Ik wil uit de kast bij familie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Matijs »

AJpoekie schreef: 18 mei 2019, 20:20 Yo Ciem!

Ik denk dat je laatste zin zeer krachtig is "mijn echt ik wil eruit".
Hoe duidelijk wil je het hebben? :P

Dat je vader het pas wil accepteren als het door een expert is vastgesteld, vind ik vrij heftig. Daarmee zegt hij eigenlijk dat hij jou tot die tijd niet accepteer zoals je bent. Moet je dan nu al die tijd weer terug de kast in? ..
Zoals ik het lees weet je het best goed, je wil dat helemaal niet. Je voelt je nu gelukkiger en prettiger in contact met anderen schrijf je.

De acceptatie van je vader is iets waar hij mee moet zien te dealen.
Niet jij. Je kan hem hooguit helpen door info te geven of wat dan ook en hem betrokken te houden bij het proces.

Mijn ouders vinden het ook moeilijk.
Maar zoals mijn psycholoog ook een keer zei "je moet door met je eigen proces".
Ik kan moeilijk mijn leven en mijn eigen welzijn "on hold" zetten, omdat anderen nou eenmaal nog niet zo ver zijn in het proces van acceptatie.
Jouw vader klinkt heel stellig, knap dat je inziet dat hij het beste met je voor heeft.

Maar volgens mij weet je heel goed wat je wil en waar het schuurt.
Kies voor jezelf man, mijn steun heb je.
Weet je, het zal even moeilijk worden.
Maar uiteindelijk is het een storm waar je ouders wel doorheen gaan.

Mijn tweelingbroer wilde het per se niet dat ik het mijn teamgenoten zou vertellen, want dan wisten zijn teamgenoten het ook (zelfde voetbalclub).
De gemoederen liepen toen ook nogal. IK KON NIET LANGER MEZELF NIET ZIJN. Dat heb ik hem huilend duidelijk gemaakt. Hele familie in shock, omdat ik me klaarblijkelijk zó ongelukkig voelde tussen mijn teamgenoten en dat begrepen ze eindelijk. Toen was het van: nog 2 weken en die datum ga ik het vertellen, hier valt niet meer over te onderhandelen.

Je vraagt "wat vinden jullie?"
Maar volgens mij heb je ons advies niet nodig.
Ga doen waar jij gelukkig van word, neem de macht over je eigen leven en knip die laatste draadjes door.
Niet qua contact, maar wel qua hoe je nog in de greep van je ouders wordt gehouden.

(Oh, ik ben de laatste persoon die zo'n opmerking mag maken, want ik struggle daar al jaren mee, maar ik maak wel stappen in onafhankelijk worden en mijn eigen keuzes kunnen maken. Bijv. zij-pad: ik ga dinsdag eindelijk mijn haar laten knippen zoals ik het écht wil en ik schijt nu al in mijn broek om dan woensdag mijn ouders onder ogen te komen. De weg naar onafhankelijkheid, naar mijn eigen vrijheid, gaat bij mij al jaren met mini stappen).

Je hebt ook al bedacht hoe je het wil doen, nu nog uitvoeren dat plan ;-)
Desnoods schrijf je nog in die mail dat als ze er nog vragen of opmerkingen over hebben, graag jou persoonlijk benadering en niet je familie (ouders, broers, zus) mee lastigvallen.
En tegen je ouders maar gewoon zeggen als een mededeling "ik ga het de familie vertellen".
En dan moeten zij maar een manier vinden om ermee te dealen.

Dat klinkt hard, dat zei LauraHelene ook al, maar kies voor jezelf. :-)

Wat weerhoudt je om dit plan uit te voeren?
Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Hoe groot is de kans dat dat (het ergste) daadwerkelijk gaat gebeuren?

Bro hug :hug2:
Weet zeker dat je er uitkomt!
Hey Julian!

Ik denk dat mijn probleem vooral is dat ik het goed wil doen bij iedereen. Dat heb ik altijd al gehad. Zo heb ik in het verleden meer voor anderen gedaan dan anderen wat voor mij deden. Ik doe anderen graag een plezier en ik kwets ze niet graag, vooral niet mijn familie. Al is jouw schreew: ik kan niet langer mezelf zijn' precies wat ik voel, althans deels. Ik kleed me bij hen zoals ik wil, maar dat betekent niet dat ik de goedkeurig en vrijheid voel. Ik weet dat ze liever willen dat ik terugga, gewoon voor mijn bestwil, om alles makkelijker te maken. Maar ja, dan zou het weer betekenen dat ik niet ga kiezen voor mezelf, dat ik weer een rol moet spelen.. En bij die gedachte, bij het schrijven van die gedachte, worden mijn ogen alweer nat. Ik ben het zat om te verbergen wat er in mijn hoofd speelt, ik wil dat niet meer. Ik moet inderdaad door met mijn eigen proces, ik sta al te lang stil in mijn leven.

Ik heb respect voor je dat je je familie duidelijk hebt gemaakt wat jij wilt. En blij voor je dat ze het eindelijk begrijpen. Dus ze staan nu ook achter je? Stuur je een foto als je tevreden bent met je nieuwe kapsel? Ministappen zijn altijd nog beter dan helemaal geen stappen! Uiteindelijk is dromen van hoe je zou willen zijn niet meer genoeg, dat maakt je kapot vanbinnen, dat is wat ik gemerkt heb.

Jullie hebben me in ieder geval wel een extra duwtje gegeven. Ik wil komende week mijn ouders een bericht sturen met de mededeling dat ik graag de rest van de familie wil laten weten wat er in mij afspeelt, daarna geef ik ze wat tijd om hunzelf daarop voor te bereiden. Met welke woorden ik dat ga doen, weet ik nog niet. Ze gaan me vast proberen tegen te houden, maar ja.

Anyway, bedankt
###
Nilas
Berichten: 73
Lid geworden op: 23 apr 2019, 22:16
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Brabant

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Nilas »

Hoi,

Ik zie dat je al een beslissing hebt genomen, maar ik wilde dit toch nog eventjes kwijt (wat je ermee doet, is aan jou), en misschien is het zelfs al gezegd. 8-) Ik denk dat je ook niet moet onderschatten dat je je familie ook met iets 'opzadelt'. Jij hebt in je hoofd al een heleboel stappen gezet, zoals eerder al is genoemd in dit topic, maar voor je familie komt dit wellicht totaal uit de lucht vallen. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik mijn familie vooral de tijd geven om aan het idee te wennen en om vragen te stellen. Het is voor hen ook iets heftigs. Zij kennen jouw innerlijke reis niet en zullen misschien je misschien zelfs afkeurend gaan bekijken als ze van jou niet de tijd krijgen om het te verwerken. :|

Dat geldt trouwens vooral voor 'close' familie zoals je ouders, opa en oma, broers/zussen... :shifty: Als je niet zo geweldig hecht bent met je familie dan is dit misschien wat minder relevant, maar toch, ik zou het vervelend vinden als ik vervelende reacties krijg omdat ik alles zou overhaasten.

Veel succes toegewenst,
xx Nilas
oh, is that what they call it nowadays :fpalm:
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door AJpoekie »

Ciem schreef: 19 mei 2019, 14:39 Hey Julian!

Ik denk dat mijn probleem vooral is dat ik het goed wil doen bij iedereen. Dat heb ik altijd al gehad. Zo heb ik in het verleden meer voor anderen gedaan dan anderen wat voor mij deden. Ik doe anderen graag een plezier en ik kwets ze niet graag, vooral niet mijn familie. Al is jouw schreew: ik kan niet langer mezelf zijn' precies wat ik voel, althans deels. Ik kleed me bij hen zoals ik wil, maar dat betekent niet dat ik de goedkeurig en vrijheid voel. Ik weet dat ze liever willen dat ik terugga, gewoon voor mijn bestwil, om alles makkelijker te maken. Maar ja, dan zou het weer betekenen dat ik niet ga kiezen voor mezelf, dat ik weer een rol moet spelen.. En bij die gedachte, bij het schrijven van die gedachte, worden mijn ogen alweer nat. Ik ben het zat om te verbergen wat er in mijn hoofd speelt, ik wil dat niet meer. Ik moet inderdaad door met mijn eigen proces, ik sta al te lang stil in mijn leven.

Ik heb respect voor je dat je je familie duidelijk hebt gemaakt wat jij wilt. En blij voor je dat ze het eindelijk begrijpen. Dus ze staan nu ook achter je? Stuur je een foto als je tevreden bent met je nieuwe kapsel? Ministappen zijn altijd nog beter dan helemaal geen stappen! Uiteindelijk is dromen van hoe je zou willen zijn niet meer genoeg, dat maakt je kapot vanbinnen, dat is wat ik gemerkt heb.

Jullie hebben me in ieder geval wel een extra duwtje gegeven. Ik wil komende week mijn ouders een bericht sturen met de mededeling dat ik graag de rest van de familie wil laten weten wat er in mij afspeelt, daarna geef ik ze wat tijd om hunzelf daarop voor te bereiden. Met welke woorden ik dat ga doen, weet ik nog niet. Ze gaan me vast proberen tegen te houden, maar ja.

Anyway, bedankt
You're welcome.
Sterkte gewenst met de storm die zal gaan komen, maar die ook weer overwaait.
Probeer je niet te laten tegenhouden, maar geef ze idd wel wat tijd om zich erop voor te bereiden.

Vergeet niet af en toe jezelf ook een plezier te doen, dat mag best ;-)
En weet je, als ze je hiermee kwetst.. Dan kwets ze je dus met jouw mens zijn, maar er is echt niets wat jij verkeerd doet..

Of ze me begrijpen? Dat denk ik niet. Maar ze doen op hun manier hun best en dat zie ik wel in.
Ik ben er misschien wat cryptisch over, maar heb geen zin om dat allemaal op een openbaar forum te plaatsen (waar ik na toch wel wat persoonlijke berichten achter kwam, oeps). Zal een foto sturen als ik zelf ook tevreden met het kapsel haha, doe ik wel in de app (trouwens las laatst dat je een vrij eenzaam weekend had gehad in je nieuwe huisje, je kan me altijd appen. Meestal stuur ik hele spraakberichten naar mensen, dan ben je wel ff zoet hahaha :P)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Anon20200101 »

Ciem schreef: 19 mei 2019, 14:39 Hey Julian!

Ik denk dat mijn probleem vooral is dat ik het goed wil doen bij iedereen. Dat heb ik altijd al gehad. Zo heb ik in het verleden meer voor anderen gedaan dan anderen wat voor mij deden. Ik doe anderen graag een plezier en ik kwets ze niet graag, vooral niet mijn familie.
Dat herken ik ook in mijn verleden; maar heeft denk ik een dubbele zijde. Ik houd het hier bij mijzelf;; het is aan jou of je je hier al dan niet in kan herkennen...
Ik hield niet van mezelf (maar ik haatte mezelf ook niet; ik was gewoon heel gelaten in al m'n doen en laten. Onbewust was ik heel behaagziek bezig; door acceptatie door die ander te zoeken die ik mzelf niet kon geven. Door nu maar precies te doen en laten wat die ander wil, en daarbij mezelf wegcijferen, kon ik misschien "by proxy" toch iets van acceptatie voelen; aks niet door mijzelf, dan maar door die ander.
Maar in de tusentijd wel zo ver mogelik uit te schijnwerper willen blijven; geen verjaarsfeestjes, complimenten niet kunnen accepteren en mijn prestatie 'ach ik deed alleen m'n best' naar beneden halen.
Sinds m'n coming out, is dat allemaal weer gezond geworden, en hoef ik niet meer die ander te behagen; en kan ik zelf zijn, en staan.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Matijs »

Nilas schreef: 19 mei 2019, 16:01 Hoi,

Ik zie dat je al een beslissing hebt genomen, maar ik wilde dit toch nog eventjes kwijt (wat je ermee doet, is aan jou), en misschien is het zelfs al gezegd. 8-) Ik denk dat je ook niet moet onderschatten dat je je familie ook met iets 'opzadelt'. Jij hebt in je hoofd al een heleboel stappen gezet, zoals eerder al is genoemd in dit topic, maar voor je familie komt dit wellicht totaal uit de lucht vallen. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik mijn familie vooral de tijd geven om aan het idee te wennen en om vragen te stellen. Het is voor hen ook iets heftigs. Zij kennen jouw innerlijke reis niet en zullen misschien je misschien zelfs afkeurend gaan bekijken als ze van jou niet de tijd krijgen om het te verwerken. :|

Dat geldt trouwens vooral voor 'close' familie zoals je ouders, opa en oma, broers/zussen... :shifty: Als je niet zo geweldig hecht bent met je familie dan is dit misschien wat minder relevant, maar toch, ik zou het vervelend vinden als ik vervelende reacties krijg omdat ik alles zou overhaasten.

Veel succes toegewenst,
xx Nilas
Nou ja, overhaasten doe ik niet. Dan kan ik het zelf ook niet meer hendelen. Ik heb de afgelopen maanden kleine stappen gezet, zodat ik eraan kon wennen en ook mijn omgeving.

Ik begrijp heel goed dat mijn naaste familie ook tijd nodig heeft. Ik heb begin september mijn coming out gedaan en ben toen langzaam mijn uiterlijk gaan veranderen. Mijn haren kort laten knippen, deed ik pas eind december. De coming out bij twee goede vriendinnen pas een maand geleden. Die maanden ertussen deed ik vooral voor mijn ouders. Dus ja, ik probeer er echt wel rekening mee te houden. Het is ook niet zo zeer dat ik de stappen die ik zet voor ze verberg of pas achferaf vermeld. Ik heb een goede band met hen, ze staan voor mij op nummer 1, dat wil ik echt niet kwijt.

Maar ja, ben ik aan het overhaasten als ik na bijna acht maanden meerdere mensen wil informeren? Gewoon omdat ik nu het gevoel heb dat ik mezelf moet verstoppen en omdat ik me ongemakkelijk voel als ik ze zie? Moet ik wachten op de uitslag van de diagnostische fase? Hoeveel tijd moet ik mijn oudere geven?

Wat ik ook doe, er is altijd iemand niet blij.
###
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Jer158 »

Ciem schreef: 19 mei 2019, 22:09Maar ja, ben ik aan het overhaasten als ik na bijna acht maanden meerdere mensen wil informeren? Gewoon omdat ik nu het gevoel heb dat ik mezelf moet verstoppen en omdat ik me ongemakkelijk voel als ik ze zie? Moet ik wachten op de uitslag van de diagnostische fase? Hoeveel tijd moet ik mijn oudere geven?
Nee, maar blijkbaar wel dit:
Ciem schreef: 18 mei 2019, 19:40
Jer158 schreef: 18 mei 2019, 18:08 Heb je aan je ouders uitgelegd waarom je verder wil met je coming out?
Ik heb het nog niet aan mijn ouders uitgelegd, al ga ik dat wel doen voordat ik de coming out bij mijn familie ga doen.
Met het "ik wil meerdere mensen informeren" ben je dan dus toch al weer een boel stappen verder dan je je ouders hebt meegenomen. Ze kunnen (als cis mensen) niet ruiken waarom dit belangrijk voor je is. Als je oprecht wil dat ze het wel begrijpen en achter je gaan staan, is het uitleggen en tijd geven en nog eens uitleggen een belangrijke stap.

Je bent je (volwassen) ouders op geen enkele manier verantwoording verschuldigd, maar het is in je eigen belang om e.e.a. zorgvuldig aan te pakken. Het is helemaal aan jou zelf hoe veel tijd je ze wil geven, maar wees je er wel van bewust dat je een behoorlijk deel van hun reactie zelf in de hand hebt.
Hung her from the branches of a mango tree
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Matijs »

AJpoekie schreef: 19 mei 2019, 17:14 You're welcome.
Sterkte gewenst met de storm die zal gaan komen, maar die ook weer overwaait.
Probeer je niet te laten tegenhouden, maar geef ze idd wel wat tijd om zich erop voor te bereiden.

Vergeet niet af en toe jezelf ook een plezier te doen, dat mag best ;-)
En weet je, als ze je hiermee kwetst.. Dan kwets ze je dus met jouw mens zijn, maar er is echt niets wat jij verkeerd doet..

Of ze me begrijpen? Dat denk ik niet. Maar ze doen op hun manier hun best en dat zie ik wel in.
Ik ben er misschien wat cryptisch over, maar heb geen zin om dat allemaal op een openbaar forum te plaatsen (waar ik na toch wel wat persoonlijke berichten achter kwam, oeps). Zal een foto sturen als ik zelf ook tevreden met het kapsel haha, doe ik wel in de app (trouwens las laatst dat je een vrij eenzaam weekend had gehad in je nieuwe huisje, je kan me altijd appen. Meestal stuur ik hele spraakberichten naar mensen, dan ben je wel ff zoet hahaha :P)
Die sterkte heb ik vast wel nodig. Ik schrijf later wel hoe het verlopen is. Eerst maar ff de week zo rustig mogelijk beginnen.

Ik vind je tip van een mededeling plaatsen, ipv een vraag on toestemming te krijgen, ook wel een goede.

Dat ze hun best doen op hun manier is al wat. Dit topic is inderdaad wel erg openbaar.. Haha oké, als jij iets kwijt wil, kan dat natuurlijk ook. Aan spraakberichten doe ik zelf niet aan xd
###
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Matijs »

Jer158 schreef: 19 mei 2019, 22:20
Ciem schreef: 18 mei 2019, 19:40
Jer158 schreef: 18 mei 2019, 18:08 Heb je aan je ouders uitgelegd waarom je verder wil met je coming out?
Ik heb het nog niet aan mijn ouders uitgelegd, al ga ik dat wel doen voordat ik de coming out bij mijn familie ga doen.
Met het "ik wil meerdere mensen informeren" ben je dan dus toch al weer een boel stappen verder dan je je ouders hebt meegenomen. Ze kunnen (als cis mensen) niet ruiken waarom dit belangrijk voor je is. Als je oprecht wil dat ze het wel begrijpen en achter je gaan staan, is het uitleggen en tijd geven en nog eens uitleggen een belangrijke stap.

Je bent je (volwassen) ouders op geen enkele manier verantwoording verschuldigd, maar het is in je eigen belang om e.e.a. zorgvuldig aan te pakken. Het is helemaal aan jou zelf hoe veel tijd je ze wil geven, maar wees je er wel van bewust dat je een behoorlijk deel van hun reactie zelf in de hand hebt.
Uhm, ik denk we elkaar verkeerd begrijpen. Ik wil juist wél eerst mijn ouders benaderen met daarin de uitleg dat ik bij meer mensen mijn gevoel kwijtwil en waarom dat belangrijk voor me is. Ik wil hen ook zeker de tijd geven om zich daarop voor te bereiden/te verwerken. Ik ga echt niet een dag later al een berichtje sturen naar de rest van de familie.

Zoals ik eerder al schreef, heb ik tot nu toe geen overhaaste acties ondernomen. En ja, sommige dingen kunnen beter, ik weet dat ik nog eens in goed in gesprek moet met hen. Dat komt vast nog wel, ik heb alleen tot nu toe niet het gevoel dat ze ervoor openstaan, ze negeren het in feite. Er wordt aan gewerkt.
###
Timo3
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2019, 15:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Timo3 »

Hoi,

Ik wil het ook graag aan mijn familie vertellen. Ik zou het graag op mijn verjaardag willen vertellen, alleen mijn moeder wil liever wachten totdat ik bij een psycholoog zit. Dit is waarschijnlijk oktober/november.
Wat lijkt jullie het handigst?

Timo
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Ik wil uit de kast bij familie

Bericht door Hrafn »

Timo3 schreef: 20 jul 2019, 16:41 Hoi,

Ik wil het ook graag aan mijn familie vertellen. Ik zou het graag op mijn verjaardag willen vertellen, alleen mijn moeder wil liever wachten totdat ik bij een psycholoog zit. Dit is waarschijnlijk oktober/november.
Wat lijkt jullie het handigst?

Timo
Wat voelt voor jou goed?

Misschien kan je aan je moeder uitleggen waarom je het graag aan je familie wil vertellen op korte termijn. Heeft je moeder ook gezegd waarom ze liever wil dat je wacht tot je een psycholoog gesproken hebt?
Plaats reactie