Transgender zijn in de sport, het sociale deel

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
SolarVince
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2019, 23:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Enschede, voorheen Zeeland

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door SolarVince »

Toevallig kreeg ik zojuist een uitnodiging voor de clubkampioenschappen.
Ik zit er bijna over na te denken gewoon te "vergeten" M/V aan te kruisen...
Ik denk echter niet dat ik klaar ben om te vragen met de jongens mee te doen omdat ik dan uitleg zou moeten geven en ik weet niet hoe ik dat moet doen zonder me te outen...
@LauraHeleneN als je dit zou willen doen zou dat heel fijn zijn maar aan de andere kant moet je er niet te veel energie of tijd in te stoppen hoor, als ik klaar ben om uit te komen zal ik denk ik zelf toch wel dingen moeten regelen
-Vincent
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

@SolarVince , ik doe dat met alle plezier. Ik ben de laatste maanden heel vaak bezig met precies dit vraagstuk, bij verschillende bonden. Dan ook deze vraag neer te leggen bij de JBN is voor mij een heel kleine moeite. :)

Qua spelen met jongens zonder je te outen, dat voorbeeld wat je gaf dat je als witte band een blauwe band meisje versloeg, is volgens mij meer dan voldoende uitleg.
"Jij wilt eerlijke competitie tegen iemand van jouw kracht en niveau"
Dan sla je helemaal over dat jij niet met/tegen meisjes wilt sporten, of dat jij geen meisje bent, en hoef je jezelf dus niet te outen totdat je daar zelf klaar voor bent.
En dan geef je alleen maar aan dat je tegen (gelijksterken of sterkere) competitie wilt sporten, omdat je DAAR beter van wordt, en DAAR meer van leert.
SolarVince
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2019, 23:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Enschede, voorheen Zeeland

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door SolarVince »

@LauraHeleneN
Heel erg bedankt, ik ben benieuwd wat daar uit komt.
Bedankt voor de tip! Ik kan het proberen... Ik denk dat ik aan de clubkampioenschappen ga meedoen, ff zien of ik dat dan kan regelen.
-Vincent
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Hoe dan ook, sterkte, en "je kan het!"
Ik heb een email gestuurd aan de JBN; ik ben benieuwd naar hun reactie, en zal deze natuurlijk meteen met jou delen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

@SolarVince , ik heb een antwoord voor je.
Mag ik dat naar je email adres doorsturen? Zo ja, stuur me dan even je email adres in een PM.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door AJpoekie »

Ik voetbal in een dameselftal (speel al voetbal vanaf mijn 6e) en daar weten mijn teamgenoten van mijn transitie.
Ze staan achter me, supporten me en dat is echt fijn.
Het wordt echter wel mijn laatst jaar in dit team (omdat ik waarschijnlijk in mei/juni kan starten met testosteron, hoop ik).
En ook, omdat ik sinds de diagnose van een drie dubbele hernia, eigenlijk niet meer blessurevrij heb kunnen spelen. Dat is nu een paar jaar geleden. Voetbal is te belastend voor mijn rug, vooral dat het vele draaien, allemaal onverwachte bewegingen en het is natuurlijk ook heel fysiek (als iemand mij omver walst en ik val ongelukkig op mijn rug, dan is het weer een tijdje gedaan). Dus ik probeer telkens weer fit te worden, maar merk dat mijn rug het niet wil.

Mijn trainer heeft nog zoiets van: we blijven je Anouk noemen, want anders is het raar voor de tegenstanders.
Maar mijn teamgenoten hebben daar schijt aan, noemen me gewoon Julian. (Maar veel speelminuten maak ik dus overigens niet).

Waar ik heel blij mee ben, ze hebben een eigen voetbal instagram (ik heb geen insta) en daar hebben ze iedere week een speler voorgesteld.
Ze hebben mij ook gewoon voorgesteld als Julian (ookal is het de instagram van dames). Dat is heel tof.

En wat gewoon heel fijn is, is dat ze me echt accepteren zoals ik ben en achter me staan enzo.

Ik denk dat ik het nieuwe seizoen (dus vanaf september) even een jaartje niks ga doen (wat voetbal betreft dan).
Ik ga op zoek naar een nieuwe sport denk ik ;-) Misschien een gemengde teamsport. (Sowieso blijf ik gewoon naar de sportschool gaan, ik wil mijn abonnement opzeggen en dan gaan crossfitten).

En dan misschien het jaar daarna zaalvoetbal (als mijn rug dat wel aan kan). Maar dat is toch ook beetje lastig met wanneer ik dat ga doen i.v.m. medisch traject. En ja, het is ook gewoon dat ALS ik in een mannenteam ga zaalvoetballen, dat ik toch het hele kleedkamer gedoe wat lastig vind.
Dan moet je echt op zoek gaan naar een team dat er oké mee is, maar waar begin je dan met zoeken?

Anyway.
Vanavond mag ik weer trainen (even kijken hoe mijn rug het houdt, vorige week had ik erg veel pijn en moest ik snel stoppen) en daar heb ik zin in.
Door clubgenoten word ik niet raar aangekeken (ik denk dat de tamtam wel snel is rondgegaan en iedereen weet dat ik trans ben), maar tegenstanders zie ik soms wel kijken van: "huh is dat nou een jongen in hun team"

Maar zolang ik niet aan de testosteron ben, vind ik dat ik prima mee kan blijven spelen, ik heb geen fysiek voordeel ofzo.
Maar ja, zin in trainen dus. Mijn team is fantastisch, altijd gezellig. Ik heb alleen maar lof en waardering voor hoe zij zich opstellen tegenover mij.

Ik had nog aangekaart of ik nog wel mee mag op teamweekend in maart en iedereen vindt het prima.
Dat is het voordeel van als mensen je al kennen. Ze mogen mij als mens. Of ik dan een man of een vrouw ben, kan hun echt niks schelen.
Mijn trainer had al gezegd dat er altijd plaats voor me is in de technische staf haha. Ik ben zeker van plan dit team volgend jaar te blijven volgen, af en toe langs te gaan en kijken en gewoon derde helft met hun te zitten. Kan ik mooi combineren met een bezoekje aan mijn familie.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Marica »

Ik doe aan schietsport samen met mijn vrouw. Concentratie, de rust, ja echt :mrgreen: , het moment, de knal en het resultaat.

Eerst moest mijn vrouw er niets van hebben, en vond ze het maar een eng idee dat ik vuurwapens in huis had. Het is zelfs zo geweest dat ik gestopt ben en de wapens verkocht heb.

Maar het bloed bleef kriebelen, en we zijn beiden lid geworden en schieten nu alletwee bijna elke zondagochtend. Mijn vrouw met haar eigen 22.LR geweer, ik met van alles en nog wat aan revolverspul van .38 special tot .45 Colt.

Probeer zelf maar eens een ding van 2,3 kilo met gestrekte arm stil te houden.

Ik mag nu ook gewoon met de vrouwen meedoen, Er is geen fysiek voordeel te behalen voor mij als ik aan de hormonen zit, en zal die 2,3 kilo erg zwaar worden. We zullen het zien.
Op de club ben ik gewoon Marica en ja er kijken soms mannen iets langer dan gebruikelijk, maar als het nieuwtje eraf is, kijken ze niet meer op of om. Doel bereikt :)
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Ik ben zojuist uitgenodigd door alweer de tweede Nederlandse sportbond, om mijn licht te laten schijnen op, en input te geven over, transgender policies, en de bond te helpen hun documenten te verbeteren.
Hoeveel sportbonden zijn er in Nederland? :)
Plaats reactie