Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans Visibility Day

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Alice »

Deze vijf beroemde transgenders zijn out & proud
https://www.hln.be/showbizz/celebrities ... ~ac89943e/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Emma »

Het is ook niet voor niets dat we T-Amersfoort en T-Breda in de 'gewone' horeca doen, en dat een flink deel van dit forum zien is. Eigenlijk is het elke dag een beetje TDOV.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190712 »

Van mij hoeven dat soort dagen niet. De nadruk ligt altijd op trans-zijn als identiteit ipv aandoening, iets dat gevierd moet worden en waar de maatschappij rekening mee moet houden. Bah.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Emma »

Lucas schreef: 31 mar 2019, 16:45 Van mij hoeven dat soort dagen niet. De nadruk ligt altijd op trans-zijn als identiteit ipv aandoening, iets dat gevierd moet worden en waar de maatschappij rekening mee moet houden. Bah.
Nee, het is zeker geen pride of zo, absoluut niet. Van de twee dagen die er zijn, TDOR en TDOV, is TDOV wel de minst donkere. Maar er valt op beide dagen niets te vieren.integendeel.

Wil je onzichtbaar zijn, dan krijg je die kans.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20200101 »

Emma schreef: 31 mar 2019, 22:33 Wil je onzichtbaar zijn, dan krijg je die kans.
Iedereen heeft die keuze.
Wil je zichtbaar zijn, of wil je onzichtbaar zijn, of wil je (wanneer het jou uitkomt) wisselen tussen die twee, of wil je ergens tussenin blijven?

En wil je zichtbaar zijn, in het licht. Dan is vandaag bij uitstek een dag om dat te vieren en te 'leven'.
En wil je anderen die mogelijkheid geven om 'vrij' in dat licht te staan en te 'leven', dan is dit bij uitstek een goede dag om dit onder de aandacht te brengen.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190712 »

Emma schreef: 31 mar 2019, 22:33

Wil je onzichtbaar zijn, dan krijg je die kans.
Voor sommigen wel, maar voor een grote groep geldt dat steeds minder, door de schijnwerpers die transgenders op zichzelf leggen.
Voor anderen die wél open willen zijn vormen die schijnwerpers ook een obstakel.
Die zijn niet gewoon onzichtbaar, maar aan het zorgen dat ze onzichtbaar blijven. Met dank aan alle goedbedoelde aandacht.
Moet je dan zelf je eigen geluid laten horen? Niet als je niet mee wilt doen aan identiteitspolitiek. En zo verdwijnen er hoop transgenders terug de kast in.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20230219 »

Ach ik heb dat elke dag dat mensen verbaasd kijken van Hee een Transgender in het wild...dat zie je ook niet elke dag :)
Of dat ze met elkaar staan te beslissen of je nu een man of vrouw bent.
Kan mij er niet druk om maken, vaak lach ik er om.
Ik heb het idee voor een TV programma al ingediend.
Zou een mooi format kunnen zijn..
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Irisaperture »

Eros schreef: 30 mar 2019, 21:18 En voor de meeste mensen in Nederland zijn de enige 'zichtbare' transgender mensen toch nog steeds Louisa en Rowan... Wat ook niet altijd een bevorderlijk beeld is 😬
Dit merk ik zelf bij voorlichtingslessen, als ik de vraag krijg "Wat ik van sommige mensen op de televisie vind, want die doen soms best wel, ja, raar enzo en u bent best wel normaal maar sommige mensen op de TV doen best wel overdreven zeg maar."
(Er wordt overigens zelden een naam genoemd van de mensen die ze dan bedoelen en hoewel ik zeker een idee heb wie ze bedoelen, noem ik de naam ook nooit. Ik denk dat de namen ze vaak ontschoten zijn op het moment in kwestie, maar soms misschien ook omdat ze denk ik bang zijn dat ze me beledigen).

En voor wat betreft programma's zoals die waarin Louisa en Rowan voorbij komen: het is en blijft commerciële televisie en ik houdt altijd de montagetafel in het achterhoofd bij bepaalde reacties waar ik mijn wenkbrauwen bij frons.
Dat gezegd hebbende: het beeld dat sommige mensen daardoor van transgender personen hebben is soms eh, problematisch.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190501 »

Lucas schreef: 31 mar 2019, 16:45 Van mij hoeven dat soort dagen niet. De nadruk ligt altijd op trans-zijn als identiteit ipv aandoening, iets dat gevierd moet worden en waar de maatschappij rekening mee moet houden. Bah.
Ik ben niet zeker of ik je opmerking goed begrijp, maar voor mij geldt: 1001 x liever trans als (deel van mijn) identiteit dan als aandoening.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans Visibility Day

Bericht door Anon20190501 »

Eros schreef: 30 mar 2019, 21:18
Emma schreef: 30 mar 2019, 21:11 Onbekend maakt onbemind... velen van ons zijn pas echt stappen gaan nemen nadat ze omtdekten dat ze niet de enigen waren. En veel mensen om ons heen zijn transgenders steeds normaler gaan vinden juist omdat we zichtbaar zijn.

Zonder zichtbaarheid zijn we zo weer terug in de jaren 50.
En voor de meeste mensen in Nederland zijn de enige 'zichtbare' transgender mensen toch nog steeds Louisa en Rowan... Wat ook niet altijd een bevorderlijk beeld is 😬
Is dat echt zo? Volgens onderzoek zou 0,6% van de NL bevolking zich als Trans/gender-nonconform identificeren. Da's 1 op de 160 of zo. Dan lijkt het me dat meer mensen in NL een zichtbaar trans familielid, vriend, kennis, collega of schoolgenoot hebben dan er zijn voor wie -ff hierboven kijken hoe ze ook alweer heten- Louisa en Rowan zichtbaar zijn. Niet iedereen kijkt naar de commerciële TV, of naar TV überhaupt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)