Nieuwe chat! Zie dit topic.

nog vaker man genoemd worden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

nog vaker man genoemd worden

Bericht door Vera M »

Sinds 15 augustus heb ik hormonen en sinds 26 september mijn paspoort waar VROUW in staat.
Het doet zoveel pijn als mensen me toch nog als man aanspreken of zeggen.......het is een man.
Toch zie ik er wat lichaam betreft niet echt mannelijk uit. Tja mijn gezicht en stem kan ik moeilijk verbergen.
Ook aan de telefoon beginnen ze eerst als Mevrouw en schakelen dan opeens over naar Mijnheer.
Ik wil niet meer zo gezien en aangesproken. Het doet gewoon pijn. Ik ben vrouw.
Het is al erg genoeg dat ik in dat mannenlichaam geboren ben, terwijl ik een vrouw ben.
Voelt de wereld dan echt helemaal niet dat het een gigantische worsteling is en geen keuze !
Er is niets te kiezen ! Het blijft maar bezig. Dat kijken, vragen en moeten verantwoorden.
Wat zijn jullie ervaringen er mee en hoe gaan jullie er mee om ?
Groetjes,
Vera
schizo
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 sep 2013, 22:15
Gender: Trans FtM

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door schizo »

Ik heb dit dus ook. Aan de telefoon wordt ik 99% van de tijd aangesproken als "mevrouw". Mijn stem is nog best redelijk hoog zelfs na 17 jaar testo. Een beetje zoals een beginnende baard in de keel zoals bij puberjongens van 13. Ik vind het wel storend maar ja er is niks aan te doen. In het openbaar zie ik er als een man uit. Met flinke baard en flink kale kop! Het gebeurt alleen over de telefoon.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Emma »

Voor je gezicht is er FFS. Wel met flinke wachtlijsten ook, maar het is een begin. En stem: ben je met logopedie bezig? Het is geen wondermiddel, maar je kunt er een heel eind mee op weg komen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Lidi »

Herkenbaar. Een van de redenen waarom ik eerder voor een FFS heb gekozen dan een SRS.
Voor jou is heel duidelijk dat je een vrouw bent. De buitenkant is wat mensen zien.
Wat je kan doen is opzoek gaan naar een goede visagiste. Met make-up is best wel veel te doen.
Ooit heb ik een visagie-school bezocht als model. Op die school werd ook geleerd hoe een man zo vrouwelijk mogelijk op te maken. Kostte toen niets en ik heb er veel van geleerd.
Wat mij, zeker in het dorp hier, hielp is mensen benaderen. De winkeljuffrouw, de kapper etc. Mensen zijn over het algemeen open tegen je als je vriendelijk bent.
Dan gaat het verhaal wel rond.
Vragen krijgen hou je altijd. Gewoon open en eerlijk antwoord geven. Als je chagrijnig reageert werkt het averechts.
Nu krijg ik, na de FFS, zelfs positieve opmerkingen over mijn uiterlijk. Er is hoop.
Mijn stem doe ik niets aan, is mijn keuze. Aan de telefoon gaat het soms mis maar ook gewoon vriendelijk vermelden en klaar.
Ik heb geen commentaar op lotgenoten, ieder haar eigen keuze, echt.
Ik kleed me echter gewoon zoals de cis vrouwen hier in de omgeving. Simpel, elegant etc. Ook leeftijd in de gaten houden qua kleding.
Mijn mening is dat als je je overdreven vrouwelijk kleedt, kort rokje, high heels, superveel make-up etc, dat je dan juist meer opvalt als verklede man, snap je?
Nogmaals, dat is mijn mening hoor.
Be positive, be happy.
Me, myself and present I
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Marijn »

Ik word door vreemden ook vrijwel constant gemisgendert. Maar dat dat snap ik ook wel. Ik ben heel lang, mannelijke bouw, kaal hoofd (ik vind een pruik op mijn hoofd vervelend). Dus ik probeer er een neutraal gevoel bij te hebben als dat bij een vreemde en zonder opzet gebeurd. Ik word er natuurlijk wel blij van als iemand het goed doet. En verder streef ik ernaar om vooral blij met mezelf te zijn en me niet veel van anderen aan te trekken, zolang het om mensen gaat die niet belangrijk voor me zijn.

Maar ik snap ook goed dat dit niet voor iedereen zal werken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Benjamin »

Vera M schreef: 12 okt 2019, 17:50 Voelt de wereld dan echt helemaal niet dat het een gigantische worsteling is en geen keuze !
Ik heb moeite met deze uitspraak en ik zal proberen te vertellen waarom. Ten eerste voelt ´de wereld´ inderdaad niet aan dat het een gigantische worsteling is, want het is niet ´hun´ worsteling. Jij kunt ook niet andermans worsteling voelen. Dat heeft niks te maken met of iets een keuze is of niet. Ik weiger ook te geloven dat misgenderen hier het resultaat van is. Ik denk dat misgenderen 9 van de 10 keer het gevolg is van niet weten wat je moet doen. Dat komt denk ik in veel gevallen wederom doordat je niet in iemands hoofd kunt kijken, en voor een deel door onwetendheid. Slechts een klein deel misgendert om echt lullig tegen jou te doen.

Nuttig kan zijn om jezelf een patroon aan te leren om hierop te reageren. En dit blijven oefenen. Bv. zeggen:
´Ik word liever mevrouw genoemd. Dank u.´
(typische reactie: ) ´O sorrysorrysorrysorrysorrysorrysorrysorry.´
´Geeft niet hoor. Mag ik dan nu een ons zult alstublieft?´
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Vera M »

Emma, Lidi, Benjamin en Marijn bedankt voor jullie reacties. Ik kan iets met jullie commentaar.
Emma, weet jij waar er een kliniek is die FFS uitvoert ?
Gebruikersavatar
Lidi
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 jul 2016, 11:38
Gender: Vrouw
Locatie: Dreischor

Re: nog vaker man genoemd worden

Bericht door Lidi »

Over FFS is net een draadje geweest.
Op 1 oktober gestart door riririian.
Brigitte Meijer bij Amsterdam UMC/VU is een heel goede chirurg, vind ik.
Helaas heeft ze een behoorlijk lange wachttijd. Zelf even contact opnemen met de afdeling MKA.
Optie is misschien Facial team in Spanje.
Als je meer wilt weten stuur me dan een PBtje.
Me, myself and present I