Zou jij een andere trans persoon daten?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gesloten
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 02:49
Eros schreef: 08 jan 2019, 20:08
Hormoonmeisje schreef: 08 jan 2019, 20:01

Ik denk dat ik een trans man post-phalloplasty zou kunnen daten. Een transvrouw zou ik denk ik niet kunnen daten.
Iemand die non-binair is misschien nog wel als ze er androgyn uitzien want ik val op androgynie.
Ben je dan ook van mening dat het wel transfobisch is als een cis persoon geen trans persoon wilt daten, maar als een trans persoon geen trans persoon wilt daten, het dan niet transfobisch is? Daar is namelijk heel veel discussie over, en als jij een cis vrouw zou daten (zoals je grappend vaak zegt), dan zou je toch ook een trans vrouw kunnen daten? Of hangt het dan wel af van welke operaties ze wel of niet gehad heeft?
Hier wil ik toch even op reageren, omdat deze "discussie" (lees: shit-show) eigenlijk alleen maar misinformatie kent dat (IMO) vaak gepromoot word door mensen die denken dat veel transgenders cis mensen direct transfobisch vinden omdat zij ons niet willen daten. De discussie gaat eigenlijk alleen over trans vrouwen (zoals gewoonlijk...) dus zo reageer ik er ook even op.

Is het transfobisch om een transgender niet te willen daten? Nee. In principe niet, maar de context is allesbepalend in dit geval: een mening is niet *slechts* een mening als je hier een bepaalde waarde aan hecht. Het is het verschil tussen zeggen "eeew, transgenders" en "nee, ik val niet op transgenders". Het verschil tussen die twee is werkelijk enorm, en deze nuance word door die ene kant van de discussie helemaal verbasterd omdat het die negatieve context niet meeneemt in het gesprek. Het tekent transgenders als verwaande kinderen die niet tegen een meningsverschil kunnen, en ik vind dit niet terecht.

Iets anders waar mensen bij stil kunnen staan is het feit dat trans vrouwen in principe altijd als vrouwen gezien en behandeld willen worden. Dat is immers waarom wij in transitie gaan. Dus wanneer iemand zegt dat hij op vrouwen valt, en geen probleem heeft met het niet kunnen krijgen van kinderen, komt het hypocriet over wanneer hij alsnog zegt dat hij niet op trans vrouwen valt; het demonstreert namelijk dat hij trans vrouwen eigenlijk niet als vrouwen ziet, maar als iets anders.

Ik vind het nogmaals niet erg wanneer iemand geen transgenders wil daten, maar er mag gerust over gepraat worden vind ik. Transgenders die dit datingprobleem aankaarten worden gelijk in de hoek geschoven van "oh jij denkt direct dat iedereen transfobisch is alleen omdat iemand jou niet wil daten". Onzin. Mijn ervaring met andere transgenders is juist het tegenovergestelde, en ik moet nog een trans vrouw ontmoeten die beweert dat mensen transfobisch zijn vanwege zo'n dating voorkeur.

Ja, het is een voorkeur.
Nee, het staat *niet* buiten discussie!


Onze voorkeuren en dergelijke worden niet compleet aangeboren zoals sommige mensen lijken te denken; onze maatschappij en de media beinvloed onze voorkeuren, en wanneer je ziet hoe negatief transgenders vaak in de media worden afgeschildert mag je je gerust afvragen wat voor invloed dit heeft op iemand die zegt vrouwen te willen daten maar niet trans vrouwen. Misschien is het een moeilijk onderwerp voor sommigen, maar dat zijn onderwerpen altijd als het over discriminatie gaat. Dit is ook wat ik van veel transgenders hoor; dat ze graag willen weten *waarom* deze cis mannen (of vrouwen) ze niet willen daten. En waarom zouden we hier over zwijgen?

Oke, einde rant. Dit was uiteraard niet naar jou gericht. Ik kijk dit onderwerp zelf al een lange tijd aan op platformen als Twitter en het gebrek aan nuance is echt om gillend gek van te worden IMO. Ja, er zullen vast wel wat gestoorde trans vrouwen rondlopen die een absurde mening nahouden op mannen of vrouwen met een dating voorkeur, maar net als in cis mensen is dit niet de regel. Hey, het is soms net alsof we echte mensen zijn, nietwaar? :P
Ik ben het ermee eens dat een transgender niet willen daten niet hoeft te betekenen dat je transfobisch bent.
Waar ik het echter niet mee eens ben is dat een cis hetero man hypocriet is wanneer hij geen kinderen wil en toch geen transvrouw wil daten. Wij zitten met een verleden dat een cis vrouw niet heeft en zijn omgeving zal hem afrekenen op ons verleden wanneer ze erachter komen. Ik kan dus perfect begrijpen dat een cis hetero man het risico niet wil nemen om door zijn omgeving gediscrimineerd te worden voor het daten van een transgender vrouw. Of dat hij het idee gewoon niet aankan. In mijn mening kun je van die hetero cis man enkel verwachten dat hij ons met respect behandelt. Hij hoeft niet te “bewijzen” dat hij ons als vrouwen ziet door ons te daten. Hij hoeft niet in zijn hoofd te laten kijken. Zolang hij ons met respect behandelt, met gewenste naam en gewenste voornaamwoorden en ons behandelt zoals andere mensen, dan kun je hem niks verwijten. Is het jammer wanneer wij buiten zijn doelgroep vallen? Ja. Moeten we proberen dat te veranderen? Nee.
Niemand kan een date claimen. Ziet hij zichzelf geen transgender daten en geeft hij dit met respect aan? Dan is het klaar en basta. Mensen hebben nog altijd hun eigen autonomie. Iemand hoeft geen redenen op te geven waarom hij iemand niet wil daten. Dat is zijn goed recht om nee te zeggen en dat moet niemand proberen te veranderen. Dat is een vrijheid die ons allen gegeven is: met instemming een partner kiezen. Daar blijf ik bij.

