Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe carrière / omscholen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Nieuwe carrière / omscholen

Bericht door Benjamin »

De laatste tijd gaat het hier op het forum veel over toekomstperspectief m.b.t. werk. Het leek me leuk daarover van gedachten te wisselen.

Ik zit zelf voor de verre toekomst over een BBL-traject na te denken (werken en leren), in de groensector. Als opstart wil ik vanuit de WIA als vrijwilliger gaan werken in een kwekerij (potplanten en groenten en fruit), liefst in de nabije toekomst al als dat lukt. Die kwekerij is tevens leerbedrijf dus ik zou daar dan kunnen blijven voor de duur van de opleiding. Wat voor mij ook prettig/veilig is, is dat de kwekerij onderdeel is van de ggz-instelling waar ik in behandeling ben. Dus er is begeleiding en begrip als het niet lekker loopt om wat voor reden. Mij lijkt het wel bij mij passen want ik heb in mijn jeugd bijbanen gehad in kwekerijen en dat vond ik leuk om te doen. Daar ben ik nu alleen nog niet stabiel genoeg voor. Ik ben eigenlijk universitair geschoold maar ik kan dat soort banen psychisch waarschijnlijk nooit meer aan. En ik wil toch wat doen met mijn leven.

Toen ik jonger was had ik zoiets nooit gedaan. Ik wilde voor mezelf denk ik bewijzen dat ik een universitaire studie aankon. Ik was zo onzeker dat ik dat papiertje nodig had om mijn bange ego wat op te krikken. Verder denk ik ook dat ik een opleiding tot hovenier toen te mannelijk vond. Ik heb nu vrede met mijn mannelijkheid dus ik sta daar nu juist verwelkomend tegenover.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Erin
Berichten: 305
Lid geworden op: 31 mar 2012, 21:18
Gender: Anders
Locatie: NoordOostpolder

Re: Nieuwe carrière / omscholen

Bericht door Erin »

Tja, omscholen of een nieuwe carrière......... Helaas begint bij mij de leeftijd mee te spelen.
Op dit moment ben ik aan het herstellen van een burnout en tijdens dat herstellen ga je ook over de toekomst nadenken, wil ik dit werk nog doen of, in mijn geval, weer het oude vakgebied in....

Helaas is mijn oude functie aan het uitsterven (electronicus, zenders repareren) vanwege de vooruitgang in de techniek. Technische ICT functies worden voor mij ook lastig ondanks dat ik het wel heel leuk vind. Dus ik zou graag weer de techniek in willen maar ik heb nog geen idee wat.

Met mijn 51 jaar en alleen ervaring in reparatie van electronica en beetje ICT beheer, gaat het lastig worden om wat anders te vinden. Maar ik blijf rustig rond kijken, wie weet wat op mijn pad komt.
Groetjes
Elise
Gender: van beide kanten iets.
Gebruikersavatar
robin1963
Berichten: 70
Lid geworden op: 17 jan 2019, 10:29
Gender: Vrouw
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe carrière / omscholen

Bericht door robin1963 »

Bij ons is het probleem juist andersom.
We hebben enorme behoefte aan technische mensen maar kunnen niemand krijgen.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Nieuwe carrière / omscholen

Bericht door Marica »

Als transvrouw uit de kast komen op mijn werk als hijskraanmachiniste betekende ook het einde van mij als machiniste van vele machines in mijn arbeidsverleden.
Ik heb het roer omgegooid en ben ben nu vrachtwagenchauffeuse op een trekker met oplegger.

Mijn trans zijn maakte hier niets uit.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)