Nieuwe chat! Zie dit topic.

Transgender zijn in de sport, het sociale deel

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Wie van jullie speelt sport op een competitief niveau?

Is dat een individuele sport, of speel je in teamverband?
Hoe ervaar je de acceptatie van je medespelers/concurrenten?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Ik speel zelf sinds 2010 competitief disc golf (ja, dat bestaat ;) ), en tot en met oktober 2018 speelde ik in mannendivisies, aangezien ik niet voldeed aan de voorwaarden om toegelaten te worden tot vrouwendivisies.
Ik ben in 2018 ook Nederlands Kampioen in Pro Masters 40+ (voor 99.99% bestaand uit mannen) geworden.
Ikzelf heb in de sport geen negatieve ervaringen gehad met mijn transgender zijn, al waren (mijn Nederlandse) concurrenten wat langzaam met de juiste aanspreeksvormen.
Wat ongetwijfeld heeft meegeteld in de acceptatie, is dat ik vanaf 2011 op notionaal en internationaal ook in de sport ben gaan werken, en mijn transitie nooit onder banken of stoelen heb gestoken, en er ook geen probleem van gemaakt heb als er vragen werden gesteld. Zoveel fijner als er vragen gesteld worden (hoe 'stom' ze ook zijn), dan in stilte aangestaard te worden, en horen dat ze over me roddelen.

Ik heb wel dit najaar mee moeten maken dat ik via via hoorde dat vooral de speelsters uit een bepaald Europees land er nogal tegen zijn dat ik in "hun" divisie kom te spelen, en hen zo mogelijkerwijs prijzengeld afhandig maak.
Maar ik ben er ook achter gekomen dat dit vooral gebaseerd is op onwetendheid over welke voorwaarden er gesteld worden, en wat testosteron-onderdrukking doet met het lichaam.
Vanaf dit (late) voorjaar ga ik in vrouwendivisies spelen, en in Juni ga ik proberen Nederlands Kampioen Vrouwen te worden.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Plaats hier je ervaringen over acceptatie, interactie met teamgenoten of tegenstanders, voorzorgsmaatregelen die je neemt, enz. :)
Gebruikersavatar
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Vera »

Ik paintball al een aantal jaren erg fanatiek. Denk hierbij niet aan het vrijgezellenspelletje in een overal, maar wedstrijden op een luchtkussenveld 5vs5 (bij interesse zoek op youtube even op supair paintball).
Sinds mijn commingout niet heel veel meer gespeeld door gebrek aan tijd, energie en geld...
Maar de keren dat ik speelde werd er door iedereen erg positief gereageerd. Omdat er niet zoveel dames de sport beoefenen wordt er hier in NL met gemengde teams gespeeld. Dit is meestal geen enkel probleem, tot je als dame het complete andere team in je eentje wegspeeld... dan knakt er toch iets in menig mannen ego. Meestal resulteerde dit tot een vervolg potje waarbij het complete team zich focuste om mij in iedergeval het veld uit te krijgen 😂
Binnen de paintball sport worden vrouwen eerder geadoreerd dan wat negatiefs. Ik voel me er nog steeds erg op mijn gemak, tussen al die testosteron...
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
SolarVince
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2019, 23:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Enschede, voorheen Zeeland

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door SolarVince »