Het is transfoob ons een recht te weigeren dat je een cis persoon wel zou toekennen.
Het is niet transfoob geen transgender te willen daten, zonder opgaaf van reden.
Andere mensen hun voorkeuren hoeven niet het centrum van debat te zijn. Als iemand zegt: “ik val op...” als antwoord op: “waar val jij op?” , dan is dat antwoord het begin en einde. Dan hoeft daar niet nog een verdediging aan achteraf te gaan. Dat wel verwachten is een persoon zijn zelfbeschikkingsrecht aantasten.

Over smaken en kleuren valt niet te twisten.


Ik zie deze discussie ook vaak voorbijkomen en ik erger me eraan.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Anon20190508 »

Ik weet dat Kato mijn ernstig kritische vragen opvatte als een aanval (ze waren ook niet erg subtiel gesteld, excuses daarvoof), maar als we het onderwerp van daten aan willen snijden zijn dat soort zaken ook relevant. Weet dat we onderling misschien liever doen alsof het niet zo is, maar zo werkt het helaas niet.
Dus het was geen 'oh, jij bent er ZO EENTJE!!!', en ik had mijn vragen iets minder direct kunnen verpakken. Sorry Kato!
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Marijn »

Ik val op vrouwen (en soms non-binary) en ja, ik zou een transvrouw daten. Als ik haar aantrekkelijk vind natuurlijk, maar dat geldt voor cisvrouwen net zo goed.
Post-op zeker. Pre-op waarschijnlijk ook wel. Non-op zou ik moeten voelen (en dan bedoel ik bij mezelf, niet fysiek bij de ander), misschien ook wel.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Lise »

Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 02:49 Dus wanneer iemand zegt dat hij op vrouwen valt, en geen probleem heeft met het niet kunnen krijgen van kinderen, komt het hypocriet over wanneer hij alsnog zegt dat hij niet op trans vrouwen valt; het demonstreert namelijk dat hij trans vrouwen eigenlijk niet als vrouwen ziet, maar als iets anders.
is dat echt zo? als iemand zegt dat hij op vrouwen valt, zegt hij toch niet dat hij op alle vrouwen valt? hij zegt daarmee dat hij op bepaalde vrouwen valt; zo iemand heeft nog steeds voorkeuren voor een bepaald uiterlijk, voor een bepaalde uitstraling, voor een bepaald karakter. aantrekking werkt best ingewikkeld en (weten we allemaal wel uit ervaring) de meest stomme, kleine dingetjes kunnen die aantrekking doen uitdoven, zeker een bepaalde levensgeschiedenis.

zou je het ook hypocriet vinden als iemand zegt dat hij wel op vrouwen valt, maar niet op vrouwen met bruin haar? dan toch ook niet?
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Lise schreef: 09 jan 2019, 09:56
Wolfy_girl schreef: 09 jan 2019, 02:49 Dus wanneer iemand zegt dat hij op vrouwen valt, en geen probleem heeft met het niet kunnen krijgen van kinderen, komt het hypocriet over wanneer hij alsnog zegt dat hij niet op trans vrouwen valt; het demonstreert namelijk dat hij trans vrouwen eigenlijk niet als vrouwen ziet, maar als iets anders.
is dat echt zo? als iemand zegt dat hij op vrouwen valt, zegt hij toch niet dat hij op alle vrouwen valt? hij zegt daarmee dat hij op bepaalde vrouwen valt; zo iemand heeft nog steeds voorkeuren voor een bepaald uiterlijk, voor een bepaalde uitstraling, voor een bepaald karakter. aantrekking werkt best ingewikkeld en (weten we allemaal wel uit ervaring) de meest stomme, kleine dingetjes kunnen die aantrekking doen uitdoven, zeker een bepaalde levensgeschiedenis.

zou je het ook hypocriet vinden als iemand zegt dat hij wel op vrouwen valt, maar niet op vrouwen met bruin haar? dan toch ook niet?
Dat niet iedereen op elke vrouw valt snap ik ook wel, maar dit gaat over een denkbeeldige situatie waarbij alles verder overeenkomt met de voorkeur, behalve het trans zijn.

