Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Dean »

Dit jaar zou ik graag op vakantie gaan, maar dat roept direct een aantal vragen bij mij op. En omdat het nog jaren zal duren voordat ik me hier niet druk meer over hoef te maken, wil ik desondanks op vakantie, maar dat wel zodanig regelen dat ik daar zo onbezorgd mogelijk naartoe kan. Omdat er vast mensen zijn die hier ervaring mee hebben, zouden jullie die ervaringen willen delen? Het gaat in dit geval om reizen met het vliegtuig binnen de EU, maar alle ervaringen daarbuiten kunnen natuurlijk net zo nuttig zijn voor anderen. Via google krijg ik ook weinig duidelijkheid, dus misschien kunnen we hier een overzicht krijgen. Omdat er verschil zit in de problemen die je tegen kunt komen als persoon op het transvrouwelijk spectrum en het transmannelijk spectrum zou ik hier graag ervaringen horen van mensen op het transmannelijk spectrum.

-Welke landen heb jij als veilig ervaren om te bezoeken?
-Heb je problemen ondervonden met het meebrengen van testosteron en wat is je advies? (Voorlopig ziet het er nog naar uit dat ik gel gebruik, dus ik ontkom er niet aan om het mee te brengen)
-Hoe pak jij het aan bij een body scan of wanneer je gefouilleerd moet worden?
-Draag je wel of niet een binder/packer tijdens reizen?
-Was je paspoort (naam/geslacht) gewijzigd op het moment van reizen en gebruikte je hormonen? Had je al operaties gehad? Had je een pasje mee van het Transgender infopunt (België)? De organisatie die ze in NL afgeeft kan ik even niet vinden.
-Heb je problemen ondervonden met zwemmen/zonnen etc. bij een hotel/zwembad etc. wanneer je je bovenlichaam bedekt hield met bijvoorbeeld een tshirt/hemd/binder/rashguard? (Aangezien niet overal wordt toegestaan dat je geen ‘traditionele’ zwemkleding draagt)
-Heb je verder nog adviezen?
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Jer158 »

Ik ben een enigszins frequente vlieger voor werk en omdat ik buiten NL woon.

De enige harde eis voor vliegen is dat je naam en geslacht op je ID kloppen met die op je ticket. Verder boeit het mensen niet hoe je eruit ziet zolang je in de verte maar lijkt op je foto, en ze zijn een heleboel gewend bij de douane. Ik heb bijv. met een week ertussen 2x gevlogen eerst op mijn oude en toen op mijn nieuwe paspoort zonder ook maar een opmerking. Bovendien komt er met de zelfscanpoortjes geen douanier meer aan te pas, al heeft Schiphol nog vaak de neiging om die poortjes uit te zetten en mensen lekker te laten wachten.

Voordat je in een fullbodyscanner gaat, drukt de beambte op M of V. Dit gaat in een eerste oogopslag dus hier komt je paspoort niet aan te pas. Dit bepaalt welke bobbels er gesignaleerd gaan worden en welke niet (zoals de borst bij vrouwen, en het kruis bij mannen). De machine geeft aan welke regio's 'verdacht' zijn zodat de beambte je daar kan bevoelen. Je krijgt ook een M/V om je te fouilleren gebaseerd hierop, maar het staat je vrij om te vragen om iemand van het andere geslacht. Wel kun je dan verwachten dat je jezelf misschien moet uitleggen.

Binders zijn altijd prima ongeacht of ze je als M of als V lezen. Als ze je als man lezen, gaat die wel gesignaleerd worden en wrsch bevoeld. In theorie kunnen ze je dan vragen wat het is (als ze je als man lezen), maar ook bij security zijn ze een heleboel gewend en zullen ze 9 vd 10 keer begrijpen wat de situatie is zonder daar een woord voor nodig te hebben.
Packers worden niet opgemerkt als (1) de persoon als man gelezen wordt, en (2) het een zachte packer is die enigszins natuurlijk voelt. Gebruik dus geen harde packer in je broek, en ook liever alleen als je passt als man of het niet erg vindt om er een vraag over te krijgen.

