omkleden bij dames in sportschool

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Vera M »

Ik heb even een vraagje over waar ik tegen aan loop in het dagelijks leven.
Misschien hebben jullie hier ervaring mee en/of weten het antwoord.
Ik heb inmiddels mijn geslacht en namen laten wijzigen. Mijn oude naam en geslacht zijn nergens meer terug te vinden. Daarnaast begint mijn lichaam zich nu echt vrouwelijk te ontwikkelen.
Ik sport veel. Yoga, pilates etc... om ook mijn lichaam nog vrouwelijker te krijgen.
Ik sport in een sportschool net hier over de grens in Duitsland; Aken.
ik moet me nog steeds omkleden bij de heren vinden ze, omdat ik nog geen geslachtsoperatie gehad heb.
Ik begin me daar steeds ongemakkelijker bij te voelen. De sportschool is mijn ontspanning en ik doe maar wat ze zeggen, omdat ik er zeker nooit weg wil.
Ik heb hun gevraagd om mijn naam en geslacht aan te passen in hun systeem. Dat hebben ze nog steeds niet gedaan. Ik heb de indruk dat ze dat niet doen, omdat er dan zwart op wit staat dat ik vrouw ben en ze er niet meer onder uitkomen dat ik me bij de dames mag omkleden.
Hebben jullie enig idee wat de regelgeving hierin is ? Ben ik nu officieel vrouw voor de wet en moeten ze me eigenlijk bij de dames laten omkleden ?
Nu is het wel zo dat ik binnenkom met pruik en de pruik af doe om te sporten. Ik douche me altijd bij de sauna's. Dus mijn geslacht krijgt niemand te zien. Bij de heren en bij de dames niet.
Wat mijn rechten zijn en wat ik in dit geval het beste kan doen ?

Alvast bedankt !

Groetjes,

Vera
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ken de Duitse wet niet, maar hier in Nederland sta je volledig in je recht. Ze mogen je zo niet behandelen. Ik vermoed dat in Duitsland ook zo is, want dat is ook een fatsoenlijk land.
Irene
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Alice »

Een idee om naar een andere sportschool uit te zien? Dan kun je je gelijk als Mw. inschrijven. Vermoedelijk ook in Duitsland sta je in je recht en kun je je gelijk halen maar wat is het je waard om bij die school te blijven als deze nu al moeilijk doet en later een, grote, kans bestaat dat je weggepest gaat worden als je je gelijk hebt behaald.
Bij een nieuwe sportschool kun je duidelijke afspraken maken over hoe en wat.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Vera M »

Ik ben daar gewoon hartstikke graag en in wezen zijn ze allemaal hartstikke aardig.
Het enige probleem is het omkleden en ik wil met hen proberen te kijken naar een oplossing.
Ondanks dat ik mijn mijn recht sta wil ik ook de andere kant een stukje proberen te begrijpen.
Bij de dames zullen er ook weer tussen zitten die een probleem maken ls ik er ben.
Ik probeer in deze overgangsperiode uit te vinden wat de beste oplossing is voor beiden.
De Duitsers zijn misschien in Aken ook wat conservatiever en misschien hebben ze wat tijd nodig om te ervaren dat ik echt niet bij de heren thuis hoor.
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Freedom »

Uiteindelijk zijn mensen in kleedkamers niet met elkaar bezig, maar met omkleden. Ik denk dat de sportschool medewerkers er te gewichtig over doen, Vera. Zij hebben er misschien meer een issue mee dan jouw mede-sporters?
Als vrouw in een mannenkleedkamer lijkt me knap ongemakkelijk, zowel voor jou als voor de heren in die kleedkamer. Dan kan je de geslachtsoperatie nog niet gehad hebben, je lichaam wordt voor de rest wel vrouwelijker. En je geslachtsdeel zou niet de issue moeten zijn want dat definieert niet wie/wat jij bent. Ik heb geen (echte) piemel en mag me rustig omkleden bij de heren (ik ben FtM).
Ik vind het bewonderenswaardig hoe begripvol je naar de sportschool medewerkers toe bent, trouwens. Wat een dilemma, want je wil er graag blijven sporten maar het moet niet ten koste gaan van je plezier daar.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Benjamin »

https://wunder2welt.wordpress.com/2016/ ... ch-regeln/

Ik heb op basis van deze antwoorden van het ADS sterk de indruk dat het voor sportscholen en zwembaden juridisch gezien in ieder geval niet verboden is om pre-op transen richting het verkeerde hok te dirigeren, en dat het allemaal nog vaag is. Misschien kun je vragen om een persoonlijk gesprek, en daarin aangeven dat je het fijn zou vinden om voor zolang het nodig is een apart omkleedhok te krijgen? Bv. de kleedruimte van het personeel of iets anders. Dat is de enige oplossing die iedereen tevreden stelt, vrees ik.

Je zou je situatie hier kunnen voorleggen en vragen om advies: https://www.dgti.org
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Vera M »

bedankt voor jullie nuttige reacties
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Hielke »

Freedom schreef: 27 okt 2019, 11:12 Ik vind het bewonderenswaardig hoe begripvol je naar de sportschool medewerkers toe bent, trouwens.
Helemaal mee eens!
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Irisaperture »

Freedom schreef: 27 okt 2019, 11:12 En je geslachtsdeel zou niet de issue moeten zijn want dat definieert niet wie/wat jij bent. Ik heb geen (echte) piemel en mag me rustig omkleden bij de heren (ik ben FtM).
Eerlijk, rondom het mannelijke geslachtsdeel lijkt soms voor volwassenen los van iemands karakter altijd de zweem van misbruik te hangen, want net zoals er hier in Nederland nog altijd extreem veel gedoe is met transmeisjes die al op jonge leeftijd overduidelijk níet meer in de jongenskleedkamer thuishoren bij bijvoorbeeld gymnastiek op school, is een van de argumenten dat (gevoelsmatig toch vaak vooral de ouders) niet willen dat er een "jongetje in de kleedkamer van de meisjes komt te zitten".

Om ongeveer dezelfde reden ben ik al een tijdje niet meer naar turnen gegaan, mijn eigen groep heeft er absoluut geen problemen mee dat ik in de dames kleedkamer zit en kletsen net als met de andere meiden gebeurd, maar de groep voor mij (een selectiegroep met meiden van 10-12 jaar) heeft vaak een aantal ouders dat in de kleedkamer gaat wachten om hun kroost te verwelkomen, en die weten het dus niet en op het moment dat die binnenkomen klap ik dicht, uit angst dat mijn stem voor vragen gaat zorgen en uiteindelijk voor gedonder.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 mar 2019, 17:47
Gender: Genderqueer
Locatie: Gelderland

Re: omkleden bij dames in sportschool

Bericht door Hielke »

Irisaperture schreef: 08 dec 2019, 10:00 Eerlijk, rondom het mannelijke geslachtsdeel lijkt soms voor volwassenen los van iemands karakter altijd de zweem van misbruik te hangen
Inderdaad, en dat lijkt me heel schadelijk, voor iedereen.

Want meisjes worden zo van jongs af bang gemaakt voor jongens (en jongens wellicht ook voor zichzelf en elkaar).

En jongens wordt zo van jongs af aan geleerd hun piemel te zien als iets gevaarlijks (wat er juist toe kan leiden dat ze hem als 'wapen' gaan gebruiken, lijkt me).

En wat erg om te horen dat jij hierdoor niet meer naar turnen gaat... :(
Sep 2019 Start Testosteron
Juni 2020 Mastectomie
Juni 2022 Colpectomie, Hysterectomie, Ovariectomie