reacties van de omgeving en dergelijke

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Vethrvolnir »

ik ga vanavond maar eens officieel mijn kinderen informeren.

ik maak me er zorgen over dat ze veel energie gaan spenderen aan piekeren over hun idee van wat een 'vrouw' is en wat een 'man' is en dat ze misschien houvast hadden / hebben aan zo'n idee wat dan mogelijk (tijdelijk ) wegvalt. op zich is de zomervakantie niet de slechtste tijd voor energievretende mentale verbouwingen.
ik maak me zorgen dat ze het op hun eigen identiteit betrekken en veel energie gaan steken in gepieker over hun eigen gender. maar goed. niet bespreken is ook geen optie.

wat is handig.... mijn partner zei zeg het in ieder geval zorgzaam ( was dat het woord?) ik heb geen idee wat hij daarmee bedoelt. maar ik zal mijn best doen.
mijn voorstel is dat ik hen vertel bijvoorbeeld dat ik
voor mijn gevoel en voor mijn gedachten geen vrouw ben maar meer een man dan een vrouw. En dat meer aan me te zien zal zijn. Dat ik aan het onderzoeken ben of ik ook mijn lijf kan laten aanpassen in plaats van alleen mijn kleren. En dat ik het geen probleem vind als ze er iets over willen zeggen of vragen aan mij. Erover met andere mensen praten is prima wat mij betreft. het kan zijn dat mensen het raar vinden. kunnen ze met mij over praten. erover praten met ooms en tantes en neefjes en nichtjes betekent soms dat die er dan van jou het eerst over horen. misschien dus dat even nog niet doen. en dan een opsomming van wie het wel al weet....

ik vraag me vaak wel af waarom mensen soms toch zo'n heftige reactie vertonen op dit soort informatie. ik las hier een op het forum dat een vader het zelfs als oorzaak van de slechtste dag van zijn leven had bestempeld. terwijl ik zou denken ... het is verassend ,blijkbaar... en dat is het dan. niet erg heftig. voor partners is het heftig omdat er misschien iets speelt op gebied van wel of niet sexueel aantrekkelijk zijn en behoud van een liefdesrelatie of niet. voor kinderen speelt misschien hun rolmodel zelfbeeld ontwikkeling die slagzij kan gaan maken... maar verder.... hebben al die anderen ook een zelfbeeld dat van ons afhangt en slagzij maakt?

wow zou dat zo zijn?
:shock:
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Nate_0 »

Voor ouders zijn er genoeg redenen waarom dit meestal moeilijk is. Die hebben toch het gevoel dat ze het kind wat ze hadden gaan "verliezen". Soms speelt het dan ook nog mee dat ze het nooit door hebben gehad wat het een grote schok kan maken; er zijn ouders die dit lastig vinden omdat ze graag hun kind hadden willen steunen met het hebben van die gevoelens. Je staat als individu niet los van de omgeving waarin je leeft; je bestaat binnen verschillende sociale systemen (je gezin nu, het gezin waar je uit komt, je werk, vul het maar in naar gelang je eigen situatie). Bovendien komt niet iedereen uit een heel accepterend milieu en worden transgender mensen als "vreemd" bestempeld, en in sommige gevallen als "fout". Om te stellen dat het enkel samenhangt met het zelfbeeld van een ander is te kort door de bocht.

Wat betreft je kinderen: als ze een jaar of 8 zijn is dit inderdaad een prima manier om het uit te leggen. Ik meende echter ergens te lezen dat ze wat ouder zijn, in welk geval ik denk dat je het wel wat formeler kunt uitleggen ("wat is transgender zijn" > lichaam matcht niet bij gevoel, "wat gaan we hier aan doen?" > medische transitie, dus hormonen en operaties, en wat dat inhoudt, "wat betekent dit voor jullie?" > je gaat door het leven als man, eventueel sociale rollen bespreken, "wat gaat de reactie van andere mensen zijn, en hoe ga je er mee om?" > het kan zijn dat mensen op school ofzo hier niet zo positief op reageren, en geef dit aan thuis of bij een docent die de situatie beter snapt etc.).

Dat zij zich vervolgens meer met hun eigen genderidentiteit bezig gaan houden lijkt me niet meer dan logisch. So be it. Het enige wat je kunt doen is voldoende steun en informatie aanreiken.
meerdere zakken met zaagsel
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Lidi »

Misschien wat eenvoudige tips?
Vertel ze dat je van ze houdt en dat dat niet zal veranderen.
Schrijf op een briefje de dingen die je wilt vertellen. Hoe, waarom, waarom nu etc etc.
In de hectiek van de coming out vond ik dat een fijn idee, dat ik niks vergat te vertellen.
En het kan gebeuren dat ze je even niet meer als ouder zien, je even afwijzen omdat de bekende basis wegvalt. Het gewone blijkt niet zo gewoon.
Heel veel hangt af van de leeftijd van de kinderen natuurlijk. Begrijpen ze het wel.

Heel veel succes en sterkte.
Lidi
Me, myself and present I
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Hielke »

Vethrvolnir schreef: 25 jul 2019, 10:42 ik vraag me vaak wel af waarom mensen soms toch zo'n heftige reactie vertonen op dit soort informatie. ik las hier een op het forum dat een vader het zelfs als oorzaak van de slechtste dag van zijn leven had bestempeld. terwijl ik zou denken ... het is verassend ,blijkbaar... en dat is het dan. niet erg heftig. voor partners is het heftig omdat er misschien iets speelt op gebied van wel of niet sexueel aantrekkelijk zijn en behoud van een liefdesrelatie of niet.
Ik verbaas me ook vaak over hoezeer mensen een punt maken van wat anderen tussen de benen hebben. En eigenlijk ergert het me ook: ik voel me dan gereduceerd tot een geslacht, en ik ben toch echt veel meer dan dat.

Voor dat gevoel gereduceerd te worden mag wel wat meer aandacht komen. Zoals wij ook altijd geacht worden rekening te houden met de gevoelens van anderen die onze transitie moeilijk kunnen vinden.

Ik weet dat veel mensen van geslacht een big deal maken. Zeker in onze huidige hyperbinaire samenleving (bijv speelgoedwinkels: om te huilen! Twintig stappen terug tov bijv de jaren tachtig. Gelukkig begint dat besef eindelijk door te dringen...) En ik weet dat velen zullen vinden dat ik daar dan maar begrip en respect voor moet hebben. Maar zouden we dat ook vinden als het niet mijn geslacht maar bijv mijn huidskleur was waar anderen een big deal van maken?
Van sexuele partners snap ik het helemaal (zoals voor mij geslacht op sexueel gebied ook een big deal is. Vandaar oa mijn aanstaande transitie).
En voor sommige medische professionals is het natuurlijk van belang welke onderdelen je hebt en op welke hormonen je loopt. Maar verder dan dat...?

Als mijn ouders zouden zeggen dat ze 'hun kind verliezen' omdat ik in transitie ga (wat ze waarschijnlijk zouden zeggen), dan zou ik me super niet-gezien voelen. En als iemand 'de slechtste dag van zijn leven' heeft vanwege de transitie van een ander, dan denk ik toch echt dat transfobie de oorzaak is, en niet transitie.

Ik denk serieus dat veel mensen een stuk gelukkiger waren als we niet zo'n big deal maakten van iets dat in 99.9% van de gevallen praktisch gezien volstrekt irrelevant is. We maken het onszelf en elkaar onnodig moeilijk zo.
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Vethrvolnir »

ok bedankt.
@Nate_0

@Lidi
echt? dat meen je niet! dat ze me afwijzen ?
bizar!

@Hielke
ja .
soms denk ik....
eh ik wil alleen maar hariger worden... en twee klieren laten weghalen...mijn stem wordt lager.... ik ben niet ineens een compleet ander mens ... juist niet. dat is juit het punt....ik ben al mezelf van binnen en dat blijf ik ook ...

de enorme mentale culturele santenkraam van andere mensen die is opgebouwd rond het meneer mevrouw gebeuren ( ik zou zeggen dat dit waanideen zijn) ... zorgt voor veel onnodige toestanden...
:shock:
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Hielke »

En dan nu iets heel anders:

Ik heb geen verstand van kinderen maar ik vermoed dat ze zullen vragen: "Gaan jullie dan uit elkaar?"
Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij en je partner daar een gezamenlijk antwoord op hebben. Zodat ze niet meteen al veel strijd verwachten (en/of een scheiding).
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door KeepzD »

Kinderen staan er over het algemeen goed voor open. Als jij altijd al open bent geweest naar je kids over zaken omtrent het leven enz, zullen ze dit waarschijnlijk ook wel goed oppakken. :)

Kleine terzijde: respect voor hoe je je posts nu opbouwt. Ben blij dat je het rustiger kunt brengen, hoop dat je je zelf ook een beetje rustiger voelt nu. :hug2:
Forever myself
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Vethrvolnir »

@DennisH
thnx! ja ik ben tamelijk open. maar ik verwacht wel wat ongezouten reacties. als in val mij hier niet mee lastig aub. bijvoorbeeld. oogrollen . etc.
@Hielke ja dat zal wel idd. we zijn niet van plan te scheiden op korte of middellange termijn voor zover mij bekend. ....gelukkig.
:shock:
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Matijs »

Succes!
###
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: reacties van de omgeving en dergelijke

Bericht door Vethrvolnir »

bedankt!

de reacties van mijn kinderen (13 en 12 jaar)
mijn oudste zei zodra ik zei dat ik iets persoonlijks wilde vertellen dat ze bang was en verstopte zich grijnzend half achter de deurpost. mijn jongste gaf aan niet door gehad te hebben dat ik me anders was gaan kleden. de oudste wel. de oudste gaf aan te weten wat transgender is. knikten in respons op dat ze me kunnen vragen en zeggen wat ze willen erover en dat ze er met anderen over mogen praten en dat ze met mij over de reacties van anderen kunnen praten. vervolgens zei de jongste " ik wil iets lekkers eten en drinken!" en ik vroeg of ze nu vragen hebben. hoofdschudden. ok.
en dat was dat. jongste kreeg creamcrackers en smeerkaas en bord en mes en glas water. oudste ging naar haar kamer.

daarna nog gezellig een kat gezocht met zijn allen die de achterdeur ingewandeld was en op zolder bleek te zitten. we zijn gek op katten. maar hebben er zelf geen. daarbij wel wat meer giecheligheid dan normaal bij oudste. nul komma nul verschil bij de jongste.

het bespreken zelf duurde 3 minuten denk ik. en de reacties vind ik prima. misschien komen er nog vragen . misschien niet. allemaal prima. als ik aan de hormonen ga zal ik dat denk ik tegen ze zeggen zodat eventuele veranderingen verklaarbaar voor hen zijn en bespreekbaar.
:shock:
Plaats reactie