Ik pack en bind altijd door security en heb mezelf nooit hoeven uitleggen of outen als trans.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20200101 »

Hopelijk krijg je van transmannen hier veel info over.

Voor wat betreft zaken die voor zowel transmannen als -vrouwen gelijk zijn, met name het ID en/of pasje verhaal.
Ik heb vanaf februari 2017 t/m paswijziging in oktober 2017 als vrouw gereisd, met "m" vermelding in paspoort, inclusief borstprothesen, 5 o clock shadow, en mannelijk geslachtsdeel, en zonder hormonen, en ook zonder pasje (in NL wordt dit pasje door Transvisie uitgegeven).

Aangezien er in de Schengen landen + CH + LI + NO + IS vrij verkeer van personen is, en je paspoort/ID in principe alleen gevraagd wordt bij het inchecken (om te verifieren dat ticket en pas overeenkomen, niet expliciet of jij wel "jij" bent, al is dit voor het overgrote deel van de mensheid ook expliciet wel zo), maakte ik mij nooit zorgen over het feit dat pas nog "M" aangaf, waar ik al als "V" leefde.

Een keer (in ruim 40 vluchten in die periode) ben ik aangesproken door security (bij betreden van de UK) met de vraag (uit oprechte interesse, niet uit 'gezag') waarom ik m'n pas nog niet had laten aanpassen aan mijn nieuwe identiteit.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Jer158 »

Testo zou ik persoonlijk altijd in de handbagage doen zodat je niet het risico loopt het kwijt te raken (ik heb te veel ervaring met verdwenen ruimbagage). Het is een gecontroleerde substantie dus je moet een recept meehebben om te kunnen aantonen dat het van jou is. In de praktijk wordt hier niet naar gevraagd zolang je een redelijke hoeveelheid mee hebt (geen ladingen die de indruk wekken dat je het gaat verhandelen). Het internet staat vol mensen die hun anabolen meenemen in vliegtuigen, dus het loopt echt zo'n vaart niet.

Als je naalden wil meenemen in de handbagage, of meer dan de toegestane hoeveelheid vloeistoffen, heb je daar een medische verklaring voor nodig.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Anon20200101 »

Het security check / fouilleren verhaal van @Jer158 beaam ik volledig.
1 keer is me gevraagd "of ik door man of vrouw gefouilleerd wilde worden" (Schiphol), en nooit is er toch wel in m'n kruis gevoeld (dit gebeurt ALS het gebeurt met de rug van de hand in een strijkende beweging), maar meer nog gaat dat dan om de liezen. En ook is er net als bij cisvrouwen OM de borsten (in mijn geval prothesen) heen gevoeld, met expliciete aandacht voor de BH.

Ik heb tijdens al die vluchten (en dat waren soms tot wel 7 in een weekend, ik herinner me AMS-VAL-MUC-MAN-MUC-VIE-FRA-AM van een druk festival weekend in Augustus (tijdens mijn landing in MAN werd mij toen die paspoort vaag gesteld die ik eerder beschreef) nooit enig probleem gehad met mijn trans-zijn, en de twee vragen die ik kreeg, heb ik niet ervaren als "nu ben ik ge-out", maar als "men toont interesse en/of begrip"
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Jer158 »

Overigens ben ik wel op Schiphol pre-T een keer aangesproken omdat ze dachten dat ik te jong was om alleen te reizen of ze wilden controleren dat ik wel toestemming van mijn ouders had. :lol:

Ook nog een keer op de Antillen trouwens. Ze nam mijn paspoort aan (ik was 22), keek ernaar, en zei: "Waar zijn je ouders? Als minderjarige mag je niet alleen reizen."
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Mr.X »

