Roze Week Radboud Universiteit

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door Nilas »

Deze week staat in het teken van de gehele LHBTQI+ community. De Radboud Universiteit organiseert lezingen en drag workshops voor studenten en medewerkers, en hangt regenboogvlaggetjes over de gehele campus, met als doel om het begrip naar elkaar te vergroten. Onze universiteit is sowieso vooruitstrevend, denk aan genderneutrale toiletten.

Naar mijn idee is de belangstelling voor die activiteiten niet zo groot, helaas. In al die 5 jaar dat ik in Nijmegen studeer, heb ik nog nooit van een collega gehoord dat hij/zij naar zo'n lezing ging. Ook toen ik dinsdag actief peilde bij mij stagebegeleider, bleek dat zij niet zo betrokken was bij het onderwerp.

Ik vroeg me af of er op meer plekken in Nederland zulke evenementen worden georganiseerd en of de interesse dan groter is? En wat vinden jullie eigenlijk van zo'n Roze Week? Goed dat het bestaat of ongewilde aandacht?
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door Benjamin »

Nilas schreef: 16 mei 2019, 17:33 drag workshops
Dit is misschien één van de (vele) redenen waarom de gemiddelde student en medewerker niet zo warm loopt voor LHBTetc activiteiten binnen ´academia´.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
AstroNoud
Berichten: 269
Lid geworden op: 17 aug 2017, 23:07
Gender: Trans FtM
Locatie: Gelderland

Re: Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door AstroNoud »

Zit zelf op de han, het kleine broertje van de ru. Hier ook die vlaggetjes. Verder stond er een week of 2 geleden een fototentoonstelling bij de ingang van de kapittelweg 35 met allemaal Transgender mensen die gefotografeerd waren en met hun verhaal. Dat was wel erg mooi/interessant om te zien!
Verder hingen hier ook posters voor die activiteiten. Zag er niet echt aantrekkelijk uit om heen te gaan
I will not yield!
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door Anon20200101 »

Misschien is dat een typisch Nederlands iets, we demonstreren bijvoorbeeld ook opvallend weinig in vergelijking met de ons omringende landen.
Iets met 'kop boven maaiveld'.
Passief (en toch trots) deel uit maken van de universiteit waar de Roze Week actief zichtbaar gemaakt wordt, maar niet actief deelnemen.
Al kan ik me ook goed voorstellen dat iemand die al dan niet LGBTQI+ of ally is, zich niet inschrijft voor een drag workshop om daar uiting aan te geven.
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door Nilas »

Zijn jullie dan van mening dat een drag workshop te veel van het goede is en een afschrikkende werking heeft? Had er beter iets anders georganiseerd kunnen worden? Een gevalletje idee: prima - uitvoering: iets minder?

Want het idee erachter, de bedoeling, is zeer te prijzen, vind ik. Als jullie dan in het bestuur zaten van dit evenement, wat hadden jullie dan op de planning gezet?
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Roze Week Radboud Universiteit

Bericht door Anon20200101 »

Nee, afschrikkend niet; maar wel misschien een signaal afgevend wat misschien niet helemaal goed valt.
De scheidslijn tussen "durf je andere kant ook eens te laten zien" (en als dat de insteek is, complimenten!) kan snel omslaan in "lekker de draak steken met".

Ik zou in ieder geval ingezet hebben op lezingen en een fotogalerij, en openlijk LGBTQI+ personen die zowel positieve als negatieve ervaringen durven te delen; wellicht in een standup show verpakt. Een Hannah Gadsby bijboorbeeld; met een flinke dosis zelfspot, en soms zelfs -haat, toch een endearing plaatje neerzetten waarmee een stel taboes doorbroken worden, en tegelijkertijd ook awareness verhogen.
Plaats reactie