Gender transitie... wattt?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20190508 »

Yasmine schreef: 24 mar 2019, 01:07
Ciem schreef: 24 mar 2019, 00:43 Waarom zou je je zo druk maken om een term die door één iemand (of een kleine groep) gebruikt wordt? Waarschijnlijk had de persoon niet eens door dat het eigenlijk een ander woord moest zijn. Zolang het niet met minachting wordt gezegd, is het oké toch?
Het leven wordt echt niet makkelijker als we ons om elk klein dingetje druk gaan maken.
Als het alleen dit was geweest dan had ik er waarschijnlijk niet eens aandacht aan besteed, maar er waren een aantal andere zaken die me nog veel minder bevielen. Bij deze term begon ik me vooral af te vragen waar de term überhaupt vandaan komt en waarom deze wordt gebruikt als 'wij' 'm zelf niet gebruiken.
Er zijn misschien mensen die de term wel gebruiken maar die wij niet kennen. You never know.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Droomvlucht
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2019, 20:21
Gender: Onzeker

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Droomvlucht »

Yasmine schreef: 23 mar 2019, 16:38 Maar gender zegt toch juist veel meer over wat je van binnen bent en hoe je je voelt dan over je geslacht en lichamelijke kenmerken en hoe buitenstaanders jou en je lichamelijke kenmerken waarnemen? Het hele punt van transitie is toch dat je gender en je geslacht niet overeenkomen?
Ja, maar de transitie zit 'm dan ook niet in het gevoel dat je over je gender hebt, maar over de expressie daarvan. Dat lijkt mij in elk geval het verschil met geslachtstransitie, dat gender het medische aspect buiten beschouwing laat en dat het meer gaat over met welke naam je je voorstelt, welke kleren je draagt en dat soort dingen.
Yasmine
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:26
Gender: Vrouw

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Yasmine »

Droomvlucht schreef: 24 mar 2019, 09:10
Yasmine schreef: 23 mar 2019, 16:38 Maar gender zegt toch juist veel meer over wat je van binnen bent en hoe je je voelt dan over je geslacht en lichamelijke kenmerken en hoe buitenstaanders jou en je lichamelijke kenmerken waarnemen? Het hele punt van transitie is toch dat je gender en je geslacht niet overeenkomen?
Ja, maar de transitie zit 'm dan ook niet in het gevoel dat je over je gender hebt, maar over de expressie daarvan. Dat lijkt mij in elk geval het verschil met geslachtstransitie, dat gender het medische aspect buiten beschouwing laat en dat het meer gaat over met welke naam je je voorstelt, welke kleren je draagt en dat soort dingen.
Dat zag ik als sociale transitie en die stond voor mij los van m'n gender. M'n gender stond al vast, al voordat ik daar uiting aan gaf, en het was vanwege mijn gender dat ik mijn geslacht aanpaste. Zo heb ik het iig altijd gezien, maar ik heb niet de wijsheid in pacht.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Jer158 »

Yasmine schreef: 24 mar 2019, 01:07
Ciem schreef: 24 mar 2019, 00:43 Waarom zou je je zo druk maken om een term die door één iemand (of een kleine groep) gebruikt wordt? Waarschijnlijk had de persoon niet eens door dat het eigenlijk een ander woord moest zijn. Zolang het niet met minachting wordt gezegd, is het oké toch?
Het leven wordt echt niet makkelijker als we ons om elk klein dingetje druk gaan maken.
Als het alleen dit was geweest dan had ik er waarschijnlijk niet eens aandacht aan besteed, maar er waren een aantal andere zaken die me nog veel minder bevielen. Bij deze term begon ik me vooral af te vragen waar de term überhaupt vandaan komt en waarom deze wordt gebruikt als 'wij' 'm zelf niet gebruiken.
Grote kans dat dat dus te maken heeft met dat iemand denkt dat 'gender transition' uit het Engels rechtstreeks zo te vertalen is naar het Nederlandse 'gendertransitie', zich niet bewust van het feit dat dat laatste geen gebruikelijke term is in het Nederlands en wij 9 van de 10 keer een andere term gebruiken (of zich daar wel van bewust, maar stoort zich daar niet aan).

Dus iemand heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Hung her from the branches of a mango tree
Droomvlucht
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 mar 2019, 20:21
Gender: Onzeker

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Droomvlucht »

Yasmine schreef: 24 mar 2019, 13:05
Droomvlucht schreef: 24 mar 2019, 09:10
Yasmine schreef: 23 mar 2019, 16:38 Maar gender zegt toch juist veel meer over wat je van binnen bent en hoe je je voelt dan over je geslacht en lichamelijke kenmerken en hoe buitenstaanders jou en je lichamelijke kenmerken waarnemen? Het hele punt van transitie is toch dat je gender en je geslacht niet overeenkomen?
Ja, maar de transitie zit 'm dan ook niet in het gevoel dat je over je gender hebt, maar over de expressie daarvan. Dat lijkt mij in elk geval het verschil met geslachtstransitie, dat gender het medische aspect buiten beschouwing laat en dat het meer gaat over met welke naam je je voorstelt, welke kleren je draagt en dat soort dingen.
Dat zag ik als sociale transitie en die stond voor mij los van m'n gender. M'n gender stond al vast, al voordat ik daar uiting aan gaf, en het was vanwege mijn gender dat ik mijn geslacht aanpaste. Zo heb ik het iig altijd gezien, maar ik heb niet de wijsheid in pacht.
Ja, dat klinkt inderdaad als een betere benaming.

Denk dat de verklaring over de gebrekkige vertaling klopt.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Irisaperture »

Iemand die ik ooit via een forum ontmoette had het aanvankelijk over transgenderdysforie, wat ook nergens op slaat als samentrekking, maar goed :P.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik heb ook weleens last van transgenderdysforie (sorry, ik vind hem hilarisch)
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20200101 »

Ik kreeg van mijn huisarts afgelopen zomer een verwijsbrief voor onderzoek KNO arts en daarin stond..
niet lachen...

genderdystrofie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Irene_de_Vreede »

LauraHeleneN schreef: 01 apr 2019, 22:32 Ik kreeg van mijn huisarts afgelopen zomer een verwijsbrief voor onderzoek KNO arts en daarin stond..
niet lachen...

genderdystrofie
Sorry schoot toch spontaan in de lach :)
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Gender transitie... wattt?

Bericht door Anon20200101 »

Sorry is niet nodig.
Ik schoot terplekke ook, al kopschuddend, in de lach.

En heb de verwijsbrief teruggegeven, en daarbij de opmerking geplaatst dat ik vond dat de huisarts (en dus medisch professional) het verschil kennen tussen dystrofie en dysforie toch wel had mogen kennen.
De praktijkmanager vond dat ik dat niet had mogen zeggen.
Dus ging er een klacht naar een meldpunt.
Plaats reactie