Testo zou ik persoonlijk altijd in de handbagage doen zodat je niet het risico loopt het kwijt te raken (ik heb te veel ervaring met verdwenen ruimbagage). Het is een gecontroleerde substantie dus je moet een recept meehebben om te kunnen aantonen dat het van jou is. In de praktijk wordt hier niet naar gevraagd zolang je een redelijke hoeveelheid mee hebt (geen ladingen die de indruk wekken dat je het gaat verhandelen). Het internet staat vol mensen die hun anabolen meenemen in vliegtuigen, dus het loopt echt zo'n vaart niet.
Hieraan toevoegend zou ik het befaamde 'better safe than sorry' aanhouden. Het beste is dat je een huidig overzicht van je medicijn gebruik hebt (kun je van je apotheek krijgen) waarin te zien is dat je testo gebruikt. Daarnaast kun je de dokter die je testo voorschrijft vragen om een korte (Engelse) brief op te stellen waarin duidelijk staat dat je onder zijn behandeling testo voorgeschreven krijgt. Pikken ze je er wel uit, dan sta je met die twee documenten sterk.

Overigens reis ik ook best veel (van en naar de UK) en heb ook nog nooit problemen gehad. Checks gaan vaak steekproefsgewijs, dus de kans dat je de dans ontspringt is groot. Echter, pikken ze je er wel uit, dan wil je met een gecontroleerde substantie zoals T geen gezeik en gewoon de juiste documenten hebben.
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Dean »

Ah tof, al een hoop reacties. :) zijn er nog landen die jullie specifiek afraden? Aangezien niet alle landen even tolerant zijn met transgenders (zelfs niet voor hun eigen bevolking)...
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Dean »

Mr.X schreef: 10 apr 2019, 13:58
Testo zou ik persoonlijk altijd in de handbagage doen zodat je niet het risico loopt het kwijt te raken (ik heb te veel ervaring met verdwenen ruimbagage). Het is een gecontroleerde substantie dus je moet een recept meehebben om te kunnen aantonen dat het van jou is. In de praktijk wordt hier niet naar gevraagd zolang je een redelijke hoeveelheid mee hebt (geen ladingen die de indruk wekken dat je het gaat verhandelen). Het internet staat vol mensen die hun anabolen meenemen in vliegtuigen, dus het loopt echt zo'n vaart niet.
Hieraan toevoegend zou ik het befaamde 'better safe than sorry' aanhouden. Het beste is dat je een huidig overzicht van je medicijn gebruik hebt (kun je van je apotheek krijgen) waarin te zien is dat je testo gebruikt. Daarnaast kun je de dokter die je testo voorschrijft vragen om een korte (Engelse) brief op te stellen waarin duidelijk staat dat je onder zijn behandeling testo voorgeschreven krijgt. Pikken ze je er wel uit, dan sta je met die twee documenten sterk.

Overigens reis ik ook best veel (van en naar de UK) en heb ook nog nooit problemen gehad. Checks gaan vaak steekproefsgewijs, dus de kans dat je de dans ontspringt is groot. Echter, pikken ze je er wel uit, dan wil je met een gecontroleerde substantie zoals T geen gezeik en gewoon de juiste documenten hebben.
Ja wat betreft testo maak ik me ook best een beetje zorgen. Het wordt per slot van rekening gezien als steroïden en dus drugs. Hier kunnen los van dat het afgepakt wordt, ook flinke straffen op staan voor invoeren.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Reizen als persoon op het transmannelijk spectrum

Bericht door Jer158 »

Dean schreef: 10 apr 2019, 14:04Ja wat betreft testo maak ik me ook best een beetje zorgen. Het wordt per slot van rekening gezien als steroïden en dus drugs. Hier kunnen los van dat het afgepakt wordt, ook flinke straffen op staan voor invoeren.
Waarom maak je je daar zorgen om? Zorgen dat je de juiste papieren hebt met telefoonnummers van je arts.
Dean schreef: 10 apr 2019, 14:01 Ah tof, al een hoop reacties. :) zijn er nog landen die jullie specifiek afraden? Aangezien niet alle landen even tolerant zijn met transgenders (zelfs niet voor hun eigen bevolking)...
Binnen Europa? Rusland zou ik niet om staan te springen, maar verder zou ik me er niet druk om maken.
Hung her from the branches of a mango tree