Nieuwe chat! Zie dit topic.

Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Hal »

Op deze mooie Pride-zaterdag heb ik wel zin in een positief draadje. Ik vraag me af wat bij jullie de echt bijzonder leuke / lieve / fijne / bevestigende reacties zijn geweest op het uit de kast komen. Die reacties waar je graag nog eens aan terugdenkt, of die toch als een soort warm bad aanvoelen.

In het kader van TS begint:
Ik zat in een restaurant met mijn partner en een gezamenlijke vriend. Lekker samen een hapje eten om de jarige vriend te trakteren. Zo ergens tussen voor- en hoofdgerecht hadden we het over mannelijkheid en wat dat dan is, en hoe je ermee omgaat en meer van zulks. Leek een goed moment om uit de kast te komen. Er kwam niet direct heel veel reactie anders dan een :shock: over de gemiddelde wachttijd en een verwijzing naar een opmerking over een binder die ik al eens had genoemd in zijn bijzijn, maar een minuutje later steekt de vriend ineens z'n hand naar me uit.

Enigzins verbaasd (ik had m al twee keer gefeliciteerd), schud ik m nogmaals de hand. Nee, nee, verkeerd. Eerst gewoon hand geven, dan met je gehaakte vingers in elkaar grijpen, met platte hand langs elkaar glijden, een boks geven en dan met je vuist op je borst slaan.

Ik moest wel vijf keer oefenen, maar volgens hem beheers ik nu de geheime mannenhanddruk. :happy-jumpgreen:
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Ender »

Leuk idee, Hal.

In februari voor het eerst sinds start testo anderhalf jaar daarvoor, m'n oom weer eens gezien bij een familiefeest. Hij wist al wel dat ik trans ben maar had me sinds testo niet gezien.
Zijn reactie: "Dit staat je veel beter!"
Gebruikersavatar
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Hrafn »

Ik heb een transvriendin die ik het in een mail vertelde (ze woont ver bij mij vandaan), uiteraard was haar reactie positief maar de mooiste zin vond ik wel 'sterkte met de samenleving die te vaak onze vleugels wiekt.'
En: klinkt goed, kerel. (over mijn nieuwe naam. Met als toevoeging 'tja, als je in Leiden gestudeerd hebt, kom je niet van mij af zonder één "zeg keerel")
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Jannet V »

De dierbaarste mag ook?

Iemand uit het vrienden clubje van 40 jaar geleden, hij is inmiddels overleden, toen hij over mijn coming out hoorde, "Het verbaast me niets". Dank je wel George, het heeft geholpen. Echt!
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Mr.X »

Leuke, positieve topic. Hopelijk komen er snel meer replies! Mijn bijdrage:

Een reactie van mijn opa en oma (toen eind 70), geschreven in een brief (nu alweer 6 en een half jaar geleden...de tijd vliegt!). Ik was uitgekomen naar mijn vader en moeder, en had toestemming gegeven om mijn opa en oma te vertellen, aangezien ik in Amstelveen op kamers woonde en zij allen in Friesland (waar ik niet al te vaak was). Mijn vader had het dus vertelt en prompt ligt daar een brief op de stoep, geschreven door mijn oma. Ze zeiden dat ze begrepen dat het vast een hele moeilijke tijd voor mij is geweest, dat ze respect hadden dat ik er nu voor uit gekomen ben, dat ze achter me staan en hopen dat welke besluiten ik ook neem in de toekomst, deze goed mogen zijn voor mij. Hartverwarmend.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Van mijn zusje: zolang jij maar gelukkig bent!
Irene
Gebruikersavatar
lisamarissa
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 jun 2019, 02:30
Gender: Trans MtF
Locatie: Drenthe

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door lisamarissa »

(Sorry, not ready to write in Dutch yet so posting in English.) Coming out to my family and friends was, for me, easy and unproblematic. One of my two brothers even responded "great, I always wanted a sister." But, my old self had close to 2000 facebook friends, many who I interacted with regularly because I am very involved in a few groups where I post a lot of historical and biographical information. I decided to send the following text as a private message to roughly 150 people I am closest to first:

"The people closest to me have known for many years that I am transgender but I have not told this to everybody yet (although my not-overly-masculine appearance have given it away to some) - and now you know it too :) Transgender means that I feel as a woman even though I wasn't born that way and my name is Lisa. In one way a big thing, of course, but in another way a small thing, and also I don't want to make something big out of this.

It feels natural for me to close down this profile shortly. I have created a new one here: (link removed) and just add me if you still want to be my Facebook friend (something I hope you do)."

I didn't get any negative responses at all, actually, but many very nice messages of support. I actually keep some of the messages I got on my desk, it's just a feel-good thing to look at every now and then (I don't read it over and over but occasionally my eyes glance at it and then I cannot help but smile - messages translated from a variety of languages to English):

"Hey! You are strong and it's good that you tell me, I don't care and accept who you want to be! Your knowledge is the same regardless. :) Hug!"

"I was delighted to read this. Why was I happy? Because I think this is good for you. And because I hear something from you. And because you tell us, Håkan and I. I want to be your friend! I hope I get to meet the new you!"

"A rose by any other name :heart:"

"Thanks for telling me! Of course, nothing changes for me. You are who you are to me, whatever. The most important thing is that you feel that you can be who you are and feel good."

"Hi Lisa, I've added you as a friend. What gender you are means nothing to me as it is you as a person and friend who matters and I wish you good luck in the future."

"I admire your interest and knowledge and hope you don't shut down your "old" Facebook Account as there is lots of invaluable information. Live well and you are always welcome to visit. With kind regards"

"Heia :D this I respect lots :clap: I think you are the same whether you are him or her :D big hug from me"
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Leukste / Liefste reactings op uit de kast komen?

Bericht door ReneeCross »

tot nu toe nog niet helemaal uit de kast als transvrouw, maar de mooiste reactie tot nu toe was toch wel van mij 17 jarige zoon. Die kwam vroeg thuis van school en daar zat zijn vader nog opgemaakt en gekleed. Ik was natuurlijk enorm geschrokken en dan toch maar het gesprek aan gegaan. Zegt ie "pap (want zo ziet ie me natuurlijk nog steeds) je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik ga echt niet anders over je denken." Nou de tranen liepen voer mijn wangen. Wat een geweldige zoon hebben we op de wereld gezet. Onze middelste is pas uit de kast gekomen dat hij op jongens valt en de jongste ach die zal zich er ook wel niet al te druk over maken hihihi