Nieuwe chat! Zie dit topic.

Als je cis was geweest, dan....

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Mr.X »

Ik vraag me bij mijzelf wel eens af hoe het lezen zou zijn geweest als ik 'gewoon' was geweest. Dus geboren als kerel. Had ik dan dingen echt anders gedaan in mijn leven? Zou ik veel gelukkiger zijn geweest? Zou ik dan wel een partner hebben, of misschien een andere baan?

Hoe zit dat met jullie? Denken jullie dat je leven heel anders was geweest als je was geboren als cis? En zo ja, wat zou er dan volgens jij anders zijn (gegaan)?

Het blijft allemaal natuurlijk speculeren. Een groot 'what if' gehalte. Maar dat maakt het juist misschien leuk. Een beetje dromen. Hopelijk kunnen we het luchtig houden.

Voor mijzelf zou ik qua werk enzo niks anders hebben gedaan. Ook denk ik niet dat andere dingen in mijn leven heel anders waren geweest. Wel denk ik dat ik een partner zou hebben omdat het trans zijn mijn hele relatie en seks leven toch echt wel heeft stilgelegd waardoor ik nu een echte achterstand heb. En het hebben van een echte penis als cis zou toch ook wel echt geweldig zijn.

Daar tegenover staat dat ik me maar al te goed besef dat als ik een 'jan en allemannetje' was geweest, ik net zoals bijna de rest van de wereld niet eens na zou denken over gender en geslacht. Mannetjes zijn mannetjes en vrouwtjes zijn vrouwtjes en over die binaire tweedeling in onze maatschappij zou ik niet nadenken. En dat vind ik stiekem wel heel jammer. Het inzicht dat ik heb verkregen over sekse in onze maatschappij is toch wel heel waardevol en fascinerend, en ik zou het jammer vinden dat niet te hebben als cis. Ook het voor lief nemen van wat je hebt (bv een penis) zou dan te makkelijk gaan. Dat 'er niet eens bij stil staan' heb ik wel moeite mee.

Maar goed. Hoe zit dit met jullie?
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door MichelleB »

Ik weet vrij zeker dat ik op zijn minst 1 keer een "pregnancy scare" gehad zou hebben haha

Verder denk ik dat ik ongeveer hetzelfde zou zijn als nu. Een pestverleden heeft mij erg gevormd, en dat was voornamelijk omdat ik zo "anders denk" als ADHD'er.

Op het moment wordt ik vaak een jaar of 10 jonger geschat, en ik zie in de spiegel wie ik had willen zijn op de middelbare c:

Ik zou wel meer zingen. En al vanaf mijn 5e op ballet haha

Conclusie: nog steeds alto, maar misschien iets milder of juist extremer. Alleen heb ik dan vroeger al gedaan wat ik wilde in plaats van nu pas
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Als je cis was geweest, dan...

Bericht door Dean »

Leuk topic! En een ontzettend lastige vraag...

Ik ga er wel vanuit dat mijn leven er anders uit had gezien, met in dit opzicht een stuk minder struggles, maar ik kan er ook niet automatisch van uitgaan dat het leven dan leuker, beter of makkelijker was geweest (het gras is niet altijd groener... :p) Wie weet wat er dan op mijn pad was gekomen.

Ook hoeft het helemaal niet te zeggen dat ik me verder niet met dit onderwerp had bezig gehouden, er zijn in de afgelopen jaren genoeg mensen op mijn pad gekomen die dit proces zijn aangegaan (of ik die dan ook was tegen gekomen weet ik natuurlijk niet).

Het is ook lastig om het onderscheidt te maken in de dingen die ‘aangeboren’ zijn en de dingen die ‘aangeleerd’ zijn als ik kijk naar mijn persoonlijkheid; karakter, interesses, sterke en zwakke punten etc. Oftewel, het is ook lastig in te schatten hoe/wie ik zou zijn geweest als ik deze ervaringen niet had gehad/andere ervaringen had gehad.

Ik ben nog wel heel nieuwsgierig hoe ik het ga ervaren wanneer mensen er gewoon vanuit gaan dat ik als man ben geboren. Op dit moment weet eigenlijk iedereen om me heen wel van mijn transitie.

Wat ik wel heel ingewikkeld en op dit moment nog lastig te accepteren vindt aan deze situatie is dat ik, gezien de huidige operatieve opties, voor mijn gevoel altijd een beetje zal moeten schipperen (als in; je krijgt nu eenmaal nooit een cis-penis). Misschien dat dat gevoel op termijn nog wel veranderd (dat hoop ik wel!).

