Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Mr.X »

Het is al in verschillende topics naar voren gekomen op dit forum: verschillen tussen mannen en vrouwen. Het is een van de redenen dat vele van ons (sociaal) transitioneren. Ik heb het dan niet over fysieke verschillen. Die mogen duidelijk zijn.

Een paar voorbeelden: vrouwen zijn zorgzamer en meer emotioneel. Mannen kunnen beter rijden en zijn meer rationeel. Dit zijn dingen die vaak naar voren komen in de maatschappij op een of andere manier.

Stereotype of niet, ik ben wel nieuweschierig wat we hier, als transen onder elkaar, nog als verschillen ervaren/zien tussen mannen en vrouwen. Wij hebben immers wel wat extra inzicht in de binaire (of juist niet binaire) indeling van man en vrouw. Wij kunnen misschien een beetje prikken door die stereotype bubbel. Maar...wat blijft er dan nog over?

Shoot!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn visie, niet wetenschappelijk onderbouwt, is dat de bandbreedte binnen de groep vrouwen en binnen de groep mannen best groot is, waardoor de stereotypen vaak niet blijken te kloppen. Als je een aantal van die stereotypen samenneemt zal de bandbreedte van de voorgenoemde groepen afnemen. Dan lijken de stereotypen ineens beter te kloppen. Ik denk ook dat je maar weinig mensen vindt die aan alle stereotypen voldoen.
Irene
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

Dank voor het topic!
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Anon20190122 »

Mannen kunnen statistisch gezien niet beter rijden dit zie je terug in je verzekeringspremie van je autoverzekering.

Voor degenen die graag bronnen willen zien verwijs ik naar de verzekeraars
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

The ultimate mindfuck.
Als trans ben ik two spirited, maar mijn hevige wens naar tansitie maakt me juist weer binair.
Als ik geen verschil ervaarde was de wens er niet geweest.
Maar met het benoemen van de verschillen kom je veel te snel op stereotypen uit.
Lastig. Ik lees graag mee.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

Laat ik er maar eentje noemen die ik eigenlijk te stereotyp vind:

Ik ben graag de ontvangende partij, ik wil niet versieren maar versierd worden. Ik bedacht cadeautjes voor mijn ex, bloemetje en zo, maar ik ben veel beter in het ontvangen. Ik vind het heerlijk als mannen galant zijn.

En als ik dit allemaal hardop typ, voel ik me vreselijk schuldig ten opzichte van de feministe in mij.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Mr.X »

Mijn visie, niet wetenschappelijk onderbouwt, is dat de bandbreedte binnen de groep vrouwen en binnen de groep mannen best groot is, waardoor de stereotypen vaak niet blijken te kloppen. Als je een aantal van die stereotypen samenneemt zal de bandbreedte van de voorgenoemde groepen afnemen. Dan lijken de stereotypen ineens beter te kloppen. Ik denk ook dat je maar weinig mensen vindt die aan alle stereotypen voldoen.
Dat klinkt echt als confidence interval wat je benoemt, Irene. En dat is een belangrijk begrip in wetenschappelijk onderzoek om te bepalen of bepaalde verschillen wel echte verschillen zijn, of toch nog vallen binnen de norm. Leuk om te lezen! En ja, weinig mensen zullen aan alle stereotypen voldoen. Maar een stereotype komt naar mijn idee ook vooral voort uit een meerendeel van de betrokken groep, niet alle mensen.
The ultimate mindfuck.
Als trans ben ik two spirited, maar mijn hevige wens naar tansitie maakt me juist weer binair.
Als ik geen verschil ervaarde was de wens er niet geweest.
Maar met het benoemen van de verschillen kom je veel te snel op stereotypen uit.
Het is soms wat lastig, he. Juist omdat je transgender gevoelens ervaart, en dus juist vrouw voelt (in jou geval) ben je inderdaad vrij binair. Maar mag ik vragen wat voor verschillen jij nog ervaart tussen man en vrouw? Je gaf al wat interessante punten in een ander recente topic.

edit: zag dat je net gereageerd had voor mijn post, hehe!
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

Nog een andere, abstracter:

Ik ben meer van ZIJN dan van DOEN

Ik ben zo blij dat ik met de testo remners van de dadendrang af ben, die energie past niet bij me. Ik liep mezelf steeds voorbij.

En ook bij deze besef ik dat dit geen man/vrouw tegenstelling hoeft te zijn, maar het voelt wel zo.
Gebruikersavatar
EmmaJJ
Berichten: 487
Lid geworden op: 08 jan 2017, 15:44
Gender: Vrouw
Locatie: Doorwerth

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door EmmaJJ »

Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Verschil tussen mannen en vrouwen, the trans perspective

Bericht door Anon20190516 »

Whatever het ook is....soms vind ik het leuk om het hulpeloze vrouwtje uit te hangen.er werd mijn hele leven al van mij verwacht dat ik alles zelf wel kon,vanwege een bepaald geslacht wat mensen in mij zagen.nu maak ik er soms gebruik van.bijboorbeeld toen ik mijn smartphone kocht....knappe vent in de winkel: doe je zelf de simkaart erin of moet ik het voor je doen? Ik in mijn allerliefste stem:wil jij het voor me doen,want ik heb daar allemaal geen verstand van hoor...(tuurlijk kan ik het zelf,maar het is fun)aan de andere kant: ik heb serieus minder spierkracht ,dus op werk heb ik Soms hulp nodig om iets zwaars te tillen .doe ik er iemand kwaad mee,als ik het hulpeloze vrouwtje uithang en de leuke mijnheer in de winkel een simkaartje er voor mij inzet i.p.v. ikzelf. Is het verkeerd als ik het fijn vind als een man een deur voor mij openhoud of voor laat gaan in de winkel.
Ik vind van niet...en eerlijk gezegd,als iemand anders daar anders over denkt.... boeiuhh
Rikki
Offline