Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Hielke »

Lisa1973 schreef: 07 aug 2019, 11:30 hebben wij als MTF geen voordeel meer van het verleden, door de hormoon therapie verlies je zoveel kracht dat je gewoon als vrouw gezien moet worden.
In een BBC-documentaire (door Martina Navratilova) werd dit genuanceerd. Transvrouwen kunnen bijvoorbeeld voordeel hebben van dat ze gemiddeld langer zijn dan cis-vrouwen, langere ledematen hebben, grotere longinhoud etc. Daar verandert hrt niets aan.
Maar hun conclusie was inderdaad ook dat er nog te weinig onderzoek is om tot een eerlijke oplossing te komen (en dat het van sport tot sport zal verschillen wat eerlijk is).

Super lastige materie inderdaad. Dan besef ik me weer hoeveel mazzel ik heb geen gram competitiedrang in me te hebben (hoop dat dat zo blijft aan de testo....? :shock: )
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Nate_0 »

De stand van je heupen schijnt ook nog wel mee te spelen bij sporten als bijvoorbeeld rennen. Ik weet dat sommige AFAB daar zeker voordeel bij hebben over andere AFAB (maar of iemand die MtF is weer specifiek voordeel heeft over AFAB weet ik niet).

Wat ik altijd wel bijzonder vind is dat topsport sowieso voor een groot deel afhangt van biologische voordeeltjes; lang niet iedereen die eindeloos traint haalt dat niveau. Hoewel ik me prima kan voorstellen dat een MtF die op vrouwenniveau meespeelt maar nog geen oestrogeen gebruikt als valsspelen zal moeten gerekend, vind ik het bijzonder dat juist geslachtshormonen zo heftig worden uitgelicht terwijl er zoveel oorzaken zijn waarom de een beter is in een sport dan een ander?!
meerdere zakken met zaagsel
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Anon20200101 »

Ja, een specifiek lichamelijk voordeel in je eigen klasse is doorgaans van VEEL grotere invloed dan een eventueel MtF voordeel.
Kijk naar Michael Phelps (zwemmen), hij heeft erg grote voeten, maar vooral haalt hij een onbeschrijfbaar groot voordeel uit het feit dat zijn lichaam bizar weinig lactic acid aanmaakt, waardoor hij veel minder verzuurt dan zijn concurrenten.
Gebruikersavatar
Ærin
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 apr 2019, 16:08
Gender: Vrouw

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Ærin »

De grap is... we zijn zelfs in het nadeel! Cisvrouwen maken namelijk een kleine dosis testosteron aan in de eierstokken, en aangezien wij die niet hebben, is ons testosteronniveau zelfs nog lager. Vandaar natuurlijk dat we van die delicate wezentjes zijn die in de meeste gevallen nog geen bal kunnen gooien.

Ærin :hbeat:

Benjamin schreef: 05 aug 2019, 11:27 Rot voor je zeg.

Ik vraag me wel af hoe dit moet in de sport. Er zullen steeds meer transgender sporters komen die (in het geval van mtf-transgenders) het voordeel hebben van hun verleden. Wat is wijsheid, en wat is eerlijk tegenover iedereen?
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Anon20200101 »

Delicaat wil ik niet gezegd hebben, maar ja, vanwege het ontbreken van onze belangrijkste testosteron-creatie bron, zijn onze T levels vaak lager dan die van cisgender vrouwen.
Mijn langdurige T gemiddlede is 0.44nmol/l, waar de normale range voor cisgender vrouwen 0.5 - 1.5/3.5 (geen harde limiet, is afhankelijk van lab en van leeftijd)
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Kritiek en verbaal geweld na winnen van wereldtitel

Bericht door Irisaperture »

De enige logische reactie die ik iemand ooit zag geven op die (eveneens debiele) zaak rondom die atletiek-atlete die te mannelijk zou zijn (terwijl het omgekeerd nog nooit te horen is geweest in de mannencompetitie) was de volgende:
"If we are to start comparing bodies because of the amount of supposedly "male hormones" they are producing and consider a level to high as cheating, we need to stop let people compete when there are reasonable differences in length, lengths of limbs in particular, size of feet and to put it to the extreme: only let people compete whose body composition (energy-efficiency wise) matches those of others and to become really impopular: seperate people from different races competing each other. Science has proven that the muscle cells of people of color are quicker to recover and can show a significant difference in the amount of toxins they produce during their peak efficiency output."
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"