Ik hoop in ieder geval dat er een punt in mijn leven komt, wanneer ik al het medische hiervan achter de rug heb, waarop ik het eigenlijk gewoon een beetje vergeet (en dus eigenlijk helemaal leef alsof ik als cis ben geboren).

Niet zozeer omdat het is iets wat vergeten moet worden, maar omdat ik hoop dat ik me dan niet druk hoef te maken over dingen waarbij mijn fysiek/naakt zijn een probleem zou kunnen vormen; denk aan een toiletbezoek, sauna, douchen bij de sportschool, zwemmen, seksueel/fysiek contact etc. en dat er een punt komt waarop ik voor de spiegel sta en het plaatje van top tot teen klopt. Gewoon mijn leven te kunnen leven, geen rekening meer hoeven te houden met dingen, doordat ik ooit met een vrouwelijk lichaam ben geboren en de transitie af te kunnen sluiten.

De tijd zal het leren. :)
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Wolfy_girl »

Ik zou me meer bezig houden met de dingen die mij echt interesseren in plaats van me zorgen maken over dat ene donkere haartje op m'n kin want oh wee men zou maar eens denken dat ik een kerel ben... Als ik als cis vrouw geboren zou zijn geweest, had ik nooit de depressies gehad me nu elke keer op m'n donder geven. Dus over het algemeen: meer genieten, minder gedoe.

Ik zou vanwege mijn autisme waarschijnlijk nog steeds wel een moeilijke jeugd hebben, en mijn familie situatie zou er ook niet veel anders op zijn geweest; het zijn nog steeds verschrikkelijke mensen en daar verandert weinig aan.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Eveliene »

Als ik cis was geweest dan zat ik elke zaterdag in het zwembad en sauna. Durf ik nu niet aan met dat beetje haar van me en zwemmen is het enige wat ik mis.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Anon20190122 »

Ik had 100% zeker weten een paar kids op deze wereld gezet.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Anon20190516 »

Originele vraag:
Als ik een cis-vrouw was geweest. Was ik huisvrouw.Was ik getrouwd geweest met een lieve man,had twee dochters gehad,waarvan de oudste inmiddels het huis uit was geweest.ik zou lekker gaan shoppen met mijn vriendinnen Jennifer en Es en natuurlijk samen koffie/thee leuten.
Offline
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Marica »

Als cis zou ik nog steeds te dik, brildragend en gepest geweest. Grote machines vond ik als kind al machtig mooi, misschien dat ik ook wel in die branche zou gaan werken als vrouw. Niet op kantoor, maar gewoon achter het stuur van een vrachtwagen of ander zwaar voertuig.

Kinderwens heb ik nooit gehad, was altijd wat alto, en behandelde mijn baard met de tondeuse maar 1 keer in de week. Zo'n hekel had ik aan het scheren.
Omdat ik eigenlijk een enorme kletskous ben, maar dat als man nooit liet merken, kon ik prima opschieten met de meisjes/vrouwen in mijn omgeving.

Tattoos zou ik ook hebben, als eenmaal de eerste er is, volgen er snel meer. Ik zou zoals nu ook een neuspiercing hebben, en in ieder oor 3 gaatjes.

Depressies over mijn dysforie zouden niet hebben bestaan. Mijj leven zou op dat vlak veel plezieriger zijn geweest.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Jannet V »

Ja, wat als…

Het meeste weet ik niet maar wat ik wel zeker kan weten is dat ik geen papa van twee prachtige meiden zou zijn geweest en binnenkort geen oma zou worden.
Vooral veel vragen, zou ik dan als prepuber ook misbruikt zijn? Zou ik tijdens de puberteit verlieft geworden zijn op de zelfde personen? Een andere opleiding had ik zeker gedaan omdat ik er toen al van overtuigd was dat wat ik deed een slecht compromis was tussen mijn gevoel en de gangbare ‘logica’. En ik had niet in dienst gehoeven, iets wat me een hele hoop ellende had gescheeld.
Vooral dat laatste. Ik hoor me op 18 jarige leeftijd nog zeggen tegen die keuringsarts, “Ik hoor niet in militaire dienst!”. Want dienstplicht voor vrouwen in Nederland bestond niet en ten slotte was ik gewoon een vrouw, ik had alleen de juiste papieren niet om het te bewijzen.
En iets wat ik ook heel zeker weet, dit stukje had niet bestaan en ik was geen lid van dit Forum geweest. :D
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Eveliene »

tanisha schreef:Ik had 100% zeker weten een paar kids op deze wereld gezet.
Je mag de mijne hebben.