Gender gerelateerde cadeau’s

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Anon20190516 »

Vroegâh.... toen men dacht ik een man was kreeg ik met verjaardagen en kerst altijd specifiek op mannen gerichte kado’s .bijvoorbeeld één of ander bierpakket met verschillende soorten bier of een bierpul ofzo..ook al heb ik in mijn leven vaak genoeg gezegd dat ik een bosje bloemen of een knuffelbeest ook leuk zou vinden,ik kreeg het gewoon niet..ik kreeg gewoon een bon van de bouwmarkt,want ja,ze dachten dat ik een man was en mannen klussen... Het is geen vraag ,maar zomaar iets dat mij opviel tijdens het opgroeien hoe gender dingen in je leven bepalen .. misschien hebben jullie ook nog dergelijke voorbeelden ??
Offline
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Benjamin »

Nou, ik kreeg als kind vaak poppen. Terwijl ik poppen echt heel stom vond.

Tegenwoordig kun je me met van alles blij maken. Zowel een mooie bos bloemen, als een boormachine.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Anon20200101 »

Ik had het liefst helemaal niets.
Ik vond verjaardagen ook een ramp. Vanuit m'n nog latente dysforie wist ik alleen heel sterk dat ik niet in het middelpunt wilde of mocht staan, ik heb vanaf m'n 14e, na een paar rampverjaardagen, ook gewoon niet meer gevierd.
Sinds m'n coming out heb ik al menig feestje gegeven om dingen te vieren; maar toevallig niet m'n verjaardag. Wel bijvoorbeeld naamswijziging, afscheidsfeestje vóór ik naar Thailand ging (babyshower, it's a girl), of gewoon girls nights.

Ik was als kind gelukkig een heel boekerig kind, dus ik kreeg vaak boeken. Ik heb weinig echt mannencadeau's gekregen.
En nu zijn het vooral verzorgingsproducten, eenhoorns, lieve kaartjes, enz.. 😁😍
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Benjamin »

LauraHeleneN schreef: 18 apr 2019, 09:42 heel sterk dat ik niet in het middelpunt wilde of mocht staan, ik heb vanaf m'n 14e, na een paar rampverjaardagen, ook gewoon niet meer gevierd.
Herkenbaar, ware het dat mijn vreselijke ouders niet toestonden dat ik mijn verjaardag niet vierde. Dat is zo gebleven tot mijn 36 ...
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Hrafn »

Ik kreeg vaak boeken want die stonden bovenaan op mijn verlanglijst, ook leuk :lego, playmobil, teken spullen, knuffelbeesten. En ook een paar poppen en die vond ik ook leuk, net als het poppenservies. Ik kreeg wat ik op dat moment leuk vond of dat nou bij meisjes paste of niet...
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Emma »

Zo ben ik nu blij dat de kinderen oud genoeg zijn om vaderdag over te kunnen slaan. Al was het 5 jaar geleden wel heel lief dat ik voor vaderdag en mijn verjaardag (dat valt nogal bij elkaar in de buurt) Pandora-bedeltjes kreeg.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Marica »

Rikki schreef: 18 apr 2019, 00:46 Vroegâh.... toen men dacht ik een man was kreeg ik met verjaardagen en kerst altijd specifiek op mannen gerichte kado’s .bijvoorbeeld één of ander bierpakket met verschillende soorten bier of een bierpul ofzo..ook al heb ik in mijn leven vaak genoeg gezegd dat ik een bosje bloemen of een knuffelbeest ook leuk zou vinden,ik kreeg het gewoon niet..ik kreeg gewoon een bon van de bouwmarkt,want ja,ze dachten dat ik een man was en mannen klussen... Het is geen vraag ,maar zomaar iets dat mij opviel tijdens het opgroeien hoe gender dingen in je leven bepalen .. misschien hebben jullie ook nog dergelijke voorbeelden ??
Heel herkenbaar dit.

Ik hoop en neem aan dat het nu anders gaat zijn. Ik heb al bloemen gehad en zo, dus mijn omgeving is op de goede weg.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Tijgertje »

Met een vader als techneut, waren de cadeaus die ik kreeg hoofdzakelijk functioneel en waar ik in het dagelijks leven behoefte aan had.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Jer158 »

Ik heb dit nooit zo begrepen. Je koopt iets voor een persoon die je kent (in verreweg de meeste gevallen), waarom zou je dan een generiek cadeautje kiezen waarvan je weet dat het niet aan die persoon besteed is? De logica daarvan ontgaat mij.

Het is mij 2x overkomen dat ik mij kan herinneren. Op mijn eerste kinderfeestje toen ik 5 werd, want de ouders kochten uiteraard de cadeautjes en kenden me nog niet goed. Dus ik kreeg o.a. kralen. Vanaf het volgende feestje is dat niet meer voorgekomen.
Als kind spaarde ik Harry Potter Lego, wat grotendeels grijs en grauw is vanwege het kasteel. Van mijn opa en oma kreeg ik dat nooit. Prima natuurlijk (wel andere dingen die bij mij pasten), maar ik kreeg het opeens wel toen er eens een kleurrijke set "voor meisjes" was (dat natuurlijk niet leek op het origineel uit de films of boeken). :roll:

In mijn woonland zijn zelfs kerstkaarten en verjaardagskaarten meestal gegenderd. Ook bijzonder (nutteloos).
Hung her from the branches of a mango tree
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Gender gerelateerde cadeau’s

Bericht door Simão »

Ik kreeg wat ik leuk vond. Ik had van alles wat, bouwde vooral huizen en stallen van lego en mocht ook gewoon met de autootjes en garage en mecano van mijn broer spelen. Had in de kinderstoel (waar ik het liefst de hele dag in zat) blokken en een zacht plastic ezel (die mijn moeder op een gegeven moment had weggegooid, wat een drama).Ik kan me niet herinneren dat ik specifieke meisjesdingen kreeg tenzij ik er om had gevraagd. En ach, ik ben een paardenmens dus dat maakte het makkelijk betreffende kadootjes later in mijn leven.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie