Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

Hi Hi

Vermoedelijk is hier al eens eerder een topic over geopend maar iedere situatie is toch anders.
Ik heb nu bijna 3 jaar HRT en op het werk lijkt men nog steeds niets in de gaten te hebben , ik had een beetje gehoopt dat ik vanzelf wel vragen zou krijgen.

Door willekeurige mensen en ook sommige klanten of externe partijen wordt ik als vrouw gezien, in het meest ongunstige geval weet men niet wat ik ben (wordt nog wel vaak genekt door mijn verschrikkelijke stem) . Waarom ziet men het dan niet op mijn werk? Er werken voornamelijk mannen maar wel gemiddeld hbo niveau dus geen macho cultuur oid. Er staat ook in onze (internationale) bedrijfs policy dat iedereen geaccepteerd wordt ongeacht ras, gender, religie, geaardheid en ook expliciet gender identiteit.
Toch durf ik het niet echt te zeggen.

Ik kleed me ook totaal niet mannelijk meer, draag meestal skinny jeans en lange dames t-shirts en beeldschermbril met damesmontuur, en bescheiden make-up (contour, blusher, wenkbrauw potlood en mascara. Maar geen gekleurde nagellak (wel transparante glans), oogschaduw draag ik ook niet, En draag mijn haar ook half los zodat het totaalplaatje vrouwelijker oogt en ik heb lange maar verzorgde en netjes rond gevijlde nagels. De eyeliner van de dag ervoor (op maandag) laat ik meestal ook zitten.

Iedereen om me heen buiten werk om ziet het maar mijn collega's lijken totaal blind te zijn, al hebben sommigen wel in de gaten dat ik anders ben.

Wat moet ik hiermee, eerst maar naar HR? Want ik ben het een beetje zat om als iets gezien te worden wat ik niet ben, ik doe ook totaal geen moeite meer om mannelijk over te komen.

Al denk ik wel dat als ik het vertel dat voor sommigen het kwartje zal vallen en ze begrijpen waarom ik er zo uitzie.

Groetjes Blue
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Hoe word je aangesproken? Met je oude naam, of met je nieuwe naam?
Als dat nog steeds met je oude naam is, dan vind ik het verhaal wel logisch; in dat geval ben je voor hen - volgens policy "gewoon een mens die zich vrouwelijker kleedt dan men gewoon" is.
En wordt er - juist vanwege die policy - geen ruchtbaarheid aan gegeven, en wordt een vraag als "ben je trans? ben je vrouw? als verboden gebied beschouwd.
Marica
Berichten: 2911
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Marica »

Stap eerst eens naar HR en zorg dat je daar als het gewenste naam/geslacht vermeld bent. Dan zachtjes aan de collega's vertellen/verbeteren enz.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

Mijn naam veranderd in feite niet. Ik heb gelukkig een neutrale naam. Zowel de mannelijke als vrouwelijke versie spreek je hetzelfde uit. Je schrijft het alleen anders. Dus daar hoeven ze niet echt aan te wennen.

Maar eerst naar HR had ik ook aan gedacht inderdaad. Dat mijn geslacht verkeerd in het systeem staat vind ik wel steeds ergerlijker worden. Het klopte al niet met hoe ik me voel maar nu klopt het ook niet meer met hoe ik eruit zie
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3627
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn ervaring is dat je ze er echt met de neus op moet drukken voordat ze reageren, maar dat wil niet zeggen dat het niet wordt opgemerkt.
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Met welke schrijfwijze ben je op het bedrijf bekend met de mannelijke of vrouwelijke wijze? Als je aangeeft dat je daar nog steeds met verkeerd geslacht vermeld staat, doet mij aannemen dat je nog niets hebt gemeld op officieel niveau bij je bedrijf.
En vanwege de policy op je bedrijf mag niemand je ergens vragen over stellen, laat staan dingen aankaarten.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Anon20200101 »

Ik verwacht ook (maar ik ken je bedrijf en je collega's niet) dat omdat je tot op heden (terwijl je overduidelijk een vrouw bent) geen negativiteit hebt ervaren, dat he tna je coming out ook niet zal gebeuren.
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door zuidwest »

Voor mij zijn een aantal dingetjes niet helemaal duidelijk. In wat voor een branche werk je? Meer mannen dan vrouwen of andersom. Ik vraag dat omdat mijn ervaring is dat bijvoorbeeld mannen in technische beroepen (sector waarin ik bijvoorbeeld werk) vaak bepaalde veranderingen niet opmerken.

Zo hebben sommige van mijn mannelijke collega's (en het zijn mensen met echt het hart op de goede plek) vaak niet eens door dat iemand al langer afwezig is vanwege ziekte. Heb je het er dan eens over dan krijg je te horen, "Ja nu je het zegt". Ook zien ze vaak uiterlijke veranderingen niet of ze durven er niet over te praten.

