Nieuwe chat! Zie dit topic.

Als je cis was geweest, dan....

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door AstroNoud »

Had dat een heel lang traject gescheeld. Wel denk ik dat ik niet zulke leuke en inspirerende mensen was tegengekomen als dat ik hierdoor heb mogen ontmoeten en hopelijk nog ga ontmoeten in de toekomst
I will not yield!
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Anon20190508 »

Als ik cis man geweest was, dan denk ik dat het me veel pijn en verdriet had bespaard als kind. Dan had ik meer zelfvertrouwen gehad en had ik denk ik mijn passies eerder gevonden omdat ik geen tijd verloren was met mezelf in rondjes sturen en doodwensen, en was ik op deze leeftijd al een flink stuk verder met mezelf dan ik nu ben.
Maar helaas.
Wie weet was ik als cis man ook wel trans geweest. :lol:
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Simão »

Voor mij zou er echt niks anders zijn, behalve dan dat je dan in een zwembroek kunt.
Ik ben vooral een paarden persoon en heb me daar altijd aan gewijd. Dat zou echt niet anders zijn geweest.
Ik heb altijd geblaakt van zelfvertrouwen en heeft me nooit iets in de weg gestaan. Ik ben in de eerste plaats persoon. Gender speelt voor mijzelf geen rol. Het is dat het lichaam niet klopt, maar dat staat me niet in de weg en heeft me nooit in de weg gestaan.
Alleen had ik dan wellicht relaties gehad met andere mensen of gewoon geen. Niet met mensen die een vrouw in me zien.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Anon20190122 »

Eveliene schreef: 17 jan 2019, 11:53
tanisha schreef:Ik had 100% zeker weten een paar kids op deze wereld gezet.
Je mag de mijne hebben.
Haha ik heb al 2 dankzij Renée.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Anon20190501 »

dan had ik dit waardevolle stereoperspectief op het leven niet gehad

dan zou ik nog steeds even bang geweest zijn van paarden
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door EmmaJJ »

Ik heb altijd al vrouwendingen gedaan, en heb in vrouwencirkels geleefd. Daar geen verandering.
Ik zou zekerder zijn geweest.
Mijn relatie zou wel hebben geklopt.
Ik zou mijn 4 kinderen zelf hebben gebaard.
Ik zou hebben genoten van sex.
Ik zou hebben geweten hoe het is om te flirten.

Auw. Het doet pijn, deze oefening.

Maar... ja! Ik zou de stereo kijk niet hebben gehad, en misschien zou ik niet beseffen hoe gelukkig ik was.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door AJpoekie »

Grappig, ik vroeg me dit laatst af.
Já het zou het leven een stuk makkelijker maken, wat betreft minder ongelukkig voelen en geen zware operaties enzovoort.

Ik had het er laatst over met iemand dat ik geen mannenvrienden heb.
Maar ik zei toen, dat als ik cis was geweest, ik dat waarschijnlijk ook niet gehad zou hebben.
En dat ik dan misschien nog wel een moeilijker leven had gehad, want ik voldoe niet aan het beeld van de stereotype man.
Mensen zouden me zien als "anders" of "gay"... En ik zou wellicht helemaal geen vrienden hebben..
Ik denk dat als ik het sociale gedrag van een man van jongs af aan aangeleerd zou krijgen (haantjesgedrag, competitief, laten zien wie de sterkste is, weet ik het) dat ik me OOK ongelukkig zou voelen.

Oké, die sociale regels waren als "vrouw" evengoed zwaar.. Maar ik heb het idee dat een stoere vrouw, meer geaccepteerd wordt dan een vrouwelijke jongen. Maar als transgender heb ik veel meer het idee dat ik nu duidelijk kan maken van: ik doe deze transitie niet om van het ene naar het andere hokje te gaan. Ik doe het om mezelf te kunnen zijn. Zodat mijn lijf overeenkomt met hoe ik me voel.

Dus voor mij is het om de een of andere reden nu precies goed zoals het is, ondanks alle pijn.
Ik heb door dit proces mezelf beter leren kennen, ben me meer bewust van mijn identiteit. Dit betekent dat ik veel gerichter keuzes kan maken waar ik me prettig bij voel. Door dit proces groei ik als mens. En dat kan ik inzetten om de wereld een stukje beter te maken :-)

Ik zou als cis man niks anders doen dan nu.
Ja, ik zou staand kunnen plassen, de hele dag aan mijn baardhaar kunnen plukken en zonder problemen shirt uit.
Ik geloof wel dat ik me absoluut beter zou voelen. Geen gevoelens meer van dat je in de spiegel kijkt naar een vreemde, geen gevoelens meer van onbehagen zonder te begrijpen waar het vandaan komt.
Maar qua persoon ben ik dezelfde.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Irene_de_Vreede »

Volgens mij heeft iedere transgender zich deze vraag weleens gesteld. Het leven was makkelijker geweest, waarschijnlijk zoveel makkelijker dat ik meer had bereikt, omdat ik geen energie in transgenderzaken had hoeven steken. Aan de andere kant heb ik drie fantastische kinderen, die waren er niet geweest als ik als cisvrouw geboren was. Mijn kinderen inleveren tegen de voordelen van cis-, dat is geen moeilijke keuze, dan maar transgender met alle nadelen van dien.
Irene
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door EmmaJJ »

Irene_de_Vreede schreef: 17 jan 2019, 23:05 Volgens mij heeft iedere transgender zich deze vraag weleens gesteld. Het leven was makkelijker geweest, waarschijnlijk zoveel makkelijker dat ik meer had bereikt, omdat ik geen energie in transgenderzaken had hoeven steken. Aan de andere kant heb ik drie fantastische kinderen, die waren er niet geweest als ik als cisvrouw geboren was. Mijn kinderen inleveren tegen de voordelen van cis-, dat is geen moeilijke keuze, dan maar transgender met alle nadelen van dien.
Ik ging er vanuit dat ik als Cis ook mijn kinderen zou krijgen.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe het zou zijn als ik jonger in transitie gegaan zou zijn. Dan komt bij mij naar die ‘dan liever mijn kinderen’ naar boven. Ondanks alle nadelen
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Als je cis was geweest, dan....

Bericht door Ylse »

Misschien ben ik hier te nuchter voor. Ja, ik heb mij die vraag wel eens gesteld maar bedenk mij dan dat ik er niks mee kan. Ik kan het verleden niet veranderen en vragen wat als..., tja.

Kortom, ik heb er geen antwoord op. Wordt er ook niet triest van of zo. Ik ga verder met mijn leven en maak er het beste van. Ik probeer mijn energie te steken in positieve zaken.

It ain't no use crying over spilled beans.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France