Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zorgen van mijn partner

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Yanne
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2019, 20:09
Gender: Onzeker

Zorgen van mijn partner

Bericht door Yanne »

Hi!

Mijn partner heeft een aantal zorgen rondom mijn nieuwe genderidentiteit en mijn zoektocht naar duidelijkheid. Een van haar grootste zorgen is dat door een eventuele hormoontherapie je persoonlijkheid ook heel veel verandert. Nu is het zo dat als ik dat ga googlen ik niet echt veel informatie hierover tegenkom. Het lijkt mij wel dat er kleine veranderingen kunnen zijn, maar hobbies, interesses, persoonlijke voorkeuren, seksualiteit en eigenlijk alles wat met persoonlijkheid te maken heeft niet drastisch verandert. Nu is mijn vraag aan de mensen die al aan de hormonen zitten, heb jij een gemerkt dat je persoonlijkheid vrandert is en zo ja op welke manier?

Ik weet niet of dit hier op de juiste plek staat, als dit niet het geval is verplaats het gerust :)
Gebruikersavatar
anna_
Berichten: 214
Lid geworden op: 15 dec 2019, 17:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door anna_ »

hallo Yanne,

ik snap de zorgen wel, zelf zeg ik ook de hele tijd tegen mijn partner dat ik dezelfde blijf maar recent vertelde ze me dat dat niet helemaal klopt.
natuurlijk ben ik in de basis nog wel ik, maar zelfs zonder hormonen veranderen er dus al dingen bij mij.
gewoon door erover te praten, het te accepteren dat ik ben wie ik ben, of in ieder geval aan het onderzoeken ben wie ik ben.
ik merk dat zelf niet zo maar marielle dus wel, vooral aan kleine dingen, maar wel diverse kleine dingen bij elkaar.
het is niet heel concreet maar wel duidelijk zichtbaar voor haar.
voor mij/ons is het ook nog heel erg nieuw maar wellicht dat je er wat aan hebt.

liefs
anna
life is too short to not love myself - so i need to learn!

Hoi, ik ben Anna! (introductie)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Marijn »

Hmm, ben ik veranderd? Zeker. Gaat dat zover dat je het een persoonlijkheidsverandering kunt noemen, dat weet ik niet. Misschien heeft @Hrafn daar een beeld van.

Maar mijn interesses zijn wat verschoven, ik ben ietsje (maar niet heel erg) minder introvert denk ik. Sneller emotioneel (of durf het beter te uiten). Maar ik zou niet zeggen dat ik qua karakter nu totaal veranderd ben of zo.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Lokien »

Ik ben eigenlijk niet veranderd. De enige verandering die ik echt heb gemerkt is dat met het vrijwel uitroeien van de dagelijkse hoeveelheid testosteron, ik een stuk minder bozig ben. Maar dat kan er misschien ook aan liggen dat ik me gewoon veel senanger voel in een vrouwenlijf en ik me in zijn algemeenheid een stuk gelukkiger voel.
Ohja, en ik hoef er 's nachts niet meer uit om te plassen, dat was toch wel een oudemannenkwaaltje behorende tot mijn grootste ergernissen.
Oh, @Marijn daar zeg je me wat; huilen moet ik ook vaker. Haha, toen ik mijn vrouw ging bellen omdat ze mij mocht ophalen uit het ziekenhuis deed ik niks anders en ik kon nog net met een heel klein piepstemmetje vragen "komjemehaaaaalen...en daar ging ik weer. Overigens ben ik tegenwoordig wat dat betreft wel weer een stuk stabieler.....
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Eva »

Hormonen veranderen je persoonlijkheid niet. Het hele proces van bewustwording, van ontdekken wie je in werkelijkheid bent kan wel andere gevolgen hebben. Veel mensen (ons soort mensen) hebben een groot deel van hun leven gevoelens onderdrukt. Totdat dat niet meer lukte en je verdediging brak. De waarheid laat zich op den duur niet langer wegdrukken.
In dat proces is het niet onmogelijk dat ook andere onderdrukte gevoelens zich een weg naar buiten banen. Ik wil werkelijk niemand schrik aanjagen, maar bij sommigen blijkt bijvoorbeeld (!) dat ze helemaal niet zo 100 procent hetero zijn...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Yanne
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 dec 2019, 20:09
Gender: Onzeker

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Yanne »

anna_ schreef: 19 dec 2019, 09:06 hallo Yanne,

ik snap de zorgen wel, zelf zeg ik ook de hele tijd tegen mijn partner dat ik dezelfde blijf maar recent vertelde ze me dat dat niet helemaal klopt.
natuurlijk ben ik in de basis nog wel ik, maar zelfs zonder hormonen veranderen er dus al dingen bij mij.
gewoon door erover te praten, het te accepteren dat ik ben wie ik ben, of in ieder geval aan het onderzoeken ben wie ik ben.
ik merk dat zelf niet zo maar marielle dus wel, vooral aan kleine dingen, maar wel diverse kleine dingen bij elkaar.
het is niet heel concreet maar wel duidelijk zichtbaar voor haar.
voor mij/ons is het ook nog heel erg nieuw maar wellicht dat je er wat aan hebt.

liefs
anna
Dankjewel voor je reactie anna.
Marijn schreef: 19 dec 2019, 12:29 Hmm, ben ik veranderd? Zeker. Gaat dat zover dat je het een persoonlijkheidsverandering kunt noemen, dat weet ik niet. Misschien heeft @Hrafn daar een beeld van.

Maar mijn interesses zijn wat verschoven, ik ben ietsje (maar niet heel erg) minder introvert denk ik. Sneller emotioneel (of durf het beter te uiten). Maar ik zou niet zeggen dat ik qua karakter nu totaal veranderd ben of zo.
Dat zijn ook wel dingen die je verwacht als eindelijk jezelf kan zijn, dus opzich een hele fijne reactie
Lokien schreef: 19 dec 2019, 15:24 Ik ben eigenlijk niet veranderd. De enige verandering die ik echt heb gemerkt is dat met het vrijwel uitroeien van de dagelijkse hoeveelheid testosteron, ik een stuk minder bozig ben. Maar dat kan er misschien ook aan liggen dat ik me gewoon veel senanger voel in een vrouwenlijf en ik me in zijn algemeenheid een stuk gelukkiger voel.
Ohja, en ik hoef er 's nachts niet meer uit om te plassen, dat was toch wel een oudemannenkwaaltje behorende tot mijn grootste ergernissen.
Oh, @Marijn daar zeg je me wat; huilen moet ik ook vaker. Haha, toen ik mijn vrouw ging bellen omdat ze mij mocht ophalen uit het ziekenhuis deed ik niks anders en ik kon nog net met een heel klein piepstemmetje vragen "komjemehaaaaalen...en daar ging ik weer. Overigens ben ik tegenwoordig wat dat betreft wel weer een stuk stabieler.....
Dankjewel voor je reactie, wat jij omschrijft zijn denk ik ook wel logische gevolgen. Je voelt je fijner, dus minder bozig. En ja die hormonen zorgen voor een 2e puberteit daar hoort ook wat emotionele instabiliteit bij af en toe :P
Eva schreef: 20 dec 2019, 09:08 Hormonen veranderen je persoonlijkheid niet. Het hele proces van bewustwording, van ontdekken wie je in werkelijkheid bent kan wel andere gevolgen hebben. Veel mensen (ons soort mensen) hebben een groot deel van hun leven gevoelens onderdrukt. Totdat dat niet meer lukte en je verdediging brak. De waarheid laat zich op den duur niet langer wegdrukken.
In dat proces is het niet onmogelijk dat ook andere onderdrukte gevoelens zich een weg naar buiten banen. Ik wil werkelijk niemand schrik aanjagen, maar bij sommigen blijkt bijvoorbeeld (!) dat ze helemaal niet zo 100 procent hetero zijn...
Ik weet al sinds mijn 15e dat ik biseksueel ben dus daar hoef ik mij niet zo'n zorgen om te maken. Verder klinkt het allemaal wel logisch dat dat soort dingen omhoog komen.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Marica »

Ik ben zeker een blijer, meer extravert persoon in werkelijkheid. Ook nu ik mijn emoties de vrije loop laat, iets dat ik vroeger het allermoeilijkste vond om het maar niet te laten blijken.

Mijn vrouw vind het wel prettig zo.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Zorgen van mijn partner

Bericht door Marica »

Toevoeging: Bij Star Wars the Rise of Skywalker gingen mijn vrouw en ik gelijk op met waterlanders produceren.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)