Het kan dus misschien echt zo zijn dat ze bepaalde veranderingen niet hebben opgemerkt, zeker als het geleidelijk is gegaan. Kan het daar soms aan liggen?
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door Blue »

LauraHeleneN schreef: 30 sep 2019, 20:00 Met welke schrijfwijze ben je op het bedrijf bekend met de mannelijke of vrouwelijke wijze? Als je aangeeft dat je daar nog steeds met verkeerd geslacht vermeld staat, doet mij aannemen dat je nog niets hebt gemeld op officieel niveau bij je bedrijf.
En vanwege de policy op je bedrijf mag niemand je ergens vragen over stellen, laat staan dingen aankaarten.
Ik heb inderdaad nog niets officieel gemeld en de schrijfwijze is inderdaad de "foute" zeg maar
LauraHeleneN schreef: 30 sep 2019, 20:20 Ik verwacht ook (maar ik ken je bedrijf en je collega's niet) dat omdat je tot op heden (terwijl je overduidelijk een vrouw bent) geen negativiteit hebt ervaren, dat he tna je coming out ook niet zal gebeuren.
Negativiteit heb ik totaal niet ervaren. Ik gebruik overigens ook het dames toilet op het werk maar dat valt niet echt op omdat mannen dat soms ook doen bij ons als heren toilet bezet is, enige verschil is dat ik dat standaard doe.

Wel een keer van een vrouw van HR compliment gekregen dat ze mijn nagels zo mooi vond en dat menig vrouw daar jaloers op zou zijn. En een keer een quasi grappige opmerking van een manager toen ik klaagde over lange broek met hitte in de zomer: "Dan trek je toch een jurk aan" ik heb maar niets gezegd maar van binnen moest ik toen wel lachen. Ik dacht nog: Je moest eens weten.
zuidwest schreef: 30 sep 2019, 21:33 Voor mij zijn een aantal dingetjes niet helemaal duidelijk. In wat voor een branche werk je? Meer mannen dan vrouwen of andersom. Ik vraag dat omdat mijn ervaring is dat bijvoorbeeld mannen in technische beroepen (sector waarin ik bijvoorbeeld werk) vaak bepaalde veranderingen niet opmerken.

Zo hebben sommige van mijn mannelijke collega's (en het zijn mensen met echt het hart op de goede plek) vaak niet eens door dat iemand al langer afwezig is vanwege ziekte. Heb je het er dan eens over dan krijg je te horen, "Ja nu je het zegt". Ook zien ze vaak uiterlijke veranderingen niet of ze durven er niet over te praten.

Het kan dus misschien echt zo zijn dat ze bepaalde veranderingen niet hebben opgemerkt, zeker als het geleidelijk is gegaan. Kan het daar soms aan liggen?


Ik werk in de ICT dus inderdaad technisch beroep, er werken wel vrouwen bij ons maar niet in mijn team.
Laatst hadden we een gast die een presentatie kwam houden voor een groep van 10 mensen (waaronder ik) , die sprak de groep aan met dame en heren terwijl die andere 9 toch overduidelijk mannen waren. De rest reageerde alsof ze het in keulen hoorde donderen terwijl voor mij wel duidelijk was dat ze mij als die ene dame aan had gezien.

Maar wat je zegt kan wel kloppen, veranderingen zijn zeer geleidelijk gegaan maar als ik foto van mezelf zie van toen ik daar begon (pre hrt) , lijk ik er niet eens meer op. Ik ben me natuurlijk ook anders gaan kleden, mijn haar anders dragen (was altijd al lang) en bescheiden make-up gaan gebruiken. Maar ook dat heb ik geleidelijk opgevoerd
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: Nog steeds niet uit de kast op het werk (voor zover er nog uit de kast te komen valt)

Bericht door zuidwest »

Blue schreef: 30 sep 2019, 22:00 Ik werk in de ICT dus inderdaad technisch beroep, er werken wel vrouwen bij ons maar niet in mijn team.
Laatst hadden we een gast die een presentatie kwam houden voor een groep van 10 mensen (waaronder ik) , die sprak de groep aan met dame en heren terwijl die andere 9 toch overduidelijk mannen waren. De rest reageerde alsof ze het in keulen hoorde donderen terwijl voor mij wel duidelijk was dat ze mij als die ene dame aan had gezien.

Maar wat je zegt kan wel kloppen, veranderingen zijn zeer geleidelijk gegaan maar als ik foto van mezelf zie van toen ik daar begon (pre hrt) , lijk ik er niet eens meer op. Ik ben me natuurlijk ook anders gaan kleden, mijn haar anders dragen (was altijd al lang) en bescheiden make-up gaan gebruiken. Maar ook dat heb ik geleidelijk opgevoerd
Ik werk op het snijvlak van Engineering en ICT, dus het kan best zijn zoals ik schreef dat ze het echt niet gezien hebben of ze niet durven te vragen hoe het bij zit. En dat ze niet durven vragen kan ook ermee te maken hebben dat je collega's niet weten wat ze moeten vragen of bang zijn horkerig over te komen en daarom maar zwijgen. Ik ben dus wel enigszins benieuwd wat ik ga ervaren in een dergelijke omgeving zou ik aan een transitie beginnen.

Maar stoort het je dat je collega's niets vragen of zeggen? Wat zou je het liefst hebben? Wil je je collega's dingen uitleggen hoe het zit?

Mijn gevoelens wat dit betreft zijn dat ik te zijner tijd een soepele transitie wens te hebben en dan zijn zo'n collega's misschien fijn maar anderzijds kan ik mij ook voorstellen dat het fijn is om enigszins gehoord en gezien te worden, want niets zeggen kan onverschillig en ongeinteresseerd overkomen. Ik kan me voorstellen dat het feit dat je collega van HR je een compliment maakte voor je nagels heel fijn gevoeld moet hebben.
Plaats reactie