Informatie pakket Familie

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Informatie pakket Familie

Bericht door Sam_Argos »

Bestaat er zoiets als een informatie pakket? Een paar folders en flyers die helpen met het gesprek rondom het feit dat ik transgender ben?

Mijn moeder heeft het heel moeilijk met het feit dat ik transgender ben. Ik heb haar in het half jaar dat ze het wist al bijna alle cliche opmerkingen om het hoofd horen gooien "Ik heb een zoon gebaard, geen dochter" "God maakt geen fouten" ( we zijn allebei christen), "je hebt nooit iets laten zien van dat je van meisjes dingen hield" "Het is gewoon je autisme, je haalt het in je hoofd" maar ook: "ik zal altijd van je houden, je bent mijn kind"

Echt een gesprek voeren met elkaar is lastig, ze probeert het uit de weg te gaan. En ik heb haar nu meerdere malen betrapt dat ze van die onderhuidse opmerkingen plaatste over mij zoals toen ik zei dat ik mijn deur wou schilderen: "zolang het maar niet Roze is". Het is zo erg geworden dat ze laatst mij een appje stuurde waarbij ze zich verontschuldigde voor een opmerking die ze laatst op mijn verjaardag tegen me had gezegd, welke ik niet eens heb gehoord. Ik denk maar dat het beter is dat ik het niet gehoord heb.

Nadat ze dat had gezegd, heb ik haar uiteindelijk een brief geschreven, omdat ik het niet voor elkaar kreeg het persoonlijk te doen. Daarin heb ik gezegd dat ik rekening met haar wil houden, en begrijp hoe moeilijk het is voor haar, en dus haar niet zal confronteren met mijn echte ik. Ik heb eigenlijk gezegd dat ik mij alleen als vrouw zou kleden bij haar uit de buurt. Maar dat ik ook aan haar vroeg of zij dan wou proberen met mij of anderen hierover te praten, en de situatie beter te begrijpen. Hierop stond ze die avond nog bij mij aan de stoep en gaf me een knuffel,en zei dat ze van me hield. Maar ook dat ze vooruit ging omdat ze minder moest huilen om mijn situatie. Daarna zei ze weer dat "God geen fouten maakt" en ik reageerde alleen maar met "dat klopt, dat geloof ik ook" op dat moment konden we allebei ook niet verder praten omdat ze onderweg was naar een vriendin. Ze gaf ook aan tijd nodig te hebben, om het te verwerken. Die heb ik haar gegeven, maar wel met de afspraak dat zodra ik begin met mijn gesprekken bij Stepwork, ik niet anders kan dan verder gaan. Die zijn gelukkig nog een half jaar weg op zijn minst.

Maar om eerlijk te zijn, ben ik niet gerustgesteld. Want op geen enkele manier heeft ze aangegeven meer te willen weten, en op dit moment merk ik dat ze me mijdt. De momenten dat we contact hebben is het goed, ze heeft me zelfs voorgesteld om egale t-shirts te dragen in de kerk omdat het tamelijk androgeen is. Ik ben daar blij mee, maar het zit aan de oppervlakte. Ik wil graag dat ze beter begrijpt wat het is, dat het niet zomaar iets is, dat het geen waanidee is. Dat ik niet gek ben. Maar dat dit wel, voor mij, een kwestie van leven is. Met haar praten levert op dit moment niets op, en ze weigert ook mijn dominee (Die mij erg goed begeleid op dit pad) te spreken. Ik ben zelfs video's gaan maken om over het onderwerp te praten en op youtube gezet, maar zelfs dat weigert ze te kijken.

Dus ik dacht dat wat leesvoer wat ze kan lezen wanneer zei daar ruimte voor ziet, want lezen vindt ze fijn.Heeft iemand een idee of zoiets bestaat? ik kan het met mijn google-fu niet vinden...
Anderzijds zou ik ook best wel tips kunnen gebruiken om betere manieren te vinden om mijn moeder wel de rust te geven die ze nodig heeft, maar tegelijkertijd ook de juiste info.
Relax, these things take time
Gebruikersavatar
Collette
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 sep 2018, 18:22
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Dordrecht

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Collette »

Beste Sam,

Persoonlijk heb ik deze problemen gelukkig niet ondervonden, mijn ouders en omgeving accepteren mij volledig zoals ik ben. Maar als christen ben ik wel bezig met deze issues en praat ik hier ook regelmatig met hen over en ik snap de reservering van sommige christenen, ook al deel ik deze gedachten absoluut niet. Hieronder heb ik een tweetal links gezet, hoop dat je hier iets aan hebt of dat deze je een stapje verder in de gewenste richting kunnen brengen.

Overigens is dit boek https://www.boekenwereld.com/carl-buijs ... maakt-hebt ook een absolute aanrader!


Liefs, Collette


https://www.protestantsekerk.nl/downloa ... i_rSmKyKna

http://www.christengenderdysforie.nl
When you're happy, you enjoy the music. But when you're sad, you understand the lyrics.
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door KeepzD »

@Marica en haar vrouw hebben een informatiepakket voor transgenders gemaakt. Is al wel een tijdje terug, ik weet niet of ze ze nog hebben. Zit van alles in.
Forever myself
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Eva »

Ik denk dat ik wel eens met haar zou kunnen praten. Met of zonder jou er bij. Oorspronkelijk kom ik uit bevindelijke hoek, als je dat iets zegt. Zwartere kousen worden niet gemaakt, zal ik maar zeggen.
Als je denkt dat ik misschien kan helpen, stuur me dan een PB :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Sam_Argos »

Collette schreef: 24 jul 2019, 19:03 Beste Sam,

Persoonlijk heb ik deze problemen gelukkig niet ondervonden, mijn ouders en omgeving accepteren mij volledig zoals ik ben. Maar als christen ben ik wel bezig met deze issues en praat ik hier ook regelmatig met hen over en ik snap de reservering van sommige christenen, ook al deel ik deze gedachten absoluut niet. Hieronder heb ik een tweetal links gezet, hoop dat je hier iets aan hebt of dat deze je een stapje verder in de gewenste richting kunnen brengen.

Overigens is dit boek https://www.boekenwereld.com/carl-buijs ... maakt-hebt ook een absolute aanrader!
Dank je collette ^_^,

Ik heb het boek waar je de link van hebt gegeven zelf ook gekocht, inderdaad een prachtboek. Ik twijfel nog een beetje of het iets is voor mijn moeder, ze is niet zo van de studieboeken, en de taal is soms wel erg taai. De links zijn erg interessant, ik ga kijken wat ik er mee kan doen. Desnoods zelf uitprinten en een boekje van maken.
Relax, these things take time
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Sam_Argos »

Eva schreef: 24 jul 2019, 20:22 Ik denk dat ik wel eens met haar zou kunnen praten. Met of zonder jou er bij. Oorspronkelijk kom ik uit bevindelijke hoek, als je dat iets zegt. Zwartere kousen worden niet gemaakt, zal ik maar zeggen.
Als je denkt dat ik misschien kan helpen, stuur me dan een PB :)
Dank je Eva,
Ik denk niet dat mijn moeder erg geïnteresseerd zal zijn om te praten met iemand die ze niet kent. Sowieso was 1 van de 1e dingen die ze zei (vreemdgenoeg) "Ik ga niet met je mee naar een psycholoog hierover" nu denk ik echt dat dit meer een stuiptrekking was als onderdeel van haar schok rondom het alles, maar het geeft mij wel aan dat ik voorzichtig moet zijn met andere mensen erbij te betrekken.

Maar het aanbod is vreselijk lief, en erg gewaardeerd ^_^
Relax, these things take time
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Eva »

Hm. Ik vrees dat ik het een beetje begrijp. Misschien moet ik eerst eens goed naar jou luisteren. Ik zal je een PB sturen :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door MichelleB »

Oei vrouwke, hebben wij dezelfde moeder ofzo? ;)

Ik kom zelf uit een katholiek gezin, en hoewel ik zelf niet meer geloof is de kerk toch op een vreemde manier "thuis". Dus ik snap je. Mijn moedertje heeft in het begin ook wel eens gezegd dat ik toch zeker zo de hemel niet in kom. Onlangs noemde ze me nog "menneke" (3 jaar sinds coming out, 4 sinds ze het weet). De mentaliteit die ik herken is dat het lijkt alsof alles qua transitie om haar moet draaien.
Mijn advies is keihard en ik doe het zelf ook niet altijd: denk aan jezelf. Het is jouw leven, niet dat van haar. Trek die leuke jurk aan naar de kerk. Als zij niet mee wil naar een psycholoog, dan niet. Kijk of er iemand in je familie of vriendenkring is die je vertrouwt en neem die gezellig mee.

Je vraagt om een informatie pakket en dat heb ik helaas niet voor je. Wel vond ik (ik zag dat je in Enschede woont) een artikel over dominee Jaco Zuurmond. Hij heeft een regenboogvlag op zijn kerk geplant eerder dit jaar en zal je waarschijnlijk wel begrijpen. Met een beetje geluk is het iemand waar je moeder misschien uiteindelijk wel naar luistert. Ik heb het Facebook profiel van Zuurmond ook gevonden (google-fu indeed), maar dat plaats ik hier niet zo publiekelijk. Als je het wil hebben, stuur me even een pb'tje

Sterkte meid, en achter de wolken schijnt de zon (of zoals vandaag heel veel zon omg)

Het artikel in kwestie:
https://www.tubantia.nl/enschede/protes ... oogle.com/
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Sam_Argos
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 feb 2019, 14:24
Gender: Trans MtF
Locatie: Enschede

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Sam_Argos »

MichelleB schreef: 24 jul 2019, 21:04 Oei vrouwke, hebben wij dezelfde moeder ofzo? ;)

Ik kom zelf uit een katholiek gezin, en hoewel ik zelf niet meer geloof is de kerk toch op een vreemde manier "thuis". Dus ik snap je. Mijn moedertje heeft in het begin ook wel eens gezegd dat ik toch zeker zo de hemel niet in kom. Onlangs noemde ze me nog "menneke" (3 jaar sinds coming out, 4 sinds ze het weet). De mentaliteit die ik herken is dat het lijkt alsof alles qua transitie om haar moet draaien.
Mijn advies is keihard en ik doe het zelf ook niet altijd: denk aan jezelf. Het is jouw leven, niet dat van haar. Trek die leuke jurk aan naar de kerk. Als zij niet mee wil naar een psycholoog, dan niet. Kijk of er iemand in je familie of vriendenkring is die je vertrouwt en neem die gezellig mee.
Dank je ^_^, ik heb nog steeds goede hoop dat ik haar kan helpen dit een plekje te geven. Bovendien ben ik al voor een groot gedeelte uit de kast voor mijn eigen gemeente, en hoewel sommigen zeggen moeilijk te begrijpen "hoe dit kan" accepteren ze me wel, en mag ik er gewoon zijn... Ik ben wel erg benieuwd als dat ook nog steeds zo is als ik als Samantha de kerk in kom, en het effect van mijn taken daar (ik zing in een band, en doe daar veel met toneel voor en met de kinderen, geef catechese etc.) maar dat terzijde.

Wat je zegt over aan jezelf denken is nu ook iets wat ik aan het ontdekken ben. Misschien juist vanwege de moeizaamheid vanuit mijn familie (ik heb een broertje die gewoon op "basis van de bijbel" zegt dat ik me geen christen meer mag noemen) ben ik minder gaan leunen op hen, en meer mijn eigen leven gaan leven. Het doet wel zeer, en voelt alsof ik wegloop van hen. Hoe dan ook, ik ga wel vooruit! ik weet gewoon immers wat er gaat gebeuren als ik deze weg niet volg.

Bedankt voor de lieve woorden!
Relax, these things take time
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3660
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Informatie pakket Familie

Bericht door Irene_de_Vreede »

De PII had destijds een speciaal pakket voor gezinsleden, ik weet niet of daar nog iets van terug te vinden is.
Irene