Nieuwe chat! Zie dit topic.

Te ver gegaan

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Te ver gegaan

Bericht door Benjamin »

Ik ben en blijf ongeneeslijk katholiek, al vanaf mijn doop, hoewel ik gedoopt werd in een totaal andere kerk. Ik werd op latere leeftijd katholiek. Echter ook ik zit te schuimbekken om de lompe taal van Bodar. Zo spreek je niet over je medeschepsel.

En hieruit blijkt ook een verwrongen beeld van oorzaak en gevolg:
'Het gaat om het sacrale, het heilige: de katholieke kerken die nog redelijk zijn gevuld, zijn kerken waar de liturgie wordt gevierd en waar het niet over allerlei maatschappelijke rompslomp gaat. De godsbeleving moet centraal staan.’

De kerken die nog goed gevuld zijn, zitten vol met rechtse wijwaterpissers die terug willen naar voor Vaticanum II. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan het heilige.

Ik schaam mij diep en ben erg boos om alle misbruikschandalen. Maar ik dank God voor mijn doopsel en vormsel. Ik laat me niet wegjagen uit mijn kerk.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Te ver gegaan

Bericht door AmbjØrg »

Onze school kent ook godsdienst les maar heb er een vrij brief voor dat ik daar niet heen hoef.
Heb er in het begin veel problemen met die man die het geeft gehad om dat hij de levensstijl waar in ik ben opgegroeid publiekelijk op school constand afkeurt en ik hem daar op de verkrachtigingen etc binnen de kerk voor de voeten gooide.
Daarom mag ik op maandag morgen 45min in de kantine zitten huiswerk maken. Heeft gelukkig geen invloed op mijn diploma is geen examen vak.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Te ver gegaan

Bericht door Simão »

Ik ben zwaar tegen kinderdoop. Als een geloof zo goed is, kies je er zelf wel voor als je daar aan toe bent.

Gelukkig ben ik zelf niet gedoopt. Mijn moeder is Doopsgezind en als je dat wilt worden kun je je na je 18e laten dopen. We hebben daar allemaal wel over nagedacht maar geen van ons allen hebben het gedaan. Maar oprechtheid, eerlijkheid is de belangrijkste steunpilaar van de Doopsgezinden. Ze hoeven dan ook geen eed te zweren. Je moet ook gewoon een schoon geweten probere te hebben. Kwaad doen en dan maar biechten om het weer weg te wimpelen kan niet. Ze hebben ook niet echt een kerk omdat ze altijd vervolgd zijn. Het gebouw waarin ze in samenkomen is altijd sober. Ze accepteren gewoon iedereen, respecteren andere geloven. Ik vind het best een prima geloof maar ik ben gewoon tegen elke vorm van doctrine die de bijbel gebruikt en dat doen ze helaas dan toch wel weer. Blauwe maandag in mijn jeugd op zondagsschool gezeten, maar ik was veel te kritisch en realistisch om de verhalen te geloven.
Mijn vader is meen ik Gerformeerd, maar we gingen nooit naar een kerk, alleen met de kerst naar de Doopsgezinde "Vermaning". Het woord "God" heb ik in ons huis nooit horen vallen, behalve in het vloeken....
Ik vind het prima als mensen geloven, maar kerkgang begrijpen doe ik het niet. Ik zou zo´n instituut nooit willen steunen, het is in en in slecht, punt. Pas nog een interresante docu gezien over de middeleeuwen waarin de rol van de kerk goed duidelijk wordt. Ze verzonnen (en verzinnen) gewoon maar van alles om macht te hebben en te houden en vooral om de vrouwen eronder te houden. Hoe kun je in deze tijd nog denken dat zoiets okee is?
En dan lopen verkondigen dat sex zondig is maar ondertussen zelf van alles doen dat gewoon te walgelijk voor woorden is.


Overigens ken ik iemand (een homo) die zich ook uit heeft laten schrijven.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Te ver gegaan

Bericht door Citizen Erased »

Het was heel wonderlijk geweest als meneer Bodar geen moeite had gehad met transgenders.. de man onderdrukt zijn eigen seksuele geaardheid al jaren. Dat is overigens zijn goed recht.
Wat ik veel ergerlijker vind is dat hij zich bedient van 'argumenten' over zorgkosten en het aloude "de-kindertjes-in-Afrika".. dat is goedkoop scoren voor Telegraaf-intellectuelen, een volk waar hij zich geloof ik niet zo mee identificeert. Bodar weet heel goed dat zorgkosten én belastingen in NL een wederkerige aangelegenheid zijn. Diezelfde transgenders die hij zo verafschuwt betalen met hun afgedragen belastingcentjes weer mee aan het behoud van RK-kerken, of ze dat nu leuk vinden of niet. En gelukkig maar. Cirkeltje rond, niks aan de hand.
Vanuit 'christelijk perspectief' kun je juist ook heel veel "voors" ontdekken. Kennelijk kan hij zijn persoonlijke repulsie niet opzij zetten om werkelijk een goed tegen-argument te verzinnen en verzeild hij gewoon in pure kwaadheid. Nare karaktereigenschap.
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Te ver gegaan

Bericht door Ylse »

Emma schreef: 01 sep 2018, 12:10 Ik heb nooit zin gehad in al het papierwerk dat het uitschrijven uit de kerkregisters met zich meebrengt. Misschien is het ook wel geweest omdat ik er me er nooit verbonden mee heb gevoeld en ik het altijd als een soort van 'fact of life' heb beschouwd dat die inschrijving ergens op de achtergrond nog bestond. Ik ben na mijn doop in de katholieke kerk niet kerkelijk opgevoed, het belangrijkste aspect in mijn opvoeding ten opzichte van religie was toch wel het tonen van respect ten opzichte van mensen die geloven, wederzijds respect welteverstaan.

De afgelopen jaren zaten al die misbruikzaken me al niet lekker. Ergens was mijn naam er toch mee verbonden. Maar die papierwinkel....

Het interview met Antoine Bodar in De Volkskrant van gisteren kan dus nauwelijks een aanleiding genoemd worden. Maar mijn maat was nu toch meer dan vol.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/
Bedankt voor je voorbeeldbrief, ik heb zojuist de brief (gedeeltelijk) overgenomen en naar het secretariaat gemaild. Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat dat voldoende is.

Toen ik voor het eerst op mijzelf ging wonen 30 jaar geleden kwam er iemand van de kerk aan de deur om mij te vertellen over hoe de kerk werkt. Ik ben toen vrij resoluut geweest door te zeggen dat ik daar geen behoefte aan had en dat ze me ook niet lastig moesten vallen met kerkblaadjes en dergelijke. Daar heeft men zich keurig aan gehouden. Wat ik mij eigenlijk nooit echt realiseerde dat ik nog steeds als RK te boek bleef staan, immers ik had er toch geen last van. De berichten van afgelopen week naar aanleiding van dat interview hebben mij laten realiseren dat het nu toch echt tijd werd om ook die laatste stap maar eens te nemen. Wellicht moet ik Bodar dan maar voor bedanken.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Te ver gegaan

Bericht door Alice »

Bodar; " Als je vindt dat je in het verkeerde lichaam zit, moet je niet naar een ­psycholoog, maar naar een psychiater."
en die psychiater kennen we, dr. Joost à Campo psychiater en Hoofd Research & Development verbonden aan Radix, Heerlen.

Joost à Campo: 'Wens sekse-verandering vaak waanidee', 'De wens tot geslachtsverandering is vaak een voorbode van een psychose.'

,,Mensen met een psychiatrische aandoening zoals schizofrenie, hebben vaak het waanidee dat ze hun uiterlijk radicaal moeten wijzigen. Sommigen willen zelfs van geslacht veranderen'', waarschuwt psychiater/onderzoeker Joost à Campo, werkzaam bij de Mondriaan Zorggroep in Heerlen. ,,Als hulpverlener moet je heel terughoudend zijn om mee te gaan in die wens. De kans is reëel dat je iemand onnodig zo'n ingrijpende operatie aanbiedt, terwijl je hem ook kunt behandelen met antipsychotische medicijnen. Ik heb dat zelf meerdere malen meegemaakt met psychiatrische patiënten. Na een paar weken ging het hen beter en was ook het verlangen naar een transseksuele operatie verdwenen.''
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Te ver gegaan

Bericht door anon20181206 »

Meneer Joost wordt gesponsord door de farmaceutische industrie, beginnen met gif voor te schrijven wat resulteert in andere klachten waar nog meer gif voor voorhanden is.
De boterhammetjes kunnen weer belegd worden.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Te ver gegaan

Bericht door Emma »

Arlina schreef: 04 sep 2018, 21:07 Meneer Joost wordt gesponsord door de farmaceutische industrie, beginnen met gif voor te schrijven wat resulteert in andere klachten waar nog meer gif voor voorhanden is.
De boterhammetjes kunnen weer belegd worden.
Eh nee. Dat fabeltje over sponsoren moet ook maar eens de wereld uit, dat veroorzaakt meer ellende dan gezond is. Het leidt tot weigeren van goede zorg en zo, omdat mensen op basis van dit soort onzingeruchten de overgrote meerderheid van goede, hardwerkende artsen niet meer geloven. Er is best wat mis in medicijnenland, maar het ‘betalen’ van artsen om medicijnen voor te schrijven is ooit geweest, maar al jaren vrijwel onmogelijk.

Meneer Joost is gewoon een reparatist en het wordt tijd dat dat eens aangepakt wordt, er zijn landen waar dat gewoon verboden is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Te ver gegaan

Bericht door Ylse »

Ze zijn in ieder geval redelijk snel met antwoorden. Maar of ze het nu ook goed begrepen hebben qua verwijdering uit het doopboek vraag ik me dan weer af.
Geachte mevrouw Ylse,

Van de HH. Petrus en Paulus parochie hebben we het verzoek ontvangen om een aantekening in het doopboek te maken voor kerkverlating per formele acte.
Aan deze verzoek hebben we voldaan en uw woonparochie erover ingelicht.

Voor het vervolg van de procedure, uitschrijving uit de kerkelijke administratie en bevestiging van deze formele acte, is aan uw woonparochie.

In het vertrouwen hier voldoende te hebben ingelicht,
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Te ver gegaan

Bericht door Emma »

Zo te zien niet...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]