stadt te zijn en ook op een terras gezeten liep ik als jongen tegen de muren om hoog kon ik niet aan, maar als vrouw gekleed wel was stuk rustiger en beter in mijn vel waar door het veel makkelijker ging dus het is er al wel maar zet nog de puntjes op de i om geheel sociaal over te gaan naar de andere geslachts rol en vrouw te worden, maar wil nog wel graag wat van anderen lezen wat die oa allemaal hebben gedaan.
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door MichelleB »

Mijn eigen ervaring:
Meteen op de dag na mijn coming-out me compleet als mezelf gaan kleden. Jurkjes, rokjes, topjes etc.
Eindelijk weer make-up opdoen (beetje gothic verleden dat nu weer een beetje heden is haha). Haar in staartjes.
Ik was er wel klaar voor. 30 jaar niet als mezelf geleefd en nu was ik aan de beurt.

Een beetje angstig voor de buitenwereld. Maar wat blijkt? Nobody gives a shit. Iedereen is toch veel meer met zichzelf bezig.
Er kon een keer gestaard worden, maar dat was ik toch al gewend (kuch gothic kuch).

Dus, mijn advies: spring lekker in het diepe. Is dat te diep, dan ga je een stukje terug naar waar het veiliger is. Maar het is zeker het proberen waard.
En mensen beginnen je dan pas echt te zien voor wie je bent van binnen. Eng? Ja, doodeng. Bevrijdend? Ja, nog veel meer.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door Marica »

MichelleB schreef: 21 aug 2018, 21:43 Mijn eigen ervaring:
Meteen op de dag na mijn coming-out me compleet als mezelf gaan kleden. Jurkjes, rokjes, topjes etc.
Eindelijk weer make-up opdoen (beetje gothic verleden dat nu weer een beetje heden is haha). Haar in staartjes.
Ik was er wel klaar voor. 30 jaar niet als mezelf geleefd en nu was ik aan de beurt.

Een beetje angstig voor de buitenwereld. Maar wat blijkt? Nobody gives a shit. Iedereen is toch veel meer met zichzelf bezig.
Er kon een keer gestaard worden, maar dat was ik toch al gewend (kuch gothic kuch).

Dus, mijn advies: spring lekker in het diepe. Is dat te diep, dan ga je een stukje terug naar waar het veiliger is. Maar het is zeker het proberen waard.
En mensen beginnen je dan pas echt te zien voor wie je bent van binnen. Eng? Ja, doodeng. Bevrijdend? Ja, nog veel meer.
Nou nee, ik heb het persoonlijk nooit eng gevonden, maar bevrijdend, ja dat zeker. Wat zeker hielp was dat ik als man al in een rok liep als een soort pre MtF periode. Een best wel leuke periode was dat omdat het mijn dysforische gevoelens al aardig deed vermnderen. Maar na verloop van tijd werd dat toch weer erger.
Nu ik out en proud ben gaat het al een heel stuk beter, en blijft de dysforie alleen over dat ding tussen benen over. Voor nu is dat OK, want ik weet gewoon dat het ooit goed gaat komen. Mijn RLE is al van start gegaan lang voordat ik aan de HRT ga beginnen. Zo zie je maar dat iedereen iets anders voelt en doet als het om leven in het gewenste geslacht gaat. Ik doe alles wat er gedaan moet worden als vrouw, ergo ik ben een vrouw En kleding is maar kleding, en dat rokken en jurken allleen voor vrouwen zijn is voor mij al een ouderwetse gedachte.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door Jer158 »

AmbjØrg schreef: 21 aug 2018, 20:48rond mijn 16 als crossdresser uit de kast gekomen dit was min of meer aanleiding voor mn begeleiding van jonx om verder te kijken wat misschien de oorzaak van mn autisme kon zijn.
Ik pik dit er even uit.

Autisme komt vaker voor bij trans mensen dan bij niet trans mensen. Trans mensen hebben vaker autisme dan cis mensen. Maar: trans zijn veroorzaakt geen autisme, net zo goed als autisme geen trans zijn veroorzaakt. Ik neem aan dat de mensen bij Jonx dat ook begrijpen?

Wat wel zo is, is dat niet goed in je vel zitten effect heeft op je psyche. Het kan symptomen van autisme versterken, of zelfs symptomen opleveren die er eerder niet waren. Trans zijn is een reden dat sommige mensen (letterlijk) niet lekker in hun vel zitten. Als je beter in je vel zitt zullen sommige symptomen misschien wat hanteerbaarder worden. Daarentegen is het ook niet ondenkbaar dat een transitie bepaalde dingen juist lastiger kan maken, aangezien het soms resulteert in wat ingewikkeldere interacties met mensen.

Kortom, autisme verdwijnt niet door een transitie. Hopelijk kom je er wel beter door in je vel te zitten
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door AmbjØrg »

Jer158 schreef: 22 aug 2018, 21:01
AmbjØrg schreef: 21 aug 2018, 20:48rond mijn 16 als crossdresser uit de kast gekomen dit was min of meer aanleiding voor mn begeleiding van jonx om verder te kijken wat misschien de oorzaak van mn autisme kon zijn.
Ik pik dit er even uit.

Autisme komt vaker voor bij trans mensen dan bij niet trans mensen. Trans mensen hebben vaker autisme dan cis mensen. Maar: trans zijn veroorzaakt geen autisme, net zo goed als autisme geen trans zijn veroorzaakt. Ik neem aan dat de mensen bij Jonx dat ook begrijpen?

Wat wel zo is, is dat niet goed in je vel zitten effect heeft op je psyche. Het kan symptomen van autisme versterken, of zelfs symptomen opleveren die er eerder niet waren. Trans zijn is een reden dat sommige mensen (letterlijk) niet lekker in hun vel zitten. Als je beter in je vel zitt zullen sommige symptomen misschien wat hanteerbaarder worden. Daarentegen is het ook niet ondenkbaar dat een transitie bepaalde dingen juist lastiger kan maken, aangezien het soms resulteert in wat ingewikkeldere interacties met mensen.

Kortom, autisme verdwijnt niet door een transitie. Hopelijk kom je er wel beter door in je vel te zitten

Klopt wat jij zegt, maar vooral sociale aspecten zijn voor mij stukken makkelijker te doen als vrouw dan als man, als man ben ik een erg terug getrokken persoon die het liefst alleen op een kamer zit erg onhandig is in communiceren etc met mensen en ook niet goed tegen mensen kan, toen ik nog op een "normale" school zat ging het la niet goed kon niet tegen de aanwezige mensen werd enorm overprikkeld en was weer ziek thuis, daar door op een mytylschool beland, net zo als ik kleding etc nodig had en met mijn moeder moest shoppen, altijd s'ochtends vroeg wachte leifts voor een dichte winkeldeur tot hij open ging en ik alleen met mams naar binnen kon om dingen aan te schaffen dan middel over dag wanneer er veel andere mensen waren dan liep ik tegen muren om hoog kon ik niet tegen wist niet te handelen etc etc Net zo als bij jonx als ik daar heen ging kon i daar gerust geheel afwezig bij mijn begelijdster zitten zonder wat te zeggen wist me geen houding etc te geven en wat ik moest zeggen etc.
Als ik als vrouw gekleed ga was dit geheel anders dan ga ik wel overdag lekker shoppen met mams en weet ik wel waar ik sociaal sta en hoe ik moet doen etc durf dan ook gewoon lekker op een terrasje te zitten , en ook bij jonx kan ik beter uit de voeten met mijn vrouwelijke ik dan als man en thuis bij mijn ouders ook dit is erg op gaan vallen van daar dat we verder zijn gaan kijken waarom het als vrouw wel lukt en niet als mijn geboren geslacht man.
En daar naast voel ik mij in mijn vrouwelijke rol toch stukken prettiger in mijn lijf voor mij is die gender rol stukken ontspannender en ook gemakkelijker en heb ook het idee nu dat ik het als vrouw veel makkelijker heb dan als man weet als vrouw ook beter mijn weg te vinden met communiceren etc gaat voor mij makkelijker kan ik praten over intresses etc etc iets wat ik als man niet heb, heb mij ook altijd erg moeilijk kunnen verplaatsen in de mannen wereld waar het in het algemeen veel gaat over prestatie drang, voetbal etc etc daar in kon ik nooit mee komen, maar begrijp in mijn vrouwelijke rol toch min of meer de vrouwen wereld beter weet waar over ik praat etc etc om nog een voorbeeld te noemen bladen als voetbal international , doe het zelf bladen etc kunnen mij gestolen worden, maar duik wel altijd in bladen als de margriet, linda , cosmopolitain als die thuis liggen verslind ik ze om dat daar echt dingen in staan wat mijn ineresse heeft en mij aangaat voor mijn gevoel.
Zo zijn er nog vele dingen die bij elkaar opgeteld zijn wat in de loop der jaren is opgevallen en daar door dat men tot de conclusie is gekomen dat ik transgender ben en beter is dat ik transformeer en volledig als vrouw ga leven
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door AmbjØrg »

Ben vandaag weer eens door moeders voor de leeuwen geworpen ( letterlijk ) ik kleed me thuis al wel volledig enfemme en ben ook wel naar buiten geweest maar ging dan shoppen in stadjes hier ver vandaan waar ik geen bekenden tegen kan komen.
Echter het is heerlijk weer en mn moeder kreeg weer de shop vibe en ik moest mee.
Duitsland konden we niet heen winkels zijn daar op zatredag middag dicht dus onder druk van moeders shoppen in Nederland in de stad hier 40 minuten vandaan met de trein ( waar ook mijn school is oeps ) een woord DOOD ENG ! Was op. An de zenuwen toen we nar het trein station liepen, maar het is echt reuze mee gevallen wel in de verte bekenden gezien maar niet lijvelijk tegen gekomen, en viel mij op dat mensen niet erg op letten en veel met zich zelf bezig zijn dan hun omgeving begon me stukken relaxter te voelen dat ik maar een poppetje ben tussen de velen. We hebben nog op een terras gezeten wat gegeten en gedronken heb eigenlijk niet op gemerkt dat ik werd aan gestaard of zo dacht het ergste dat me door zou hebben dat ik niet standaard ben. Op zich een leuke dag gehad wat echt naar meer smaakt!
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Wanneer volledig kleden als het gewenste geslacht?

Bericht door Marijn »

Als ik zo jouw foto's zie zal iemand die niet direct op korte afstand in je gezicht kijkt (en je niet kent) niets opvallen. En zelfs van dichtbij zullen velen het niet zien. Je ziet er echt heel vrouwelijk uit.

Maar ook hier nog maar eens: laat niet je ouders je tempo bepalen in hun enthousiasme. Het moet voor jou goed voelen om een stap te nemen. (Maar goed, spannend blijft het toch.)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown