Nieuwe chat! Zie dit topic.

ongewild

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
monique fisher
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 15:27
Gender: Trans MtF

ongewild

Bericht door monique fisher »

hallo allemaal,

weet niet of jullie hier ooit mee te maken hebben gehad, zo ja, hoe hebben jullie dit geregeld?

ik wordt dit moment geconfronteerd met het feit dat ik noodgedwongen aan mensen bekend moet maken dat ik een MtF transgender ben. twee weken via mijn jongste dochter er achter gekomen dat haar en mijn zoons vaste leerkrachten op de hoogte zijn dat ik transgender ben, hun moeder, mijn ex-vrouw zou het aan hun hebben bekend gemaakt, al een aantal weken geleden, zonder dat ik daar van op de hoogte ben. mijn dochter vertelde dit omdat zij hierover door haar leerkracht is over aangesproken, in de trend van als je hierover wat vertellen wilt of je zit er mee dan kan je ook bij mij daarover terecht. Nou heb ik binnenkort een gesprek met beide leerkrachten en had ik het gevoel dat ik wel wat moest vertellen over mijn "toestand", maar nu moet ik gaan vissen wat hun precies weten en wat ik dan wel en niet moet vertellen.
En nu krijg ik vandaag een bericht van de persoonlijk begeleider van mijn andere dochter, ik heb bij haar al aangegeven dat ik een binnenkort een gesprek wou, met de mededeling van, je hebt aangegeven dat je een gesprek wilt, maar misschien moet je dat maar snel doen want er gaat een bepaald verhaal over jou in rondte - exact words "omdat ons al wel dingen ten gehore zijn gekomen".
Ik voel mij hier natuurlijk wel langzaam een beetje vreemd en onzeker bij, Ik schaam me niet voor wie en wat ik ben en ik weet natuurlijk wel dat het langzaam naar buiten had gekomen, maar ik had de manier op en het moment toch liever zelf willen bepalen.
mijn vraag is dus nogmaals, hebben jullie dit meegemaakt en hoe was jullie reactie?

groetjes Monique
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: ongewild

Bericht door Anon20210626 »

Ja ik heb dat meegemaakt . Op zo'n moment ligt alles op straat en is openheid het enige wat je rest. . Immers wat men niet weet verzint men wel en daar wordt je zeker niet beter van . De verhalen gaan immers al en dan kun je maar beter zo snel mogelijk gewoon jezelf zijn .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: ongewild

Bericht door Anon20210626 »

als je meer wilt weten , stuur maar een pb
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: ongewild

Bericht door Irene_de_Vreede »

In een iets andere context heb ik dat ook meegemaakt. In mijn geval was het werk gerelateerd. Mijn direct leidinggevende confronteerde me met het feit dat collega's hadden uitgevogeld dat ik transgender was. Ik heb toen ook de vlucht naar voren gekozen en openheid van zaken gegeven. Later bleek dieze actie een eerste aanzet om me er uit te werken, maar ook dat is hem niet gelukt, ook in dat geval heb ik mezelf verdedigd met de vlucht naar voren. Overigens is mijn dat niet mijn eerste reactie hoor, ik kruip liver in een hoekje en daar had hij ook op gerekend.
Irene
monique fisher
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 15:27
Gender: Trans MtF

Re: ongewild

Bericht door monique fisher »

dank je wel Irene, ik heb ook besloten om het dan maar in de openheid te brengen, maar ik zit een beetje met de tijdsissue ik sta pas sinds oktober bij het Vumc ingeschreven en ben nu bezig met Gent dus ik heb nog wel een tijdje te gaan voordat behandelingen daadwerkelijk beginnen.
Ik heb wel wat stappen ondernomen ,b.v. gezichtonharing, afvallen maar het dekt nog niet de lading om het maar zo te stellen. dit komt veel te vroeg. en als het werkelijk van mijn ex afkomt wat moet ik dan met die verstandshouding, ik heb nog twee kinderen bij haar wonen.

groetjes Monique
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: ongewild

Bericht door Lise »

Ik vind het wel erg bijzonder dat mensen van buiten denken recht te hebben om dit van jou te mogen weten, wat ze dan ook hebben gehoord.

Als dit voor jouw gevoel echt veel te vroeg komt, zoals je zelf schrijft: niemand (en zeker de fucking leraar niet) kan jou dwingen, in zo'n vroeg stadium van het proces, om iets wat zo privé is zomaar eventjes op tafel te leggen. Sterkte!
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: ongewild

Bericht door Jeste »

Irene_de_Vreede schreef: 05 feb 2020, 22:15 Mijn direct leidinggevende confronteerde me met het feit dat collega's hadden uitgevogeld dat ik transgender was.
"Hebben ze niets beters te doen" is mijn gedachte dan. Best wel vaak hoor ik om mij heen dat mensen het (veel te) druk hebben. Tsja, doordat mensen met onzinnige dingen bezig zijn, zoals een onbedwingbare nieuwsgierigheid, hebben ze het inderdaad heel erg druk.
Overigens ben ik er zelf wel altijd vrij snel duidelijk in dat vrouw of man zijn totaal onbelangrijk voor mi is. Wanneer mensen zouden vragen wat er dan tussen mijn benen zit, dan geef ik daarop geen antwoord. Dan zou ik vragen waarom dat dan eigenlijk gevraagd wordt. Waarom datgene zo belangrijk is om te weten, wanneer iemand een beetje afwijkt van de genderstereotiepen. Bij iemand die helemaal aan de binaire uiterlijke kenmerken voldoet komt het toch ook niet op om zoiets te vragen. Hooguit zeg ik dat ik wél ballen heb. Figuurlijk dan. :)
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: ongewild

Bericht door Marijn »

Ik zou denken dat je helemaal niet verplicht bent ze wat te vertellen. En al helemaal geen medische details. Gaat ze niets aan. Mogelijk is het zinvol om de basics te vertellen omdat ze nu eenmaal al wat weten, maar ze hebben verder helemaal geen recht om dingen te weten. Dus deel zoveel als waar jij je comfortabel bij voelt zou ik zeggen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: ongewild

Bericht door DelicateFlower »

Jeste schreef: 10 feb 2020, 07:59
Irene_de_Vreede schreef: 05 feb 2020, 22:15 Mijn direct leidinggevende confronteerde me met het feit dat collega's hadden uitgevogeld dat ik transgender was.
"Hebben ze niets beters te doen" is mijn gedachte dan.
Nou, inderdaad. Die collega's verveelden zich overduidelijk...
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: ongewild

Bericht door DelicateFlower »

Marijn schreef: 14 feb 2020, 17:24 Ik zou denken dat je helemaal niet verplicht bent ze wat te vertellen. En al helemaal geen medische details. Gaat ze niets aan. Mogelijk is het zinvol om de basics te vertellen omdat ze nu eenmaal al wat weten, maar ze hebben verder helemaal geen recht om dingen te weten. Dus deel zoveel als waar jij je comfortabel bij voelt zou ik zeggen.
Precies. Dit dus.

Mensen denken altijd alles maar te mogen vragen aan transgenders, homoseksuelen en ga zo maar door. Als het van 'de norm' afwijkt mag je over grenzen gaan, blijkt steeds weer. Andersom hoef je het niet te proberen, want dan schrikken ze zich een hoedje. Bij de 'normale' mensen/stellen/gezinnen is alles immers privé.

Hopelijk is het mogelijk om inderdaad alleen de basics te vertellen. Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen.