Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming out op het werk

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Coming out op het werk

Bericht door Jer158 »

Dit lijkt me met name iets dat in samenspraak gaat.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Coming out op het werk

Bericht door Jer158 »

I.i.g. niet een beslissing die een werkgever eenzijdig neemt, kom op zeg.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Coming out op het werk

Bericht door Maaikedegeest »

De uitleg is als volgt:

Ze doen het voor mijn eigen gemoedsrust cq veiligheid.
Ze willen het goed voorbereiden en het goed doen voor mij.
Want ze willen niet dat het verkeerd loopt of nare situaties creëert.
Het is ook voor hun de eerste keer dat ze met deze situatie te maken krijgen.
Waar ze bang voor zijn weet ik niet.
Ze zijn wel opzoek naar een vrouw om mij straks te vergezellen op de afdeling dus dat vind ik dan wel weer positief en meedenkend.
Ze doen echt hun best voor zover ik weet.

Ben ik het er mee eens? Gedeeltelijk.
Ik had het eigenlijk binnen nu en 1,5 maand achter de rug willen hebben.
Nu heb ik wel een soort van stok achter de deur bij de psycholoog.
Gaat ze er in mee? Geen idee dat merken we maandag wel als ik weer een gesprek heb.
Irisaperture schreef: 28 mar 2019, 16:25
Maaikedegeest schreef: 28 mar 2019, 07:13 Goedemorgen,

Ik heb alles gelezen en heb de stap gezet dat ik mijn plan van aanpak heb voorgelegd aan mijn Manager en Personeelszaken.
Nadat hun het er ook over gehad hebben, hebben ze besloten dat we pas iets bekend gaan maken en door gaan voeren als ik van het VUmc het ''groene'' licht heb gekregen.
Mag ik vragen of je qua kleding wel al in transitie bent/bent geweest? Afgezien van eventuele emotionele buien en en een licht veranderend uiterlijk zie ik voor het bedrijf namelijk geen reden om te wachten met het geven van een officiële uitleg.
Is men bang dat je weer volledig als man gaat leven als je geen groen licht krijgt? (Dat is wat ik tussen de regels lees, althans).
Op mijn werk nog niet want dat is niet mogelijk. We hebben allemaal de zelfde werkkleding op het werk.
Buiten mijn werk ben ik eigenlijk al bijna 2jaar klaar en doe dan ook alles als vrouw. Boodschappen, sporten, uitgaan enz.
Eros schreef: 28 mar 2019, 17:07
LauraHeleneN schreef: 28 mar 2019, 16:49 Pardon my French, maar hoe denkt in godsnaam iemand te menen te mogen beslissen over jouw al dan niet coming out? Al is het de koning.
Je weet verder de situatie op dat werk niet, het kan heel goed zijn dat ze dat willen ivm Maaike's eigen veiligheid vanwege de vele verschillende culturen die bij haar werken. Dus ik snap je frustratie (en die van Maaike) maar het mag ook wat minder 🙂
Precies dat dus.
Ik vind alleen wel dat ik het best even van mij af mag schrijven.

LauraHeleneN schreef: 28 mar 2019, 17:49 Ja, snap ik, @Eros.
Ook dan nog, veiligheid of niet, je indekken als bedrijf of niet, het welzijn van de persoon in acht nemend, of niet.

Gedwongen in de kast moeten blijven, wordt iemand daar beter van?
Zonder dat wij of iemand anders hier over kan of mag oordelen of sturen... @Maaikedegeest zou jij niet de enige moeten en mogen zijn die beslist wanneer je al dan niet uit de kast komt?
Ja eigenlijk wel maar ik snap het bedrijf ook wel. Ze willen het gewoon goed doen en daar zijn ze nu echter de schermen dus mee bezig dus het komt van zelf wel goed.
Sigrid schreef: 28 mar 2019, 17:58
Eros schreef: 28 mar 2019, 17:07 dat ze dat willen ivm Maaike's eigen veiligheid
Ze mogen dat willen. Ze hebben er echter geen bal over te zeggen. En het is nog steeds de verantwoordelijkheid van de werkgever om de veiligheid van de werknemers te garanderen, ook al zitten daar 100 culturen, de ene al intoleranter dan de andere.
In het algemeen is het overigens zo dat wanneer de werkgever en de leidinggevende lagen daaronder duidelijk laten horen dat discriminatie en alle soorten fobie en haat ingaan tegen de waarden van de organisatie en dus niet zullen getolereerd worden (inclusief sancties), men zich erg koest houdt.
Dit soort sancties wil ik voorkomen. Het moet niet totaal anders worden omdat ik van man naar vrouw gaan. Ik ben nog steeds de zelfde persoon.
Ik wacht volgende week maandag het gesprek met de psygoloog wel af en vanuit daar kijken we dus verder.
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Coming out op het werk

Bericht door Maaikedegeest »

Jer158 schreef: 29 mar 2019, 00:16 Dit lijkt me met name iets dat in samenspraak gaat.
Ja en nee.
De werkgever kan altijd weigeren mee te werken.
Ze hebben me uitgelegd waarom en ik snap het wel.
Dus ik leg me er bij neer.
En kaart het aan maandag bij de psycholoog.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Coming out op het werk

Bericht door Emma »

Volgens mij valt er weinig te weigeren. Wettelijk gezien mag je in ieder geval geen strobreed in de weg gelegd worden.

Ik begrijp wel heel goed dat je geen zin hebt in een verstoorde arbeidsrelatie en zo. Maar in feite neemt men nu beslissingen over wie jij mag zijn. Hou dat wel in de gaten.

Overigens is er binnen een bedrijf maar één cultuur als het goed is, en dat is een cultuur waar men zich aan de wet- en regelgeving houdt, in dit geval de AWGB. Er is geen enkele rechtvaardiging om daar soepeler mee om te gaan. Dat heeft dus nul komma nul met 'sancties' te maken. Eerlijk gezegd maak ik me dus, wellicht onterecht, een beetje zorgen over het verloop in de toekomst. Ik vrees dat als het onverhoopt mis gaat, de consequenties heel makkelijk naar jou toegeschoven zullen worden. "Ja, we hebben het geprobeerd, maar ja, al die verschillende culturen he, daar kunnen we weinig aan veranderen."

Ik ben het dus nogal eens met Sigrid, maar ook met Eros... er met een gestrekt been in gaan heeft geen zin.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Coming out op het werk

Bericht door Maaikedegeest »

@Emma
@Eros
@Jer158
@Sigrid
@LauraHeleneN
@Irisaperture

Ik weet het maar goed ze zijn er totaal niet mee bekent en willen voor mij een zo goed mogelijke overgang geven.
Dus ze gaan nu onderzoek doen in alle mogelijkheden en zich zo goed mogelijk als het kan voorbereiden.
Ik zie er geen negativiteit in, althans nog niet. Ik houd alles in de gaten en laat mijn stem echt wel horen als iets niet naar mijn zin gaat.

Oke dat ik nu ''gedwongen'' ben om te wachten ja dat is vervelend en dat raakte me wel. Gisteren is die emotie er uit gekomen thuis bij mijn vriendin en dat luchte op. Nu vizier op de toekomst en door.

Maandag gesprek met de psycholoog en ik wil eerst horen wat zij heeft te zeggen. Wellicht zet ze er nu een beetje spoed achter en kan ik verder. Geen idee, kan ik maandag pas vertellen.

In elk geval ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Coming out op het werk

Bericht door Irene_de_Vreede »

Als ik het zo lees is men van goede wil en slecht geïnformeerd.
Irene
Gebruikersavatar
Maaikedegeest
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 okt 2017, 17:22
Gender: Vrouw

Re: Coming out op het werk

Bericht door Maaikedegeest »

@Irene_de_Vreede
Irene_de_Vreede schreef: 30 mar 2019, 19:32 Als ik het zo lees is men van goede wil en slecht geïnformeerd.
Dat klopt inderdaad. Ze zijn nu er mee bezig en die tijd geef ik ze ook. Mijn Bedrijf is kleinschalig en hebben nog nooit zo iets meegemaakt. Bovendien mijn manager ook niet ook al heeft hij al aardig wat werkervaring. Het geeft toch niks zolang ze hun best maar doen om alles in goede banen te lijden.