Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ik wil uit de kast bij familie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Matijs »

Inmiddels twee maanden verder.. maar de coming out bij familie zit er inmiddels op.

Omdat ik het lastig vind om mondeling te beschrijven wat ik voel, heb ik twee weken geleden een bericht naar mijn ouders gestuurd met daarin o.a. een uitgebreide uitleg dat ik verder wil en me niet meer wil verstoppen bij familie. De reacties waren oké.

Een aantal dagen later ben ik naar mijn ouders gegaan om erover te praten. Een heftig gesprek met tranen, maar uiteindelijk heb ik wel hun steun en 'toestemming' gekregen. Grootste winst: mijn vader wilde zelfs zelf aan zijn broers en zussen vertellen wat er speelt! Ik heb gezegd dat ik dat zelf wil doen.

De week erna heb ik het bericht getypt dat ik wilde sturen naar familie. Ik heb nog aan mijn ouders gevraagd of ze ernaar willen kijken. Drie dagen later (gisteren) verstuurd naar mijn ooms en tantes. Hoewel ik het spannend vond, heb ik tot nu toe erg fijne reacties gekregen!

Ik weet dat ik nog veel vragen ga krijgen, maar ja, in de afgelopen maanden heb ik gemerkt dat open zijn het beste is. ^^
###
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Benjamin »

Ciem schreef: 25 jul 2019, 18:59 mijn vader wilde zelfs zelf aan zijn broers en zussen vertellen wat er speelt! Ik heb gezegd dat ik dat zelf wil doen.
Dit hoor ik vaker. Waarom zou dat zijn?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Jer158 »

Benjamin schreef: 25 jul 2019, 19:21
Ciem schreef: 25 jul 2019, 18:59 mijn vader wilde zelfs zelf aan zijn broers en zussen vertellen wat er speelt! Ik heb gezegd dat ik dat zelf wil doen.
Dit hoor ik vaker. Waarom zou dat zijn?
Waarom niet? Alleen maar lief dat ze het aanbieden.

Mijn ouders hebben ook een aantal mensen in persoon verteld, uiteraard met mijn zegen. Geen broers en zussen trouwens, maar wel een opa en wat familievrienden. Vond ik een goed idee. Mijn ouders zijn closer met hen dan ik. En ik zat in een ander land, dat hielp niet. Anders had ik het wrsch wel zelf gedaan.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Benjamin »

Jer158 schreef: 25 jul 2019, 19:45
Benjamin schreef: 25 jul 2019, 19:21
Ciem schreef: 25 jul 2019, 18:59 mijn vader wilde zelfs zelf aan zijn broers en zussen vertellen wat er speelt! Ik heb gezegd dat ik dat zelf wil doen.
Dit hoor ik vaker. Waarom zou dat zijn?
Waarom niet? Alleen maar lief dat ze het aanbieden.

Mijn ouders hebben ook een aantal mensen in persoon verteld, uiteraard met mijn zegen. Geen broers en zussen trouwens, maar wel een opa en wat familievrienden. Vond ik een goed idee. Mijn ouders zijn closer met hen dan ik. En ik zat in een ander land, dat hielp niet. Anders had ik het wrsch wel zelf gedaan.
Het kan denk ik twee kanten op. Lief, of controlerend (controle houden over ¨het verhaal¨). Ik spreek helaas uit ervaring.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zou het feit dat ze het willen delen vooral positief uitleggen.
Irene
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door AJpoekie »

Bij mij heb ik ook mijn ouders het aan andere familie laten vertellen.
Dit hebben we niet afgesproken, is gewoon zo gegaan.
Van mij hoefde ik het niet per se zelf te doen, ik zie die ooms en tantes toch maar een paar keer per jaar.
Maar voor een vader of moeder is dat natuurlijk anders, dan zij het broers en/of zussen.

Voor mij maakte dat niet zoveel uit, dat ik het niet zelf heb kunnen vertellen.

Doen wat je zelf fijn vindt is het belangrijkste ;-)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Marijn »

Ik heb nauwelijks contact met de rest van mijn familie (als in ooms, tantes, neven en nichten). Dus ik laat het ook aan mijn moeder over om het te vertellen, omdat zij wel contact met ze heeft. Zij denkt dat (sommigen) niet positief zullen reageren. (Zelf heeft ze er ook veel moeite mee.) Maar goed, totdat ze het verteld heeft zal je mij niet bij een feest met familie aantreffen. Maar het is sowieso al een tijd geleden dat ik daarbij geweest ben.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door AJpoekie »

Marijn schreef: 30 jul 2019, 08:52 Ik heb nauwelijks contact met de rest van mijn familie (als in ooms, tantes, neven en nichten). Dus ik laat het ook aan mijn moeder over om het te vertellen, omdat zij wel contact met ze heeft. Zij denkt dat (sommigen) niet positief zullen reageren. (Zelf heeft ze er ook veel moeite mee.) Maar goed, totdat ze het verteld heeft zal je mij niet bij een feest met familie aantreffen. Maar het is sowieso al een tijd geleden dat ik daarbij geweest ben.
Precies, dat was ook waarom ik het prima vond dat mijn ouders het hebben gedeeld met mijn ooms en tantes enzo.
En via die ooms en tantes komt het vanzelf bij neven en nichten terecht.
Scheelt mij weer werk.

En, erg herkenbaar; over een paar weken is mijn zus jarig en daar zie ik ook nogal tegenop.
In mijn gezin gaat het steeds beter qua aanspreken, maar op zo'n verjaardag met ooms en tantes en vrienden van haar..... Geen idee....
Mijn doel is om telkens te blijven verbeteren en daarmee een soort norm te creëren van: we noemen hem HEM/HIJ en JULIAN.
Maar geen idee of het me gaat lukken. Ik probeer er sowieso mentaal rekening mee te houden dat er veel misgenderen zal gaan plaatsvinden, maar al houd je er nog zoveel rekening mee, het blijft kut voelen.

De verjaardag zelf lijkt me wel leuk though, het is vooral hoe ik word aangesproken waar ik tegenop zie.
Ook dat ik ooms niet meer ga zoenen, maar gewoon een hand ga geven, al is het maar om ze even bewust te laten merken dat ik niet meer hoef te zoenen (in onze familie zoenen mannen niet).
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Hrafn »

AJpoekie schreef: 30 jul 2019, 09:10 Ook dat ik ooms niet meer ga zoenen, maar gewoon een hand ga geven, al is het maar om ze even bewust te laten merken dat ik niet meer hoef te zoenen (in onze familie zoenen mannen niet).
Dat je als man niet zoent bij het begroeten van andere mannen vergeet ik steeds, awkward, ga ik bijna een goede vriend zoenen moet ik snel schakelen naar 'manhug'! :lol:
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Marijn »

Hrafn schreef: 30 jul 2019, 11:15
AJpoekie schreef: 30 jul 2019, 09:10 Ook dat ik ooms niet meer ga zoenen, maar gewoon een hand ga geven, al is het maar om ze even bewust te laten merken dat ik niet meer hoef te zoenen (in onze familie zoenen mannen niet).
Dat je als man niet zoent bij het begroeten van andere mannen vergeet ik steeds, awkward, ga ik bijna een goede vriend zoenen moet ik snel schakelen naar 'manhug'! :lol:
:lol: :lol: :lol:

Dat heb ik juist omgekeerd. Aanwennen om juist eerder een hug te geven dan een hand bijvoorbeeld.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown