Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20190501 »

Jer158 schreef: 11 apr 2019, 22:11 Wel altijd op de ferries
Ik heb al übervaak de verschillende ferries tussen SE en DE genomen (en vice-versa), evenals die tussen DE en DK. Nog nooit "fysiek" gecontroleerd. Niet ik. Niet mijn partner. Niet de auto, zelfs niet wanneer we met een bestelauto reisden. Heel af en toe een extra vraagje tijdens de id-controle, that's about it.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Jer158 »

Sigrid schreef: 11 apr 2019, 22:41
Jer158 schreef: 11 apr 2019, 22:11 Wel altijd op de ferries
Ik heb al übervaak de verschillende ferries tussen SE en DE genomen (en vice-versa), evenals die tussen DE en DK. Nog nooit "fysiek" gecontroleerd. Niet ik. Niet mijn partner. Niet de auto, zelfs niet wanneer we met een bestelauto reisden. Heel af en toe een extra vraagje tijdens de id-controle, that's about it.
Op het continent heb ik idd alleen ID-/paspoortcontroles gehad. Dat was niet duidelijk in mijn vorige bericht.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20200101 »

Welcome to Schengen ;)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20190501 »

LauraHeleneN schreef: 11 apr 2019, 22:53 Welcome to Schengen ;)
I know about Schengen.
Maar waarom is er dan wel zo'n strenge controle op vluchten binnen Schengen?

(een bommetje op het autodeck van zo'n Finnlines/Stena Lines ferry, me no want to be there)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20200101 »

Als ik kijk naar hoe er in de USA door de DHS en de FAA altijd reactief is opgetreden, door expliciete dingen te verbieden NADAT precies die items zijn gebruikt bij een (poging tot) aanslag, dan is het wachten op zware security checks op trein en ferry en bus tot een van die modes of transport oof gebruikt worden bij een (poging tot) aanslag.

Ik zeg al jaren gekscherend (mocht ik hopen, ik denk dat deze toekomst dichterbij is dan ik in sarcasme laat blijken) dat we uiteindelijk alleen nog maar mogen vliegen als we zonder handbaggage reizen in door de luchthaven uitgedeelde lendendoeken....
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door AJpoekie »

Ik pak even je vragen erbij:

-Welke landen heb jij als veilig ervaren om te bezoeken?
Enige land waar ik tot nu toe heen ben gereisd nadat ik uit de kast kwam, was Thailand.
En dat was een heel transgendervriendelijk land, althans, volgens mij heeft niemand heeft doorgehad dat ik trans was.
Je valt daar niet zo op, omdat de meeste Aziaten ook niet enorme baarden heb en en klein zijn.

In augustus ga ik naar Frankrijk en dat zal ook wel prima zijn. Ik ben ook erg passabel dus voor mij geldt deze vraag ook wat minder (of een land wel of niet veilig is). Uiteraard zijn er wel landen die ik zou mijden, bijv. Turkije.

-Heb je problemen ondervonden met het meebrengen van testosteron en wat is je advies? (Voorlopig ziet het er nog naar uit dat ik gel gebruik, dus ik ontkom er niet aan om het mee te brengen)
Niet van toepassing, gaat aankomende zomer wel gebeuren.

-Hoe pak jij het aan bij een body scan of wanneer je gefouilleerd moet worden?
Ik word eigenlijk al mijn hele leven gefouilleerd.
Gewoon, standaard word ik eruit gehaald.
Ben dus naar Thailand gefouilleerd door een man, terwijl er op mijn paspoort nog vrouw stond. Hij had dat niet door denk ik.
Ik laat het eigenlijk gewoon gebeuren, het maakt me niet uit wie me fouilleert. Hij fouilleerde de rand van mijn broek en onderbroek en bij mijn bh en broekspijpen. Ze doen gewoon hun werk, dus wie mij dan fouilleert maakt me niet uit. Als hij door had gehad dat ik trans ben, had ie misschien wel aan me gevraagd of ik door een man of vrouw gefouilleerd wilde worden, maar hij had het niet door.

-Draag je wel of niet een binder/packer tijdens reizen?
De reis naar Thailand had ik geen binder aan, maar dat kwam vooral doordat ik hem anders veels te lang aan zou hebben.
Verder wel gewoon van plan aan te doen wat ik prettig vind tijdens het reizen, dus in augustus ga ik gewoon met binder (en packer als ik die tegen die tijd heb).

-Was je paspoort (naam/geslacht) gewijzigd op het moment van reizen en gebruikte je hormonen? Had je al operaties gehad? Had je een pasje mee van het Transgender infopunt (België)? De organisatie die ze in NL afgeeft kan ik even niet vinden.
Naar Thailand was ik dus nog officieel vrouw en gebruikte ik geen hormonen.
Wat met vliegen wel een keer fout is gegaan, tijdens een binnenlandse vlucht heeft een grondmedewerker mijn geslacht gewijzigd naar man.
Alsof ik het verkeerd had ingevuld.. Daarna moest ik met die boarding pass waar man op stond door alle checks, terwijl mijn paspoort toch echt iets anders zei. Het ging goed, maar ik voelde me wel benauwd. Ze had mij ook niet gevraagd of het wel of niet klopte, gewoon zonder vragen had ze dat ineens aangepast. Dus mijn beste tip is om daar scherp op te zijn.

Naar Nice ben ik wel begonnen met hormonen, die moet ik ook meenemen dus en medicatie verklaring ofzo vragen bij de huisarts, want ik heb alleen maar handbagage en anders mag ik niet zoveel vloeistoffen meenemen (testosteron gel wil ik gaan gebruiken).

-Heb je problemen ondervonden met zwemmen/zonnen etc. bij een hotel/zwembad etc. wanneer je je bovenlichaam bedekt hield met bijvoorbeeld een tshirt/hemd/binder/rashguard? (Aangezien niet overal wordt toegestaan dat je geen ‘traditionele’ zwemkleding draagt)
Ik heb gezwommen met een zwemshirt en eigenlijk is dat in Azië heel normaal, dus ik heb er totaal geen opmerkingen over gekregen.
Wat wel hielp is dat ik echt een zwemshirt droeg, dat is gewoon toegestaan in zwembaden natuurlijk. Als je met je normale t-shirt het water in springt, is dat wellicht een ander verhaal.

-Heb je verder nog adviezen?
Ik denk dat over het algemeen geldt: maak je niet te druk, het valt echt mee allemaal (althans vanuit mijn ervaringen).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Hrafn »

Sigrid schreef: 11 apr 2019, 22:10
Mr.X schreef: 11 apr 2019, 21:59
Inderdaad. Ik vraag me ook altijd af waarom security op Europese treinen en ferries uitblinkt door afwezigheid. Het risico is toch even groot als op Europese vluchten?
Klein verschil is dat een trein niet zo goed kan dienen als bom voor bepaalde, hoge gebouwen.
Een Centraal Station in een Europese (hoofd-)stad lijkt me een geschikt alternatief voor iemand met evil bedoelingen...
Zo'n rijdende bom lijkt me inderdaad uitermate effectief! Wel weer ingewikkeld is dan waar je dan controleert.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Marijn »

Het punt is denk ik dat je voor een vliegtuig geen bom nodig hebt, maar alleen een wapen om het toestel te kapen. Hetvvliegtuig is zelf de bom. Plus dat ie uit de lucht kan vallen. Uit een trein kan je vaak nog wel ontsnappen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie