Hoe te vertellen aan mijn vriend?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Nilas »

Hoi allemaal,

Ik ben erg zoekende wat betreft mijn gender identity. Misschien ben ik transgender, misschien genderfluid, misschien gewoon een tomboy. Anyway, ik wil hier wel met mijn vriend over praten - ik denk dat mijn zoektocht mentaal pittig wordt als ik mezelf moet 'verstoppen' voor naasten. Wat is de handigste manier om het gesprek te openen, denken jullie?

groetjes ^^
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Anon20190508 »

Vragen wat hij vind van LGBTQ+ issues is altijd een goede opening. Het is nu veel in het nieuws, zoals bijvoorbeeld dat Trump de medische steun voor transgender mensen wilt terugdraaien. Of iets dergelijks, ik weet even niet meer helemaal zeker waar dat over ging.
Of, als je het niet durft te zeggen, kan je het ook opschrijven in een brief of iets soortgelijks, en die aan hem geven of zorgen dat hij hem vind.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door MichelleB »

Ik denk dat het ook afhangt van de geaardheid van je vriend.
Bijvoorbeeld: mijn vriend is biseksueel. Zodoende is hij blij voor mij dat ik de srs kan gaan doen, maar als ik het niet zou doen was dat ook best.
Als jouw vriend ook op mannen kan vallen en jou met baard nog steeds leuk vind wordt de stap al iets kleiner
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Nilas »

Bedankt voor jullie reacties.

@Eros ik denk dat ik een soortgelijke opening van het gesprek heb bedacht; ik draag de laatste tijd weer veel mannenkleding en ik kan hem casual vragen wat hij van mijn outfits vindt.

@MichelleB Ik ga de komende jaren geen medische interventies doen dus mannelijke eigenschappen gaan er niet komen. Dus daar hoeft hij niet bang voor te zijn.

Als anderen nog suggesties hebben zijn die welkom. :)
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door AJpoekie »

Ik ben niet de meest tactvolle wat dit betreft.
Ik zou eigenlijk meteen het "nieuws" brengen.
Gewoon: "heb je even tijd, want wil wat tegen je zeggen".
Nou als hij tijd heeft voor een serieus gesprek, dan is er al een opening.
En dan zou ik gewoon zeggen "ik ben heel erg zoekende wat mijn genderidentiteit (en dan uitleggen wat genderidentiteit is)". En vragen of hij je wil steunen in je zoektocht naar jezelf. Misschien ook duidelijk maken wat dat dus gaat betekenen, bijv. dat je gaat experimenteren met kleren/kapsel/haar/manieren van aanspreken/dingen lezen op internet/vlogs bekijken/groepen bezoek/aanmelden voor therapeut/etc.

Heb je hier iets aan?
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Nilas »

@AJpoekie Daar heb ik zeker wat aan! Bedankt.
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Matijs »

Ik ben tot nu toe ook steeds begonnen met 'Ik wil je graag wat vertellen..' Daarmee geef je aan dat je serieus over iets wil praten en dat is bij het nemen van een zijweggetje nog de vraag. Wat als hij een antwoord geeft dat voor jou niet bevalt? Durf je dan nog over te gaan naar het onderwerp waar je uiteindelijk naar toe wil?

Natuurlijk moet je helemaal zelf weten hoe je gaat beginnen. Kies datgene waar je het prettigst bij denkt te voelen.
###
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Jannet V »

"Ik zit met een probleem"
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door Nilas »

Ik heb het inmiddels aangekaart bij mijn vriend. Het gesprek ging niet helemaal zoals ik had gehoopt. Hij schrok er wel erg van, merkte ik, al gaf hij dat niet zo toe. Ik heb niet alles gezegd wat ik wilde zeggen, maar ik denk wel dat de essentie duidelijk was. Hij zal ook tijd nodig gehad hebben om even aan het idee te wennen. Wellicht ga ik het er later nog eens over hebben.

Mijn zusje weet er inmiddels ook van. We hebben er nog niet face-to-face over gesproken, maar ik heb het haar via whatsapp luchtig verteld. Ik weet dat ze er niet moeilijk over zou doen, maar het bleef toch een beetje spannend. Ze was er erg positief onder. Ik denk dat ik mijn ouders binnenkort ook op de hoogte ga brengen. Zij weten nog niets, maar hebben wel mijn nieuwe korte kapsel gezien en mijn nieuwe kleren. Ik weet zeker dat ze mij zouden steunen, maar het blijft eng natuurlijk. Wellicht vraag ik mijn vriend om bij dat gesprek te zijn, zodat ik alsnog de dingen kan zeggen die ik eerder had willen vertellen.

Laatst was er de gelegenheid om erover te praten, tijdens een verjaardag, maar ik durfde het niet. :fpalm: Ieeeeh. Help. :mrgreen:
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Hoe te vertellen aan mijn vriend?

Bericht door AJpoekie »

Super dat je het gesprek bent aangegaan Nilas, dat is al een hele stap!!
Hoe ben je uiteindelijk tot die stap gekomen?
En je vriend zal vast wat tijd nodig hebben, maar zolang jullie open en eerlijk zijn naar elkaar moet het wel goedkomen ;-)

Fijn dat je zusje positief was. (En knap dat je het ook bij je ouders wil aankaarten).

Misschien is verjaardag ook niet de beste plek om zo'n gesprek te voeren.
Je voelt het vanzelf als je er klaar voor bent om ook met hun te praten, denk ik.
Of het komt natuurlijk, of je kan een aankondiging doen van te voren. Maar dat is aan jou. Komt helemaal goed joh!
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me