Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming out bij vader en zusje

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
ElineKorf
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2019, 16:36
Gender: Trans FtM

Coming out bij vader en zusje

Bericht door ElineKorf »

Dus ik ben er nu al een tijdje zeker van dat ik een man ben en wil dit vertellen aan m'n vader, dit vind ik moeilijk omdat we de laatste tijd steeds minder contact hebben omdat hij een nieuwe vriendin heeft en we nooit echt over emoties enzo hebben gepraat. Ik denk dat hij het wel zou accepteren maar ik heb ook nog een zusje van 11 dat moeite heeft met het begrijpen van lgbtq+ dingen dus ik ben bang dat ze moeite gaat hebben met het gebruiken van mijn nieuwe naam en pronouns. Ik heb al wel een binder gelukkig en ik zit bij een gender therapist zonder dat mijn vader hier bewust van is (hij denkt dat het gewoon een nieuwe psycholoog is) dus misschien helpt dat. Dus heeft iemand nog tips voor uitkomen naar emotioneel afstandelijke ouders? (En ik ben 16 btw)
Gebruikersavatar
Emily98
Berichten: 56
Lid geworden op: 27 nov 2018, 22:07
Gender: Trans MtF

Re: Coming out bij vader en zusje

Bericht door Emily98 »

heyhoi :)
ik heb er ook moeite mee om het mijn ouders te vertellen, daarom schreef ik een brief waar ik in schreef hoe ik me voel enzo, ik heb daar ook een post van gedaan op dit forum mischien heb je hier iets aan en helpt het om een brief te schrijven waardoor je vader en zusje het mischien snappen.
de link naar mijn post is viewtopic.php?f=7&t=7023
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Coming out bij vader en zusje

Bericht door Matijs »

Ik denk dat het altijd lastig is om het 'nieuws' aan een ouder op de juiste manier over te brengen.

Ikzelf heb van tevoren een brief geschreven waarin ik mijn gevoelens beschreef, maar ik heb er wel voor gekozen om het face-to-face te vertellen, hoe moeilijk ik dat ook vond (gevoelens uiten is niet mijn ding, aangezien emoties vaak de overhand nemen). De brief was een back-up voor als het echt niet zou gaan + een extra toelichting.

Ik zocht naar een moment dat het gezin bij elkaar was; mijn ouders, broers en zus. Dat leek me handiger. Uiteindelijk heb ik van tevoren moeten zeggen dat ik iets wilde vertellen. Tijdens dat gesprek kreeg ik er niet veel uit, behalve dat ik me geen vrouw voelde en dacht transgender te zijn, dat ik naar de huisarts geweest was en dat ik aangesproken wilde worden met mijn bijnaam.

Houd er trouwens rekening mee dat het tijd kan kosten, voordat anderen je aanspreken met een andere naam + andere voornaamwoorden. Mijn ouders weten het nu bijna anderhalf jaar en een eventuele andere naam komt pas sinds een paar weken een klein beetje ter sprake. Verder is het nog steeds 'zij'. Ze willen sowieso wachten tot de diagnose.
Sommigen hebben gewoon tijd nodig om het 'nieuws' te verwerken.

Trouwens, jonge mensen gaan er vaak iets beter mee om dan oudere mensen.
###
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Coming out bij vader en zusje

Bericht door Irisaperture »

Meisjes zijn in mijn ogen vaak iets gemakkelijker en toleranter met dit soort dingen dan jongens van dezelfde leeftijd (uitzonderingen aan beide kanten daargelaten).
Ik ben zelf niet zo thuis in voorbeelden van bekende transmannen/transjongens en ik heb helaas geen idee welke afleveringen het zijn en of deze nog online staan, maar je zou haar misschien eens deze documentaire kunnen laten zien: https://www.youtube.com/watch?v=N9dguHozvZk
Die gaat over een transjongen die zijn veranderingsproces en hoe zijn familie daar mee omging heeft vastgelegd.
Hij heeft ook in de serie Brugklas een transgender personage gespeeld, maar ik weet helaas niet welk seizoen.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"