Te ver gegaan

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Te ver gegaan

Bericht door Emma »

Ik heb nooit zin gehad in al het papierwerk dat het uitschrijven uit de kerkregisters met zich meebrengt. Misschien is het ook wel geweest omdat ik er me er nooit verbonden mee heb gevoeld en ik het altijd als een soort van 'fact of life' heb beschouwd dat die inschrijving ergens op de achtergrond nog bestond. Ik ben na mijn doop in de katholieke kerk niet kerkelijk opgevoed, het belangrijkste aspect in mijn opvoeding ten opzichte van religie was toch wel het tonen van respect ten opzichte van mensen die geloven, wederzijds respect welteverstaan.

De afgelopen jaren zaten al die misbruikzaken me al niet lekker. Ergens was mijn naam er toch mee verbonden. Maar die papierwinkel....

Het interview met Antoine Bodar in De Volkskrant van gisteren kan dus nauwelijks een aanleiding genoemd worden. Maar mijn maat was nu toch meer dan vol.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/

Noot: dit is geen aanval op het geloof op zich. Dat respect wil ik volhouden. Maar ik kan geen respect opbrengen voor een instituut dat misdaden tegen mensen, vaak jong en weerloos, goed praat en de schuld zelfs legt bij mensen die er part noch deel aan hebben.

Graag dus geen reacties in de trant van 'geloven is achterlijk' en zo. Die hebben we nu wel gehoord.


Image
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Te ver gegaan

Bericht door Eva »

Gemotiveerd door Emma’s actie heb ik ook een zekere scriba in Amersfoort verzocht mijn naam uit de annalen van die gerormeerde club te verwijderen. Uiteindelijk wordt ik nog steeds meegeteld als een kerkelijke organisatie zich weer eens ten onrechte beroept op de enorme achterban voor wie zij menen te mogen knoeien in wet- en regelgeving.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Te ver gegaan

Bericht door Mr.X »

Interessant. Ik wist niet dat het zo moeilijk ging aan de catholieke kant. Ik zelf was ingeschreven bij een gereformeerde kerk (als kind al, bedankt ouders...not) en een simpel mailtje met verzoek tot uitschrijving was voldoende.
anon20181206
Berichten: 421
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Gender: Trans MtF

Re: Te ver gegaan

Bericht door anon20181206 »

Zal dat ook eens doen hier.
Schijn Nederlands hervormd te zijn.
Krijg telkens wat oud papier van de kerk binnen.
Ik geloof in God, maar de boeken zijn niet zo goed als Grimm.
Dus, om te voorkomen dat er nog eens een afgezant van het Vaticaan hier komt......
Goose
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2017, 20:25
Gender: Genderqueer

Re: Te ver gegaan

Bericht door Goose »

Ik ben heel blij dat mijn ouders er destijds voor gekozen hebben om mij niet te laten dopen. Ze hebben er wel een keer naar gekeken om zich uit te laten schrijven, maar ik geloof dat ze het op dat moment teveel moeite vonden.
Daan
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Te ver gegaan

Bericht door Eveliene »

Antoine Bodar leek me altijd een redelijk mens. Jammer dat de lhbt'ers als afleidingsmanoeuvre gebruikt worden om hun eigen zonden naar de vergetelheid te drukken.

Mijn ouders hebben me nooit laten dopen en na een woordenwisseling met de dominee daarover hebben mijn ouders en oma zich ook uitgeschreven.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Te ver gegaan

Bericht door Eva »

Eveliene schreef: 01 sep 2018, 18:33 Antoine Bodar leek me altijd een redelijk mens.
...
Hm ja. Dat idee had ik ook, eerlijk gezegd. Dat was ook de reden dat ik contact met hem zocht.

Weet je, soms meldt zich hier op het forum iemand die oprecht gelovig is en dat niet in overeenstemming kan brengen met het transgender-zijn. Of dat nu een christen, een moslim of weet-ik-veel-wat is maakt me niets uit, iemand zit in een ernstig - in potentie levensgevaarlijk - gewetensconflict. Die mens smeekt om hulp!

Helaas zijn hier nogal eens mensen in zo’n situatie snel afgehaakt door goed bedoelde maar feitelijk ook heel grove vergissingen als “gewoon kappen met dat achterlijk geloof van je” of “word gewoon remonstrants, dan mag het wel”. Waar zijn ze gebleven? Leven ze nog? En zo niet, hebben wij, heb ik dus, daar dan een rol in gespeeld?

Even tussendoor en heel ondiplomatiek gesteld: je blijft met je poten van iemands geloof af!
Zo, en dat uit het toetsenbord van een heel echter kafir...

Maar goed, ik heb er werkelijk veel tijd en moeite ingestoken om een soort gemeenschappelijke noemer te vinden in wat moslims simpelweg aanduiden als ‘Het Boek’. Een noemer die duidelijk maakt dat die god, of allah of jahwe er ook is voor mensen die niet voldoen aan het ideaalbeeld dat door andere mensen is bedacht.
In dat kader schreef ik ook Bodar aan, die nog dezelfde avond heftig afwijzend reageerde. Letterlijk: “God is er niet voor transgenders”.

Met enig leedvermaak kan ik melden dat hij en ik in dezelfde reeks uitzendingen van De Wandeling staan.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: Te ver gegaan

Bericht door Gwenda »

Ik lees dit draadje en bedenk me dat ik ook ergens in een katholiek register sta. Ik heb echter geen idee waar, anders dan daar waar ik gedoopt ben en daar waar ik mijn communie heb gedaan. Later heb ik in een gereformeerde kerk belijdenis gedaan en ben daar zelfs getrouwd. Nu is de gereformeerde kerk geen probleem. De scriba benaderen lukt wel. Echter de katholieke kerk is me een raadsel. Hoe kun je je uit de registers van die kerk laten doorhalen? Heeft Iemand een tip?

Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Te ver gegaan

Bericht door Eveliene »

Weet je, soms meldt zich hier op het forum iemand die oprecht gelovig is en dat niet in overeenstemming kan brengen met het transgender-zijn. Of dat nu een christen, een moslim of weet-ik-veel-wat is maakt me niets uit, iemand zit in een ernstig - in potentie levensgevaarlijk - gewetensconflict. Die mens smeekt om hulp!

Helaas zijn hier nogal eens mensen in zo’n situatie snel afgehaakt door goed bedoelde maar feitelijk ook heel grove vergissingen als “gewoon kappen met dat achterlijk geloof van je” of “word gewoon remonstrants, dan mag het wel”. Waar zijn ze gebleven? Leven ze nog? En zo niet, hebben wij, heb ik dus, daar dan een rol in gespeeld?

Even tussendoor en heel ondiplomatiek gesteld: je blijft met je poten van iemands geloof af!
Zo, en dat uit het toetsenbord van een heel echter kafir...
Het lijkt me ook nergens voor nodig om iemands geloof de grond in te trappen, daarmee help je die persoon juist in een gevaarlijke positie. Geloof kan je ook sterken in je transitie. Als het ware kan je alleen al Jezus aan het kruis die god vraagt de mensen te vergeven zien als het vergeven van jezelf dat je trans bent.
De orthodoxen zullen dat anders uitleggen maar de bijbel is naar ieders wil uit te leggen, ook naar de goede kant.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Te ver gegaan

Bericht door Emma »

Gwenda schreef: 01 sep 2018, 21:50Heeft Iemand een tip?
Je postcode invullen op zoekparochie.nl en het huisnummer van je buren (je weet maar nooit) en daar de voorbeeldbrief naartoe sturen.

https://www.rkkerk.nl/wp-content/upload ... 16-def.doc
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie