Trans Visibility Day

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Irisaperture »

Mjah, maar ze hoeven het ook niet per se te kijken, soms is een promo al genoeg, en tenslotte zaten ze ook in De Slechtste Chauffeur van Nederland.
En als ik afga op de reacties van mensen in de klassen waarin ik voorlichting gaf, dan is niet zichtbaar zijn soms ook lastig (zelfs als iemand het niet direct zo bedoeld heeft).

We stellen tijdens die lessen de vraag: "Kennen jullie personen die lesbisch, homo, bi of transgender zijn?" en 9 van de 10 keer volgen er zeker bij de tweede categorie vaak als allereerste "Gerard Joling en Gordon...." (lesbische vrouwen zijn vaak al lastiger, naamtechnisch, omdat ze vaak zelden zo opvallen als sommige mannelijke BN'ers die openlijk homo zijn).
Bij de categorie biseksuele mensen en transgenders blijft het vaak stil, heel af en toe weet iemand in de eerste nog wel Claudia de Brei te noemen.

Als we verder in de les komen en daar de vraag stellen hoeveel leerlingen er op school (statistisch gezien) homo, lesbisch of biseksueel zijn (transgender laten we daar weg omdat de statistieken veel sterker afwijken qua aantal), geven heel veel klassen steevast het verkeerde antwoord (veel te laag).

De klassen die verwonderd reageren hoe het kan dat het er zoveel kunnen zijn laten we soms vissen naar mogelijke oorzaken (en als er weinig tijd is zeggen we het direct), en een van de dingen waar sommige klassen wel op uitkomen is "dat je het niet aan iemand kunt zien of hij of zij het is".
Als er tijd genoeg is pakken we de vraag aan het begin van de les er weer bij en vragen we de leerlingen opnieuw wie ze kennen die onder een of meer letters van de betreffende afkorting vallen.
Heel vaak komen dan of meer vingers, of dezelfde vingers maar dan dit keer "het lesbische buurmeisje" of "Mijn buurman was vroeger een vrouw" enzovoorts.
Op de vraag waarom ze die in het begin niet noemden volgt steevast het antwoord: "Ja, maar zij doen gewoon, ja, normaal, terwijl Gerard Joling en Gordon altijd zo heel overdreven zijn."

Een voorbeeld dat ik zelf altijd noem (om het verschil met wanneer in het leven iemand actie onderneemt te laten zien) leverde, zeker in het begin vaak de reactie op "Dat kan helemaal niet, zij is gewoon een meisje hoor!"
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20200101 »

@Sigrid, ik geloof die 1 op 160 best wel, maar het misleidende hierin is dat er een groot verschil is tussen "persoon is transgender of voelt/identificeert zich als zodanig", en "persoon is voor de buitenwereld al dan niet met moeite klokbaar/herkenbaar als transgender"

Ik persoonlijk heb 3 personen in mijn kring die aan mij hebben durven vertellen transgender te zijn, maar hook aangeven iermee nooit buiten de huiselijke privesfeer te zullen stappen. Zijn die 3 personen dan transgender of niet? Volgens mij wel, maar "de wereld" zal dit nooit weten.

Dit leidt er dan logisch toe dat je (in de breedste zin van het woord) niet 1 op de 160 kan identificeren als trans, dit niet betekent dat die persoon niet trans zou zijn.

Dat iemand zich als trans identificeert of zich zo voelt, hoeft absoluut niet te betekenen dat die persoon het ooit naar buiten 'laat'.
Kijk hierbij naar hoe lang velen van ons hiermee jaren geworsteld hebben voor er mee naar buiten te komen.
Wie van de 40+ bevolking hier is al meer dan de helft van hun leven uit de kast als trans?
Zo ben ik 43, en heb het zelf 30 jaar lang weggestopt nadat ik het voor het eerst voelde toen ik 10/11 was, met als 'bewijs' daarvoor, de reactie van mijn moeder toen ik haar vertelde trans te zijn " nee joh, dat kan niet, je bent niet trans, dat had ik vast gemerkt, en ik heb nooit wat gemerkt".
Je bent niet pas trans als je er mee naar buiten komt. Er zullen er volgens mij ng steeds veel meer zijn die het transzijn met zich mee in het graf nemen dan er voor uit komen.

En dan is de cirkel weer rond volgens mij; juist om hen te helpen zich niet te hoeven schamen voor het trans-zijn, is het goed dat er een Innternational Transgender day of Visibility is. dit werkt hopelijk drempel-verlagend voor hen die niet over die drempel heen durven.
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Hrafn »

En ik weet nog steeds niet wie Louisa en Rowan zijn! :lol: Naar aller waarschijnlijkheid is het een goed idee om dat zo te houden.. :mrgreen:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20200101 »

Same here, @Hrafn
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Irene_de_Vreede »

Geen idee wie Louise en Rowan zijn, heb ik dan iets gemist?
Irene
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190508 »

I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Emma »

Had je daar geen <spoiler> tags omheen moeten zetten?

Afbeelding
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190508 »

Moeten vs kunnen... Heb dat erop gegooid om half 2 's nachts, daar dacht ik toen even niet over na. 😉
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Plaats reactie