Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Hrafn »

EmmaJJ schreef: 21 jan 2019, 10:01 Interessant artikel

https://www.linkedin.com/pulse/de-%C3%A ... ther-evers
Mooi artikel. Ik ben een man die contact heeft met zijn emoties, zijn innerlijk vuur. Veel zit nog diep weggestopt omdat ik nooit man kon zijn maar aanwezig was het wel. Een vrouw zei tijdens een danscursus waar alleen vrouwen waren 'er zijn geen mannen maar als ik die energie nodig hebt dans ik met jou want jij hebt die ook!'

Als ik verder in mijn transitie ben wil ik een mannenworkshop doen om meer in contact te komen met die energie.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

Hrafn schreef: 23 jan 2019, 11:17
EmmaJJ schreef: 21 jan 2019, 10:01 Interessant artikel

https://www.linkedin.com/pulse/de-%C3%A ... ther-evers
Mooi artikel. Ik ben een man die contact heeft met zijn emoties, zijn innerlijk vuur. Veel zit nog diep weggestopt omdat ik nooit man kon zijn maar aanwezig was het wel. Een vrouw zei tijdens een danscursus waar alleen vrouwen waren 'er zijn geen mannen maar als ik die energie nodig hebt dans ik met jou want jij hebt die ook!'

Als ik verder in mijn transitie ben wil ik een mannenworkshop doen om meer in contact te komen met die energie.
Een man naar mijn hart
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Sara »

Goede vraag! De sterke overtuiging die sommigen hebben van het man of vrouw zijn, gaat toch niet altijd vergezeld van een heel duidelijk verhaal over wat dat man of vrouw zijn dan inhoudt.

‘Gender’ zoals we dat in onze samenleving ervaren, zie ik meer als een emergent fenomeen, groter dan de som der delen. Er is niet per se een essentiële set van mannelijke of vrouwelijke eigenschappen, meer een wolk van eigenschappen die bij iedereen net even anders is en waarbij met voldoende afstand een beeld van een man of een vrouw ontstaat (of welke identiteit dan ook). Bij sommigen is dat beeld meer diffuus, of leveren de onzichtbare delen een verkeerd beeld op.

Zelf zou ik ‘vrouw zijn’ vertalen naar ‘als vrouw gezien willen worden’ (of hetzelfde voor mannen, etc.). Ik denk niet dat er een wezenlijk verschil is tussen vrouw zijn en door iedereen (inclusief jezelf) als vrouw worden gezien. Het spanningsveld bij transgender personen ontstaat dan tussen hoe men je ziet en hoe jij wil dat men je ziet. Het opheffen van dat veld is waar we mee bezig zijn.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Irisaperture »

Goede vraag.

Ik moet denken aan iets dat er op mijn werk gebeurde toen ik in de ochtend aankwam en zag (met het bezoek van een deel van de gemeenteraad in het vooruitzicht, zonder te weten wanneer dat zou zijn) hoe een collega een auto tegen het kentekenbord-paaltje aan het geparkeerd (met een deuk in de gelukkig flexibele bumper tot gevolg en een kromgebogen bordje).

Een andere collega met wie ik samen aankwam zag mij er naar kijken en ging van "Teeeeerrring, dat was zéker een wijf." (Die was denk ik in de veronderstelling dat ik een man was).
Toen ik aan mijn werkzaamheden begon en daarvoor onder andere in het computerprogramma voor sleuteluitgifte moet inloggen kon ik het niet nalaten om naar het sleutelnummer van die auto te kijken.
Ik moest stiekem heel hard lachen toen ik zag dat het een man was die het ding daar zo lomp had neergezet :P.

Op dezelfde manier was het omgekeerd grappig om, in een periode waarin ik bang was absoluut niet passabel te zijn met een grote videocamera op mijn schouder tijdens een groot evenement van een van de deelnemers (weliswaar later in de montage, maar toch) op het aankomstpodium de vraag te krijgen: "Dag dame, wat is je nummer?"
(Ik vond het zelf moeilijk dat ik dat werk wilde doen terwijl ik het maar weinig vrouwen zie doen, maar het tegendeel dat dat in mijn nadeel werkt is inmiddels ruimschoots bewezen).
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Irisaperture »

Afgelopen week moest ik in ene denken aan iets dat ik ooit meemaakte toen ik nog niet wist dat ik transgender ben (denk ik, ik weet het niet 100% zeker).

Een juf van de basisschool waarop ik als laatste heb gezeten was op een gegeven moment zwanger (maar dat was nog niet zichtbaar) en een jongetje dat jarig was ging met een schaal met traktaties langs de leerkrachten om uit te delen (Geen idee of dit misschien een lokaal gebruik is, maar daar was het gebruikelijk dat je als jarige ook de leerkrachten een traktatie gaf en bij het rondgaan 2 of 3 klasgenootjes mee mocht nemen).

Het jongetje in kwestie had een ander jongetje en 2 meisjes meegenomen en toen de juf in kwestie twee van dezelfde traktaties van de schaal pakte protesteerde het jongetje "Ho! U mag er maar 1 pakken hoor!"
Waarop de juf zei van "Ja, maar ik eet nu voor twee!?" en gaf het jongetje een knipoog.
Die stond niet begrijpend van "He?" terwijl de twee meisjes die mee waren onmiddellijk smolten en gingen van "Aaaaaw u krijgt een kindje!" en daar van alles over wilden weten en niet meer los te weken waren van de vrouw in kwestie.

Het jongetje met de schaal met traktaties trok ondertussen zo'n gezicht van "Blegh, meisjesdingen..." en het andere jongetje stond plompverloren met zijn armen om zich heen te zwaaien.

Dat verschil vond ik zelf op dat moment ongelooflijk duidelijk, die associatie die meisjes meteen met een dergelijke opmerking hebben.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"