Ik judo sinds mn 13de en ik vind het geweldig en het helpt erg in spiermassa te bouwen en me beter te laten voelen in mijn lichaam dus ik ben van plan het nog lang te blijven doen.
Maar omdat ik nog niet out ben kan dat soms wat probleempjes geven. Het voordeel van het feit dat er geen meisjes zitten in m'n groep is dat ik dus niet met een meisje moet werken omdat meisjes altijd met elkaar moeten judoën om een of andere rede (terwijl het in judo veel meer gaat om je band en gewicht maarja). (Natuurlijk wel jammer dat er niet veel meisjes judoën want het is erg leuk, maar ja, komt waarschijnlijk weer door sexisme...)
Dit is tijdens de les nog niet eens zo heel erg, maar wedstrijden vind ik wat minder fijn... om deze rede heb ik in 3 jaar judo maar aan 1 wedstrijd meegedaan, en dat was zo'n 2 jaar geleden... naar mijn ervaring is het namelijk dat als je meedoet aan een wedstrijd, je je leeftijd en band-/slipkleur aangeeft en je wordt geweegd, en je zou denken dat dat wel genoeg info is om groepen te maken, zeker bij kinderen en jongeren, maar nee, je wordt ook nog opgedeeld op jongens en meisjes... dus: ik zat bij de meisjes, en omdat er zo weinig meiden bij mijn club zitten, moest ik met mijn witte band tegen iemand met een blauwe (wit-geel-oranje-groen-blauw-bruin-zwart is de volgorde en een nieuwe band halen duurt vrij lang) en al heb ik van haar gewonnen, ik vind het een beetje vreemd dat ze ons tegen elkaar gezet hebben, alleen maar omdat we "meisjes" waren...
Die segregatie vind ik op zich al vreemd en onnodig, maar ik vind het persoonlijk vooral erg vervelend omdat ik nog niet out/zeker ben maar ook niet echt comfortabel ben met gezien worden als een meisje.
Dysforie feestje🎉
-Vincent
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Jer158 »

SolarVince schreef: 21 feb 2019, 14:50 Ik judo sinds mn 13de en ik vind het geweldig en het helpt erg in spiermassa te bouwen en me beter te laten voelen in mijn lichaam dus ik ben van plan het nog lang te blijven doen.
Maar omdat ik nog niet out ben kan dat soms wat probleempjes geven. Het voordeel van het feit dat er geen meisjes zitten in m'n groep is dat ik dus niet met een meisje moet werken omdat meisjes altijd met elkaar moeten judoën om een of andere rede (terwijl het in judo veel meer gaat om je band en gewicht maarja). (Natuurlijk wel jammer dat er niet veel meisjes judoën want het is erg leuk, maar ja, komt waarschijnlijk weer door sexisme...)
Dit is tijdens de les nog niet eens zo heel erg, maar wedstrijden vind ik wat minder fijn... om deze rede heb ik in 3 jaar judo maar aan 1 wedstrijd meegedaan, en dat was zo'n 2 jaar geleden... naar mijn ervaring is het namelijk dat als je meedoet aan een wedstrijd, je je leeftijd en band-/slipkleur aangeeft en je wordt geweegd, en je zou denken dat dat wel genoeg info is om groepen te maken, zeker bij kinderen en jongeren, maar nee, je wordt ook nog opgedeeld op jongens en meisjes... dus: ik zat bij de meisjes, en omdat er zo weinig meiden bij mijn club zitten, moest ik met mijn witte band tegen iemand met een blauwe (wit-geel-oranje-groen-blauw-bruin-zwart is de volgorde en een nieuwe band halen duurt vrij lang) en al heb ik van haar gewonnen, ik vind het een beetje vreemd dat ze ons tegen elkaar gezet hebben, alleen maar omdat we "meisjes" waren...
Die segregatie vind ik op zich al vreemd en onnodig, maar ik vind het persoonlijk vooral erg vervelend omdat ik nog niet out/zeker ben maar ook niet echt comfortabel ben met gezien worden als een meisje.
Dysforie feestje🎉
Hoi Vincent, lastig is dat. Zou je wel graag wedstrijden willen doen? Als dat zo is, kun je misschien informeren/opzoeken of meisjes ook mogen meedoen met de jongens. Dat is in sommige sporten namelijk het geval, dat jongens niet mogen meedoen bij de meisjes maar andersom wel.

Ik heb mij nooit goed gevoeld bij gescheiden sporten, dus heb het ook nooit gedaan: alleen sporten die ofwel gemengd waren (bijv. jiu jitsu, in mijn geval, maar ook geen wedstrijden), ofwel waar meisjes ook in jongensteams mochten meedoen (bijv. voetbal).
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Bedankt voor jullie verhalen, @Vera en @SolarVince.
Veel sporten (vooral in competitief verband) hebben inderdaad last van participatie onder vrouwen.
Ook in mijn sport, disc golf, is dit het geval, waar wereldwijd zo'n 7% van de leden vrouw is.

