Nieuwe chat! Zie dit topic.

Moeite om mezelf te zijn bij (naaste) bekenden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Moeite om mezelf te zijn bij (naaste) bekenden

Bericht door Matijs »

Tess S. schreef: 06 jan 2019, 10:27 Het is waarschijnlijk normaal, maar het enige dat ik nu nog niet aandurf is om in rok of jurk over straat te gaan of te shoppen. High-rise jeans, laarsjes en duidelijke borsten in een shirtje? Geen probleem! Maar een rok?! :D Tja, nooit gezegd dat ik logisch ben :p
Zou het kunnen dat die stap nog te groot is?

Voor mij is het naar buiten gaan in andere kledingstijlen soms nog wel te groot, zoals het dragen van blouses. Hoe leuk ik ze ook vind, ik durf het nog niet aan om dat aan anderen te laten zien, ook niet bij mensen die ik niet lang ken.

Ik heb zojuist meerdere kledingstukken aan- en uitgetrokken. Het heeft me ongeveer een uur gekost om een setje te kiezen dat niet te opvallend mannelijk is. Ik heb zelfs gekozen voor een strakke sportbeha i.p.v. een binder. Bij sommige mensen of in sommige situaties voel ik me nog niet prettig genoeg om bepaalde kleding aan te doen. Zo gaan we vanmiddag op bezoek bij familie (die nog niks van mijn situatie weten). Mijn peettante is altijd erg bezig met uiterlijk en mode, waardoor ik het tonen van mijzelf in niet-vrouwelijke kleding (lees: kleding die niet afkomt van de damesafdeling) moeilijker vind. Daarnaast heeft ze mijn korte kapsel nog niet gezien.
###
Gebruikersavatar
Tess S.
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jan 2019, 13:00
Gender: Genderfluid

Re: Moeite om mezelf te zijn bij (naaste) bekenden

Bericht door Tess S. »

Zou het kunnen dat die stap nog te groot is?
Tuurlijk! Maar het is wel grappig dat ik me blijkbaar meer zorgen maak om de reacties van complete vreemden die ik max. 10 seconden zie, versus familie, vrienden en collega's waar ik mijn leven mee deel :D
Bij sommige mensen of in sommige situaties voel ik me nog niet prettig genoeg om bepaalde kleding aan te doen.
Het is erg generaliserend, maar ik verwacht dat het mettertijd zal slijten. Zoals gezegd, daar is bij mij ook een paar jaar overheen gegaan, net als bij vele anderen hier. En je ziet: veel van de ervaren leden hier doen elke dag niet anders! Want het punt is: ze zijn zichzelf! Ze zijn niet iemand die zich verkleedt als een ander, maar juist zichzelf. En er komt waarschijnlijk ook een tijd dat je jezelf niet meer schaamt om jezelf te zijn.

Zoals dat kindje uit de TV reclame zei: "Komt wel goed, schatje."
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Moeite om mezelf te zijn bij (naaste) bekenden

Bericht door JesseJessie »

Dit herken ik ook wel. Vooral de mensen bij wie ik echt bang ben dat ze het afkeuren en juist omdat ze zo dicht bij me staan. Waarschijnlijk is het onzin omdat hun ook willen dat we ons prettig voelen en niet miserabel (Ik weet dat dit niet altijd opgaat).
Maar bijvoorbeeld mijn broer weet nog van niks en de vriend waar ik al het langst mee om ga weet het nu pas, terwijl sommige anderen het al een half jaar weten. Juist bij hun vind ik het zo moeilijk omdat daar zoveel te verliezen valt.

Ook het mezelf zijn bij mijn vriendin vind ik nog lastig. Vanmiddag suggereerde ze het zelfs omdat ik zo onrustig overkwam.
Ik trek bijvoorbeeld ook nog snel mijn ringetjes uit mijn oren als iemand onverwacht binnenkomt, maar het gaat steeds beter. De meesten zijn eigenlijk wel lief en benieuwd naar hoe ik er dan uit zie.
Tot nu toe heeft alleen mijn vader aangegeven het niet te hoeven zien, misschien word dat met de tijd wel beter.