Te ver gegaan

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: Te ver gegaan

Bericht door Aileen »

Emma schreef: 01 sep 2018, 12:10 Ik heb nooit zin gehad in al het papierwerk dat het uitschrijven uit de kerkregisters met zich meebrengt. Misschien is het ook wel geweest omdat ik er me er nooit verbonden mee heb gevoeld en ik het altijd als een soort van 'fact of life' heb beschouwd dat die inschrijving ergens op de achtergrond nog bestond. Ik ben na mijn doop in de katholieke kerk niet kerkelijk opgevoed, het belangrijkste aspect in mijn opvoeding ten opzichte van religie was toch wel het tonen van respect ten opzichte van mensen die geloven, wederzijds respect welteverstaan.

De afgelopen jaren zaten al die misbruikzaken me al niet lekker. Ergens was mijn naam er toch mee verbonden. Maar die papierwinkel....

Het interview met Antoine Bodar in De Volkskrant van gisteren kan dus nauwelijks een aanleiding genoemd worden. Maar mijn maat was nu toch meer dan vol.

https://www.volkskrant.nl/mensen/-west- ... ~b120e96a/

Noot: dit is geen aanval op het geloof op zich. Dat respect wil ik volhouden. Maar ik kan geen respect opbrengen voor een instituut dat misdaden tegen mensen, vaak jong en weerloos, goed praat en de schuld zelfs legt bij mensen die er part noch deel aan hebben.

Graag dus geen reacties in de trant van 'geloven is achterlijk' en zo. Die hebben we nu wel gehoord.


Image
Toen ik me in 2001 wou uitschrijven uit de RK Kerk werd mij verteld dat ik dat moest doen in de parochie waar ik was gedoopt (wat in mijn geval Tacoma, Washington zou zijn) - in NL konden ze me niet uitschrijven. Dat maakte in Nijmegen niet zoveel uit, je kreeg eens wat spam van de buurtparochie, maar als je jezelf daar niet liet zien hield dat na verloop wel op. De enige keer dat ik die ooit van binnen heb gezien was toen we de pastorie kraakten voor een groepje jonge krakers.

Tot ik in Tubbergen ging wonen. Binnen een week had ik de pastoor op de koffie. Na Tubbergen heb ik me uitgeschreven naar Duitsland, en daar heb ik toen gemeld dat ik atheist was (sowieso zeer belangrijk in verband met de kirchesteuer) - en dat werd verder geaccepteerd. In 2010 heb ik me naar Polen uitgeschreven, en die hebben de gegevens van mijn laatste adres in Rosrath bij Keulen opgevraagd, dus hier sta ik gelukkig ook als atheist te boek.

Echter, ergens in de RK Kerk staat mijn geboortenaam nog vermeld als lid van die club. En onlangs heb ik begrepen dat de RK Kerk ook niet meer aan uitschrijven doet, enkel aan een asteriskje achter je naam zetten dat je "inactief" bent - dit schijnt door de nazipaus te zijn ingevoerd, maar dat is ook alweer iets van tien jaar geleden. Daarom verbaast jouw brief mij met veel blijdschap :-)

Weet jij dit toevallig, Emma? Kun je A) daadwerkelijk worden uitgeschreven, en B) gewoon bij iedere parochie in Nederland hiervoor terecht?

Ik wil namelijk nog steeds van die smet op mijn achtergrond af, ook al heb er er op dit moment geen directe last van, en ik wil er in principe ook niet meer moeite voor hoeven te doen dan een brief te schrijven :-)
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Te ver gegaan

Bericht door Emma »

A) ja, dat kan. Sterker, als ik je verhaal goed lees ben je dat nu ook. Het enige was ik vermoed is dat je nog steeds wel bij SILA (de ‘ledenadministratie’ van de kerken) gemarkeerd staat als mogelijk lid, dus word je met terugwerkende kracht ingeschreven als je weer in Nederland zou komen wonen. Op dat moment kun je je écht uitschrijven. Ik heb geen idee of het werkt om SILA te schrijven met een verzoek om áls je in de administratie staat, je dan geheel te verwijderen. Maar je zou het kunnen proberen.
B) het kan dus alleen bij je woonparochie, die stuurt het bericht naar SILA. Maar je woont niet in Nederland, dus... wellicht kun je het nog een keer in Tubbergen proberen?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Te ver gegaan

Bericht door Irisaperture »

Jammer, ik vond meneer Bodar ook altijd wel een soort stem van de redelijkheid.

Even voor de duidelijkheid, mijn ouders zijn beiden niet gelovig en volgens mij waren de ouders van mijn ouders het al snel ook niet meer toen (van een verhaal dat ik mij meen te herinneren dat mijn vader of moeder een keer verteld heeft) de dominee of pastoor het lef had op bezoek te willen komen om te vragen waarom er zo weinig kinderen geboren werden bij de kinderen van moeders, terwijl de zus van mijn vader toen al 2 miskramen achter de rug had en de moeder van mijn vader de deur witheet van woede recht in het gezicht van de dominee of pastoor dichtgeslagen heeft.

Ik vind het jammer dat meneer Bodar transgenderisme als iets beschouwt dat we te danken hebben aan onze welvaart, ik weet namelijk vrij zeker dat in de landen die hij noemt er mensen rondlopen met dezelfde gevoelens, maar er niet voor uit kunnen komen, omdat ze waarschijnlijk gelynched zouden worden.
Bovendien "Die transgender operaties waar we allemaal aan meebetalen", als mensen bij mij aankomen met dat argument (soms als ze gelovig zijn, soms ook als ze het niet zijn) en soms met de aanvulling "Het is niet natuurlijk, dus we horen er niet met z'n allen aan mee te betalen", zeg ik altijd van "Ok, dus als jij je been breekt op straat, laten we je maar gewoon creperen, want ja, de ambulance bellen om je naar het ziekenhuis te brengen en daar de boel eventueel te laten zetten en te gipsen is ook onnatuurlijk en heeey, wat gek, als we dat wel doen betalen we ook aan jou mee zodat jou zorgverzekeraar de rekening redelijk gemakkelijk kan betalen in plaats van dat je zelf duizenden euro's aan zorgkosten moet betalen."

Verder vind ik het ook jammer dat meneer Bodar het over verminking heeft: dit is precies het soort taalgebruik en de vorm van hartgrondige haat waar de reacties onder voornamelijk Amerikaanse transgendervideo's op YouTube van overlopen.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Te ver gegaan

Bericht door Marica »

Wij transgenders zijn ook schepsels van onze lieve heer. Dat kan je in het gezicht van elke gelovige zeggen die kritiek op de LHTBQIA gemeenschap heeft.
Ik ben helemaal niet gelovig, en dwang om maar iets te moeten geloven is echt foute boel. (Welk geloof zich aangesproken voelt trekke de schoen maar aan)
Just my 2 cents.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie