Gender transitie... wattt?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Ik hoor mensen wel eens spreken over 'gender transitie' en dan denk ik wattt? Gender transitie? Gaat dit over mij? Mijn gender was al vrouw voordat ik van geslacht veranderde? Ik ben in transitie gegaan om van geslacht te veranderen, niet om van gender te veranderen? Is het überhaupt mogelijk om van gender te veranderen? Je gender is toch je gender? Waarom zou je dat willen veranderen? Als het überhaupt al mogelijk is.

Waar komt de term 'gender transitie' toch vandaan? Wie heeft dat verzonnen? Het valt me op dat het vooral zogenaamde professionals zijn die de term 'gender transitie' gebruiken (instanties, psychologen, etc).

Ben ik de enige die moeite heeft met de woorden 'gender transitie'? Thoughts?
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20190508 »

Nuja, ik kan me enorm levendig voorstellen dat een transgender persoon die in transitie wilt, vóór hun transitie nog niet identificeren als hun gewenste geslacht. Ik niet. Waarom? Omdat ik ook wel snap dat ik erg leuk kan gaan roepen 'IK BEN MAN! IK BEN EEN MAN!' maar als ik een zandloperfiguur heb en een borst waar men u tegen zegt, dan gaat niemand dat serieus nemen.
Dus ja, voor mij was zeker de diagnostische fase waar ik nu nog inzit wel al een 'gender transitie'.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Alice »

Laat ik voorop stellen dat het mij een totale worst zal wezen hoe de bewoording/benaming voor het wisselen van geslacht is.

Dat er nu verschillende benamingen hiervoor zijn kan te maken hebben door de benamingen die gebruikt worden vooral die vanuit het Angelsaksisch taalgebruik.
Ook door het krampachtig doorvoeren van PC taalgebruik weet eigenlijk niemand meer wat de juiste/correcte bewoordingen zijn.

Transseksueel = transitie van de sekse, transgender = transitie van de gender, enz…Eigenlijk moet je zelf een naam kiezen die bij jij jouw transitie past (die wel begrijpelijk is voor een buitenstaander),
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Eros schreef: 23 mar 2019, 15:46 Nuja, ik kan me enorm levendig voorstellen dat een transgender persoon die in transitie wilt, vóór hun transitie nog niet identificeren als hun gewenste geslacht. Ik niet. Waarom? Omdat ik ook wel snap dat ik erg leuk kan gaan roepen 'IK BEN MAN! IK BEN EEN MAN!' maar als ik een zandloperfiguur heb en een borst waar men u tegen zegt, dan gaat niemand dat serieus nemen.
Dus ja, voor mij was zeker de diagnostische fase waar ik nu nog inzit wel al een 'gender transitie'.
Maar gender zegt toch juist veel meer over wat je van binnen bent en hoe je je voelt dan over je geslacht en lichamelijke kenmerken en hoe buitenstaanders jou en je lichamelijke kenmerken waarnemen? Het hele punt van transitie is toch dat je gender en je geslacht niet overeenkomen? En ja ik snap ook wel wat jij bedoelt, maar dan gaat het volgens mij meer over 'rekening houden met anderen' en om zover te komen dat je uiterlijk klopt met wat je 'beweert te zijn'. Maar in principe zegt dat toch niks over hoe jouw gender is en was? Ik bedoel, iemand is geboren als v maar voelt zich m, maar anderen nemen hem (nog) waar als v en denken daardoor dat zijn gender v is, maar zijn gender is toch m? Iemand anders kan toch niet jouw gender bepalen?
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20190508 »

Iemand anders kan niet mijn gender bepalen nee, maar je omgeving speelt wel een grote rol. En onzekerheid, zeker omdat ik, met een pestverleden (en het forum bewees dat heel mooi vorige week), weet dat als ik dat had gedaan dat ik dan legit gepest was geweest tot ik mezelf onder een auto gooide.
Zoals Alice zei: gebruik de term die je fijn vind. Ik ken mensen die als transseksueel identificeren terwijl veel anderen die term verafschuwen. Als dit niet jouw term is, corrigeer dan degene die hem gebruikt en dan ben je klaar. Zo moeilijk is het. Vind dat 'mierenneuken' (sorry, kan even niet op een beter woord komen) over termen als dit die je eigenlijk helemaal geen last bezorgen een beetje overbodig, je stoort je aan iets wat je makkelijk kan oplossen.
Voor mij is 'gender transitie' een prima woord. Voor jou niet. Okay.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Alice schreef: 23 mar 2019, 16:23 Laat ik voorop stellen dat het mij een totale worst zal wezen hoe de bewoording/benaming voor het wisselen van geslacht is.

Dat er nu verschillende benamingen hiervoor zijn kan te maken hebben door de benamingen die gebruikt worden vooral die vanuit het Angelsaksisch taalgebruik.
Ook door het krampachtig doorvoeren van PC taalgebruik weet eigenlijk niemand meer wat de juiste/correcte bewoordingen zijn.

Transseksueel = transitie van de sekse, transgender = transitie van de gender, enz…Eigenlijk moet je zelf een naam kiezen die bij jij jouw transitie past (die wel begrijpelijk is voor een buitenstaander),
Het probleem is juist dat wanneer ik een naam kies die bij mijn transitie past dat mensen alsnog met hun eigen termen komen.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Eros schreef: 23 mar 2019, 16:48 Iemand anders kan niet mijn gender bepalen nee, maar je omgeving speelt wel een grote rol. En onzekerheid, zeker omdat ik, met een pestverleden (en het forum bewees dat heel mooi vorige week), weet dat als ik dat had gedaan dat ik dan legit gepest was geweest tot ik mezelf onder een auto gooide.
Zoals Alice zei: gebruik de term die je fijn vind. Ik ken mensen die als transseksueel identificeren terwijl veel anderen die term verafschuwen. Als dit niet jouw term is, corrigeer dan degene die hem gebruikt en dan ben je klaar. Zo moeilijk is het. Vind dat 'mierenneuken' (sorry, kan even niet op een beter woord komen) over termen als dit die je eigenlijk helemaal geen last bezorgen een beetje overbodig, je stoort je aan iets wat je makkelijk kan oplossen.
Voor mij is 'gender transitie' een prima woord. Voor jou niet. Okay.
Iemand in de diagnostische fase kan dat mierenneuken vinden, maar iemand 10 jaar erna kan daar anders over denken. En het is geen kwestie van corrigeren en klaar. In dit geval was tijdens gesprekken de term 'gender transitie' niet genoemd maar waren er juist andere termen gebruikt, terwijl ik later in een rapportage alleen de term 'gender transitie' terug las.

Maar als je het mierenneuken vindt, waarom reageer je dan überhaupt? Ik persoonlijk reageer nooit op topics die ik mierenneuken vind.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1427
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Alice »

Yasmine schreef: 23 mar 2019, 17:39 Het probleem is juist dat wanneer ik een naam kies die bij mijn transitie past dat mensen alsnog met hun eigen termen komen.
Dat is dus miscommunicatie. Voor wat het je waard is, kun je die mensen er op wijzen wat voor jouw de juiste omschrijving van de transitie is, eventueel een discussie daarover aan gaan. Of je schouders er over ophalen (ze weten niet beter) en doorgaan waarmee je bezig was.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20190508 »

Als ze het in je medische dossier/rapportage zouden zetten als 'transitie', dan heeft niemand enig idee waar ze het over hebben. Er zijn zoveel vormen van transitioneren en zeker in de medische wereld moeten ze specifiek zijn. Dan vind ik 'gender transitie' een prima term.
Maargoed, ik hou het hierop.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Alice schreef: 23 mar 2019, 18:15
Yasmine schreef: 23 mar 2019, 17:39 Het probleem is juist dat wanneer ik een naam kies die bij mijn transitie past dat mensen alsnog met hun eigen termen komen.
Dat is dus miscommunicatie. Voor wat het je waard is, kun je die mensen er op wijzen wat voor jouw de juiste omschrijving van de transitie is, eventueel een discussie er over aan gaan. Of je schouders er over ophalen (ze weten niet beter) en doorgaan waarmee je bezig was.
Klopt, maar in medische situaties kan het wat anders gaan. Tijdens gesprekken werd het steeds 'zus' genoemd en in je dossier staat er opeens 'zo'.