Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming out op het werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Coming out op het werk

Bericht door Emma »

Aan mij heb je niet zo veel... ik was in een half jaar tijd van een-toch-al-nooit-zo-masculien persoon via androgyn en behoorlijk non-binair naar een vrouwelijk uiterlijk gegaan. Daar was ruimte voor op de plek waar ik werkte, en ik denk dat toen ik vertelde dat ik echt wel een transgender vrouw was, de meesten dachten, "he he, eindelijk heeft ze het door!".

Ik was op mijn werk daardoor eerder 'out' dan waar dan ook. Volgens mij was ik toen nog niet eens forumlid hier...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Coming out op het werk

Bericht door Irisaperture »

Bij mijn vrijwilligerswerk heb ik er anderhalf jaar mee gewacht en het werd daardoor alleen maar enger en op den duur ook steeds lastiger ontwijkende antwoorden te geven.

Op mijn betaalde werk waar ik 2 maanden werkzaam was toen ik met de medische transitie begon (sociaal was ik qua kleding al wel in transitie) moest ik op een dag op een afdeling zijn waar ik normaal niet werk en merkte daar dat er over mij geluld werd, grof gezegd en wilde al te wilde verhalen voor zijn en heb in 1 klap het hele bedrijf gemailed.
Is dat de beste oplossing en moet iedereen dat ook zo doen? Ik denk het niet, want het hangt van het bedrijf af, in mijn geval betreft het een mediabedrijf en is de creatieve mentaliteit die er hangt denk ik een groot pluspunt/voordeel.
Ik ga er wel bij zeggen dat ik er heel open over ben en ook al heb ik een bepaalde vraag al honderd keer gekregen dat ik die (op dit moment) nog altijd beantwoord, hoe dom of onnozel de vraag in mijn oren ook klinkt.

Zelf vind ik dat ik mij geen betere leidinggevende kan wensen dan die ik nu heb, want die man begrijpt het gelukkig heel goed.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Coming out op het werk

Bericht door Marijn »

Ik heb het 1 voor 1 verteld. Maar dat gaat maar om 3 personen, dus niet echt vergelijkbaar denk ik.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Coming out op het werk

Bericht door Maaikedegeest »

Goedemorgen,

Ik heb alles gelezen en heb de stap gezet dat ik mijn plan van aanpak heb voorgelegd aan mijn Manager en Personeelszaken.
Nadat hun het er ook over gehad hebben, hebben ze besloten dat we pas iets bekend gaan maken en door gaan voeren als ik van het VUmc het ''groene'' licht heb gekregen.
Ik ben hier over best wel aangeslagen en verdrietig. Ik wilde verder maar op het moment word het dus tegen gehouden. Ik ben sterk en kom hier wel door heen maar goed het is toch echt even K(walitatief) U(itermate) T(eleurstellend) te noemen.
Ik heb maandag een gesprek met mijn Psygoloog in het VUmc dus leg ik dit ook wel voor.
Dus het is bijna weekend gelukkig kan ik weer even alles bij elkaar rapen om weer verder te gaan.

Groetjes Maaike
Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 512
Lid geworden op: 10 jan 2019, 23:14
Gender: Man

Re: Coming out op het werk

Bericht door Sander »

Wat idioot zeg!
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Coming out op het werk

Bericht door Irisaperture »

Maaikedegeest schreef: 28 mar 2019, 07:13 Goedemorgen,

Ik heb alles gelezen en heb de stap gezet dat ik mijn plan van aanpak heb voorgelegd aan mijn Manager en Personeelszaken.
Nadat hun het er ook over gehad hebben, hebben ze besloten dat we pas iets bekend gaan maken en door gaan voeren als ik van het VUmc het ''groene'' licht heb gekregen.
Mag ik vragen of je qua kleding wel al in transitie bent/bent geweest? Afgezien van eventuele emotionele buien en en een licht veranderend uiterlijk zie ik voor het bedrijf namelijk geen reden om te wachten met het geven van een officiële uitleg.
Is men bang dat je weer volledig als man gaat leven als je geen groen licht krijgt? (Dat is wat ik tussen de regels lees, althans).
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Coming out op het werk

Bericht door Anon20200101 »

Pardon my French, maar hoe denkt in godsnaam iemand te menen te mogen beslissen over jouw al dan niet coming out? Al is het de koning.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Coming out op het werk

Bericht door Anon20190508 »

LauraHeleneN schreef: 28 mar 2019, 16:49 Pardon my French, maar hoe denkt in godsnaam iemand te menen te mogen beslissen over jouw al dan niet coming out? Al is het de koning.
Je weet verder de situatie op dat werk niet, het kan heel goed zijn dat ze dat willen ivm Maaike's eigen veiligheid vanwege de vele verschillende culturen die bij haar werken. Dus ik snap je frustratie (en die van Maaike) maar het mag ook wat minder 🙂
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Coming out op het werk

Bericht door Anon20200101 »

Ja, snap ik, @Eros.
Ook dan nog, veiligheid of niet, je indekken als bedrijf of niet, het welzijn van de persoon in acht nemend, of niet.

Gedwongen in de kast moeten blijven, wordt iemand daar beter van?
Zonder dat wij of iemand anders hier over kan of mag oordelen of sturen... @Maaikedegeest zou jij niet de enige moeten en mogen zijn die beslist wanneer je al dan niet uit de kast komt?
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Coming out op het werk

Bericht door Anon20190501 »

Eros schreef: 28 mar 2019, 17:07 dat ze dat willen ivm Maaike's eigen veiligheid
Ze mogen dat willen. Ze hebben er echter geen bal over te zeggen. En het is nog steeds de verantwoordelijkheid van de werkgever om de veiligheid van de werknemers te garanderen, ook al zitten daar 100 culturen, de ene al intoleranter dan de andere.
In het algemeen is het overigens zo dat wanneer de werkgever en de leidinggevende lagen daaronder duidelijk laten horen dat discriminatie en alle soorten fobie en haat ingaan tegen de waarden van de organisatie en dus niet zullen getolereerd worden (inclusief sancties), men zich erg koest houdt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)