Dat jij nu je nog niet out bent bij de andere meisjes wordt ingedeeld, is inderdaad jammer, omdat dit je dysforie aanwakkert.
Maar, vraag dit eens na bij je vereniging, of bij de judo bond... of jij, terwijl je je nog presenteert als meisje, hoewel ongewoon, gewoon met de jongens mee mag doen.
Het staat in andere sporten doorgaans vrouwen "vrij" om met de mannen mee te doen, alleen komt dat erg weinig voor (omdat je dan als vrouw doorgaans niet makkelijk wint), en het ongemakkelijke situaties kan opleveren.

Of je hier al klaar voor bent (omdat je dan eigenlijk ge-out wordt of kan worden) moet je zelf beslissen.
Maar, juist het feit dat je als witte band een blauwe band hebt verslagen, zou je het vanuit competitief opzicht weer wel kunnen aankaarten "je wilt graag tegen judoka's sporten die net zo sterk zijn als jij".

Dit "vrouwen mogen met mannen meedoen" zie je ook terug in de FtM transgender regelgeving vanuit het IOC; daar zijn GEEN vereisten, waar die er bij MtF wel zijn).
En bijvoorbeeld qua divisie aanduidingen.
In disc golf was het MPO en FPO; de twee hoogste/sterkste divisies; die werden voorheen uitgelegd als Men Pro Open en Women Pro Open. Sinds kort wordt die eerste divisie nu expliciet Mixed Pro Open genoemd, en daarmee wordt expliciet de toegang tot vrouwendivisies geblokkeerd voor mannen, en is er andersom (vrouwen in mannendivisies) geen enkele beperking.
SolarVince
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2019, 23:06
Gender: Trans FtM
Locatie: Enschede, voorheen Zeeland

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door SolarVince »

@Jer158 en @LauraHeleneN
Bedankt voor jullie tips!
Ik heb eerder al eens gevraagd aan de meester (judoleraar) en daarmee kwam ik niet veel verder, hij was er van overtuigd dat jongens en meisjes niet in wedstrijden tegen elkaar konden. Ik wist toen niet precies wat ik moest antwoorden maar nu wel, misschien weer eens proberen. Hij is wel heel aardig en ik kan t goes met m vinden dus ik denk dat als ik wat duidelijker ben het wel zou kunnen.
Ik denk echter dat ik nu nog niet echt klaar ben om de confrontatie aan te gaan om eerlijk te zijn, maar het is fijn om te weten dat het misschien toch mogelijk is.
Ook realiseer ik me dat het in mijn bericht lijkt alsof het oefenen echt gesplitst is, maar dat is het gelukkig niet echt, het is eerder dat de meeste jongens in mijn groep niet echt met mij willen judoën als ze keus hebben en dat als er een meisje aanwezig is (zelfs een keer een 11 jarige...) ik altijd met haar moet werken om een of andere reden. Hopelijk ben ik out voor ik ga studeren en van club verander, ik hoop dat dat het wat makkelijker maakt.
-Vincent
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Anon20200101 »

Ik denk dat de Judo Bond Nederland hier wel een antwoord op kan/mag/moet weten.
Als je wil, kan ik dit voor je - zonder enig detail van jou te noemen - vragen voor je.
Ik heb weliswaar niets met de JBN te maken, maar ben in de sport al jarenlang op bestuurlijk nationaal en internationaal niveau actief, met de laatste 2 jaar ook het transgender deel als specifiek aandachtspunt.
Wellicht dat ik ze de goede richting op kan wijzen als ze met het transgender deel nog geen ervaring hebben.
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Transgender zijn in de sport, het sociale deel

Bericht door Tanja »

Ik ben opgegroeid met auto's en heb altijd een passie gehad voor autosport. Kwam dan ook de engelse Charlie Martin mtf post-op tegen. Zij is geworden waar ik altijd van droomde. Ik volg haar dan ook via YouTube en Facebook. Helaas beoefen ik zelf momenteel geen sport meer door een voortslepend fysiek ongemak.
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm: