Nieuwe chat! Zie dit topic.

uitkomen tegenover familie?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Raibbs
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2019, 20:21
Gender: Geen

uitkomen tegenover familie?

Bericht door Raibbs »

Sinds anderhalf jaar ga ik niet meer als vrouw door het leven buitenshuis en heb ik dit kunnen delen bij iedereen die er toe doet, school, vrienden, etc. behalve bij familie.

Aan mijn ouders heb ik dit geprobeerd uit te leggen, dat ik mij op dat non binaire vlak bevind tussen man en vrouw, maar er was geen sprake van begrip of acceptatie. Dus heb ik het weer laten vallen en hoopte ik dat ze mij niet zouden verhinderen in het uitdragen van wie ik ben via kleding, haar, etc. Dat deden ze gelukkig niet, maar ik kan niet eens inschatten of dat ze weten dat ik me in jongenkleren stop omdat ik anders niet in de buurt kom van hoe ik mezelf zie. Ik kan mezelf nog steeds niet als mezelf voorstellen aan mn ouders die nog steeds een meisje met jongenstrekjes zien.

Ze houden veel van me, maar niet van de ‚echte mij’ zeg maar, die ze nog niet eens kennen eigenlijk. Het liefst zou ik een tweede coming out willen proberen, maar ik ben bang dat ik op hetzelfde onbegrip stuit.

Is er iemand die misch ervaring heeft met dit soort situaties en deze wil delen?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door Marica »

Tja, moeilijk, maar niet onmogelijk toch? Ga eens als jezelf de confrontatie met je ouders aan. Mijn ouders schrokken ook, maar luisterden wel naar mijn verhaal en toen vielen er stukjes van de puzzel op hun plek.

Ik heb mijn ouders wel als man geproken en gezegd dat ik mij vrouw voelde, en dat al heel lang. En dat ze mij zouden zien veranderen in die vrouw. Dat was moeilijk, maar zo is het wel gegaan. En nu ik op papier echt een vrouw ben, weten ze dat er geen weg terug is.

Soms moet je een beetje hard zijn, soms moet je geduld hebben.

Succes.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Blikkerd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 sep 2019, 20:09
Gender: Genderqueer

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door Blikkerd »

Oei wat herkenbaar. Ik ben een paar weken geleden uitgekomen als nonbinair bij mijn moeder. Ik voelde me eigenlijk al niet heel serieus genomen (Is dit dan een fase?/Komt dit omdat je meer trans vrienden hebt nu?). Ze zag op dat moment wel hoe onzeker ik erbij zat en dat ik even behoorlijk met mezelf in de knoop zat en dat leek haar wel te raken. En dan de volgende dag word ik gewoon weer ze/meissie/prinses en ga zo maar door genoemd. Toen ik laatst liet vallen dat ik op den duur een operatie voor mijn borsten laten verwijderen wel zag zitten, leverde dat een knap nare reactie op van haar. Ik snap echt dat ze moet wennen hoor. Dat het voor mij niet meer nieuw is maar voor haar wel etc. Maar het voelt alsof ze het niet serieus neemt. Totdat ik haar neus op de feiten druk, dan schiet ze uit dr slof. Lekker dan.

Ik hoop dat jij inmiddels wat soepeler gaat met je ouders?
monique fisher
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 15:27
Gender: Trans MtF

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door monique fisher »

Uitkomen tegenover familie en gezinsleden is moeilijk, mijn ex en mijn twee oudste kinderen zijn op de hoogte van het feit dat ik transgender ben. mijn moeder, (mijn vader leeft niet meer) is dat niet. ook omdat ik al enkele jaren geen contact met haar heb gehad, heb dat nu weer wel dus het zal er op een bepaald moment van moeten komen, denk ik, vind het nu nog te vroeg aangezien het contact sinds kort hersteld is. nu zijn wij van huis uit best tolerant opgevoed en ik denk dat mijn moeder wel gemerkt heeft dat ik vroeger haar kleding gebruikte. (en zelfs heb laten verdwijnen naar een eigen plekje) Maar het lijkt mij best wel een schok als je gaat horen op seniore leeftijd dat je volwassen zoon eigenlijk je volwassen dochter is. ik denk ook dat ik hiermee wacht totdat ik definitief naar het "genderteam" gaat, waarvoor de eerste stappen nu zijn gezet. dit heb ik trouwens tegen mijn oudste dochter gezegd en ik zag in haar ogen dat ze hier van schrok, ze deed of dat ze niet wist wat het was, maar met haar opleidingsrichting en niveau lijkt me dat sterk. Het blijft allemaal moeilijk natuurlijk. uitkomen voor je gevoelens, je geaardheid (als vrouw val ik mannen) en erachter komen dat je opgesloten zit in het verkeerde lichaam is al heel wat voor jezelf. maar voor je naasten die je lief hebt is het een hele zware klus, waarbij ik best begrijp dat er erg veel moeite is met acceptatie. probeer zoveel mogelijk bij je zelf te blijven en doe geen schokkende veranderingen, go with the flow. en geef ze tijd om te wennen aan de nieuwe situatie
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door zuidwest »

Ik heb mijn coming-out afgelopen weekend bij mijn ouders gehad. Ik was er best wel bang voor maar het is reuze meegevallen. Ik heb vrij rustig en zakelijk verteld dat ik al 30 jaar transgendergevoelens heb en dat dat wellicht er mee te maken heeft dat ik wel wat psychische probleempjes tot nu toe in mijn leven heb ervaren.

Mijn ouders reageerden heel rustig, beheerst en totaal geen afwijzing. Ik hoop dat mijn ouders nu de tijd krijgen om eraan te wennen dat hun zoon eigenlijk hun dochter is. Tijdens het gesprek sprak mijn moeder nog over "onze zoon" (iets dat ik haar absoluut niet kwalijk neem) en hield ik het bij "jullie kind".

We hebben wel nog niet gesproken over het bij hen dragen van dameskleding en eventueel geslachtsoperaties, maar mijn moeder had het wel over die Belgische journaliste. Ik ga er dus vanuit dat ze zich realiseren dat dat ook bij mij het geval kan zijn (althans, ik ga ervan uit dat het uiteindelijk die kant opgaat). Wel heb ik hen verteld dat het de bedoeling is dat de diagnostiek over een tijdje start.

Omdat ik gelukkig genoeg haar op mijn hoofd heb, laat ik dat ook lekker groeien. Mijn moeder maakte enkele weken geleden de opmerking dat ze iets langer haar leuker bij mij vond staan (toen wist ze het nog niet). Nu ik het hen verteld heb laat ik het lekker doorgroeien en kunnen ze langzaam wennen aan de meer vrouwelijke verschijningsvorm.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door Marica »

Goed zo meid.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
manul
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2019, 13:47
Gender: Geen

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door manul »

Hoi Raibbs, ik weet niet of je hier nog steeds mee zit, maar ik zit in hetzelfde schuitje. Mijn vriendin, vrienden, mijn zusje en zelfs grote delen van mijn studiegenoten zijn op de hoogte, ik gebruik zelden nog mijn deadname, maar mijn familie... Daar zit ik nog steeds mee. Een jaar geleden ongeveer heb ik geprobeerd mijn ouders over mijn nieuwe naam te vertellen. Mijn moeder reageerde vooral een beetje treurig, mijn vader was sterk, sterk tegen. Ik probeerde uit te leggen dat ik mijn oude naam te vrouwelijk vond, en hij zei "maar je bent een vrouw", waarop ik zei "dat weet je helemaal niet", waarop hij zei dat hij er niet over in discussie zou gaan. Sindsdien heeft mijn vader wel eens tegen mijn zusje uitgesproken dat hij het belachelijk vindt dat ik met een andere naam door het leven ga, en mijn moeder is inmiddels overleden. Tja. Ik vraag me af hoeveel toegevoegde waarde het zou hebben om nog een keer met hem te praten, of het bij de rest van mijn familie te proberen. Ik kan niemand dwingen om me te respecteren.
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door Maurits »

Tja, goedkeuring kan je niet afdwingen. Ik hanteer de tactiek van het opbouwend informeren vanuit het perspectief van wat ik wil bereiken.

Mijn ouders reageerden evenmin positief toen ik hen inlichtte. Maar ik vraag hun goedkeuring dan ook niet dus ga ik die discussie niet aan. Bovendien, ik onderga de transitie voor mezelf, niet voor hen. Ze nemen me maar zoals ik ben.

Om andere familieleden (of vrienden) te informeren, liet ik af en toe iets vallen zoals dat "ik vroeger al jongetje wilde zijn" of "dat ik lang geworsteld heb met genderdysforie". Degenen die doorvraagden, vertelde ik meer. Degenen die het negeerden, liet ik. Soms krijg ik de reactie: "Maar ik zie je liever als vrouw", dan zeg ik: "Maar het is jouw leven toch niet?" Dat sluit de discussie.

Bij iedere ontmoeting vertel ik iets over de fase waarin ik verkeer of dat ik zo'n leuk mannen jasje heb gekocht. Zo geef ik hen de kans mee te groeien met mijn proces.

Als ik met de testo begin, zal ik alle direct betrokkenen uitnodigen voor mijn 'doopfeestje' bij mijn 'geboorte' als man. Hopelijk is eenieder dan zo ver dat ze het accepteren. Zo niet, jammer dan! Ik ga toch wel door op de ingeslagen weg. Mijn lijf, mijn geest, mijn leven!
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: uitkomen tegenover familie?

Bericht door Marica »

Maurits schreef: 12 nov 2019, 11:01
Als ik met de testo begin, zal ik alle direct betrokkenen uitnodigen voor mijn 'doopfeestje' bij mijn 'geboorte' als man. Hopelijk is eenieder dan zo ver dat ze het accepteren. Zo niet, jammer dan! Ik ga toch wel door op de ingeslagen weg. Mijn lijf, mijn geest, mijn leven!
Heel goed, je leeft maar 1 keer toch?

Na alle gedoe rond mijn verjaardag waar alleen mijn ouders kwamen opdagen, en mijn broer het afdeed met een whatsappje besloot ik mijn verjaardag af te schaffen.
Ik houd nu 22 maart aan als de dag dat ik officieel vrouw werd. Dat vier ik met mijn lief, en met mijn vrienden maar niet met de familie. Na alles wat er gebeurd is heb ik daar geen moeite meer mee.
Ik heb geen ruzie met mijn familie, maar een gezellig samenkomen met mijn ouders en broer en zijn gezin zit er niet meer in. Ik heb die al een jaar niet gezien. Het is gezelliger met familie aan mijn moeders kant want die neven en nichten dag was geweldig leuk.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)