De dealbreaker is dan dus het trans zijn. En ik herhaal nogmaals dat iemand alsnog niet een transgender *hoeft* te daten (want ik weet hoe makkelijk je die stempel krijgt tegenwoordig). Maar als iemand zijn date aan elke voorkeur voldoet (inclusief haarkleur), maar afknapt op je trans zijn snap ik wel dat dit vervelend is voor sommigen. Je haarkleur kun je nochtans wel veranderen, je trans zijn niet.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik ben het trouwens absoluut niet eens met Kato dat voorkeuren niet over gepraat dient te worden. Tuurlijk, niks *moet*, maar het is juist goed om in jezelf te kijken en te bedenken hoe jij reageert op bepaalde mensen (bijvoorbeeld). Dit kan juist heel erg geestverrijkend zijn (ookal verandert er helemaal niks qua datingvoorkeuren!!!). Ik heb een aantal jaren met gehandicapte mensen gewerkt en ik merkte van mezelf dat ik daar in het begin ook bepaalde negatieve stereotypes bij had. Toch heeft deze werkplek er voor gezorgt dat ik op andere inzichten ben gekomen en een veel ander beeld heb van die mensen vergeleken met voorheen.

Ikzelf neem niks op de koop toe: als ik mezelf op een bepaalde gedachtengang betrap wil ik graag weten waar dit vandaan komt. Ik schrijf dit nooit af als "ochja het is maar een voorkeur dat verander je toch niet". Dat vind ik te nonchalant.

Als voorbeeld zou ik ook wel willen weten waarom een racist denkt zoals ie denkt. Met "ochja" zeggen en alle gesprek afkappen schiet je juist niks mee op. Als mensen zouden we juist zo goed moeten zijn in communiceren, dus waarom daar geen goed gebruik van maken?
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Anon20190122 »

Hormoonmeisje schreef: 08 jan 2019, 23:34
tanisha schreef: 08 jan 2019, 22:19 Antwoord hierop lijkt me makkelijk Renée en ik zijn een stel.
Wist ik :)
Hebben jullie elkaar via dit forum leren kennen of eerder al?
Nee een hele foute datingsite! :lol:
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Daniet »

Ik zie mezelf als bi, maar (naast t feit dat ik nu een vriendin heb en daar met 99,99% zekerheid oud mee wil worden), zou ik wegens dysforie geen man meer kunnen daten. Heb t vroeger wel gedaan, maar t is toch anders. En mannen kunnen sexy af zijn, maar dick envy enzo xD En die shit wordt steeds erger, dus nah..

Wat dat betreft, zou ik denk ik absoluut geen transvrouw kunnen daten > zij heeft wat ik wil en ze wil veranderen aaargh. Ik snap, die redenering klopt van geen kant, maar dat verandert mn gevoel helaas niet. Ftm zou ik wel kunnen daten I guess, al hoop ik niet dat dat een mascularity war wordt.

Anyway, ik kan zeggen wat ik wil, maar in t verleden is er toch niks gebleken van mijn standaarden qua daten. Ik zeg iets wel/niet te willen en vervolgens val ik op t tegenovegestelde ¯\_(ツ)_/¯ Hou maar gewoon een open mind

Oja en ten slotte, niemand is watdanook-fobisch voor zijn of haar voorkeuren.
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door MichelleB »

Ik val op cis-mannen, en ook daarin heb ik wel een type. Misschien zou ik wel aangetrokken kunnen zijn tot een transman, maar ik val op de gehele cis-mannelijke anatomie (om het heel netjes te zeggen). Dan zouden we bij de volgende stappen in de relatie tegen frustratie aanlopen en dan loopt die relatie ook niet soepel.

Hiervoor heb ik niet gekozen dat zijn, net wat Daniet zegt, je voorkeuren. Helaas Pindakaas.

Anders ben ik kennelijk naast transfobisch ook nog aziaten-fobisch, gele-tanden-fobisch en kleiner-dan-ik-fobisch.
-Life is a work in progress-
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Zou jij een andere trans persoon daten?

Bericht door Blue »

Ik heb alweer bijna drie jaar een LAT relatie met een lieve cis-man. Dus daten hoeft voor mij niet. Maar stel dat dit wel zo zou zijn zou ik in principe net zo makkelijk met trans als cis gender mensen daten, man of vrouw maakt me overigens niet zoveel uit (ik ben bi of eigenlijk panseksueel). Misschien met een lichte voorkeur voor iemand die transgender is omdat hij/zij min of meer in hetzelfde schuitje zit als ikzelf.
Ik val echter niet zo op uitersten, dus geen hele stoere macho mannen of super vrouwelijke vrouwen.
Gesloten