Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie

Waar liet jij je door inspireren toen je een nieuwe naam ‘moest’ kiezen?

Ik behield mijn oude naam
6
5%
Ik veranderde mijn oude naam
24
18%
Ik nam de eerste letter van mijn oude naam
28
21%
Ik vroeg mijn ouders hoe ik anders had geheten
21
16%
Ik koos voor een geslachtsloze naam
5
4%
Ik liet me inspireren door de familiestamboom
4
3%
Ik liet me inspireren door boekjes vol babynamen
11
8%
Ik liet me inspireren door literatuur, muziek en/of films
9
7%
Ik liet me inspireren door mythologie
6
5%
Ik liet me inspireren door iets anders, namelijk…
18
14%
 
Totaal aantal stemmen: 132

DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Hoi allemaal!

Ik heb nooit echt een hekel gehad aan mijn roepnaam en paspoortnaam. Ik vond ze niet per se mooi, maar wat wel hielp was dat ik nooit iemand met dezelfde namen tegenkwam én dat ik was vernoemd naar mijn lieve opa. Omdat ik al heel jong wist dat ik liever een meisje had willen zijn, heb ik eigenlijk altijd geweten dat ik Anna had geheten als ik niet als jongen geboren was.

Vorige maand vertelde ik aan 3 vriendinnen dat ik na 20 jaar spijt toch echt het traject ga hervatten. Eén van hen vroeg meteen: “Heb je al een naam?” Waarop ik zei dat het waarschijnlijk Anna zou gaan worden. Daarnaast vind ik het een gek idee om afstand te doen van mijn opa’s naam. Hierdoor overweeg ik een vrouwelijke variant als tweede naam te gebruiken. Zo blijft het toch een familiedingetje; in een omweg gegeven door mijn moeder, vernoemd naar haar vader en haar oma. :D

Tevens kan ik hierdoor mijn geslachtsloze roepnaam (die maar 2 letters telt) hetzelfde blijven, hoeft mijn omgeving nergens op te letten en hoef ik niet te gaan stressen als ze weer eens de verkeerde naam gebruiken. Eigenlijk best een slimme constructie al zeg ik het zelf, haha! :lol:

Hoe laten/lieten jullie je inspireren voor je nieuwe naam? Meerdere antwoorden zijn mogelijk.

Uitleg over de antwoorden:
• Ik behield mijn oude naam: zoals Valentijn de Hingh, die gewoon Valentijn bleef heten;
• Ik veranderde mijn oude naam: van Michel in Michelle, van Patricia in Patrick;
• Ik nam de eerste letter van mijn oude naam: Carin werd Claas, Ruud werd Rianne;
• Ik vroeg mijn ouders hoe ik anders had geheten: ik nam de naam die ik had gekregen als ik bij geboorte een jongen of meisje had geweest;
• Ik koos voor een geslachtsloze naam, zoals bijvoorbeeld Robin.

Als je je antwoord nog wilt toelichten, is dat alleen maar leuk! :D Maar het hoeft natuurlijk niet. ;)

xx DelicateFlower

P.S.1: De antwoorden zijn geschreven in de verleden tijd, maar zijn natuurlijk ook bedoeld voor de leden die hun naam nog moeten veranderen.

P.S.2: Deze poll is niet bedoeld om je uit te nodigen om in de reacties je geboortenaam te noemen. Niet alleen vinden velen deze vraag pijnlijk, de informatie is bovendien niet relevant. Dit is dus geen onderdeel van mijn vraag.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Emma »

Ik heb zelf voor een naam gekozen en de 'vernoemnamen' vervrouwelijkt en een plaatsje opgeschoven. Mijn voorletters waren FCN en zijn nu dus EFCN.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door MichelleB »

Ik ging van MTRM naar MTRM haha
-Life is a work in progress-
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Jer158 »

JC bleef JC.

Eerste naam: naam die ik als amab had gekregen van mijn ouders
Tweede naam: vermannelijkt
Hung her from the branches of a mango tree
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Freedom »

Mijn oude naam heb ik vermannelijkt en is nu mijn tweede voornaam. Soms heb ik daar nog mijn bedenkingen bij (de afgekorte versie was ook leuk als voornaam geweest, maar dat werkte in de omgeving destijds niet goed - ik werd teveel ge-deadname'd).
Mijn huidige roepnaam komt vanuit mijn kindertijd; strijd met mijn toenmalige stiefbroertje over wie de superheld en wie the underdog mocht zijn (Batman / Robin).
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Sara »

Ik denk dat de naam ‘Sara’ wel te vatten is onder ‘Ik liet me inspireren door mythologie’, te weten de Abrahamistische variant. Op dat vlak heeft de naam een verband met mijn mannelijke naam.

Mijn ouders zeggen dat ze voor mij nooit een meisjesnaam hadden verzonnen, maar ze zijn verder wel akkoord gegaan met Sara 😁
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Nate_0 »

Voor mij was de naam die mijn ouders hadden gekozen als ik AMAB was geweest niet een optie, aangezien ze die naam voor mijn broertje gebruikt hebben (wel met het veranderen van 1 letter, voor mij was het Edwin geweest). Ik wilde juist niet een naam die met de eerste letter van mijn oude naam begon (een i) omdat ik daar al het e.e.a. aan associaties bij had die niet zo positief waren. Uiteindelijk dus lijsten met namen doorgenomen die populair waren in mijn geboortejaar, en die goed voelde.

Het enige nadeel is dat de nickname Nate niet echt gebruikt wordt in Nederland en dat nogal eens tot verkeerd uitspreken/verwarring leidt, vooral bij oudere generaties. Ik overweeg dus om voor "in het Nederlands" gewoon Nathan te gaan gebruiken, aangezien dat duidelijker is. (Mijn opleiding is in het Engels dus daar is het geen probleem).
meerdere zakken met zaagsel
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door Marijn »

Ik heb mijn oude, enkele voorletter behouden. Maar wilde wel graag een tweede naam en heb dat opgelost door de namen met een koppelstreepje te verbinden (denk aan namen als Jan-Willem), waarbij officieel alleen de eerste letter als initiaal telt. (Dus bij Jan-Willem is dat J.) Als roepnaam gebruik ik meestal de eerste, denk nog wel eens na over een variant of combinatie als roepnaam. Mijn eerste voornaam is namelijk best neutraal en wordt in Nederland zelfs vaak als mannelijk gezien. Ik identificeerde me als genderqueer toen ik die koos, inmiddels als vrouw.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Wat grappig dat velen hun oude naam vermannelijken of vervrouwelijken en vervolgens doorschuiven naar de tweede plaats. :D Zo gek was mijn idee dus niet, gelukkig. Ik ben hierdoor nog meer tevreden met mijn keuze, die ik eventjes een jaartje of twee laat rusten. :lol: Kijken of ik er straks nog steeds een goed gevoel bij heb. Een naam kiezen is wel een definitief dingetje waar ik goed over na wil denken.
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Poll: Op zoek naar een nieuwe naam.

Bericht door DelicateFlower »

Sara schreef: 27 feb 2020, 13:55 te weten de Abrahamistische variant.
Was dit belangrijk voor je, dat je naam uit de Bijbel zou komen? :) Er staan een hoop mooie namen in! Sara(h) is er daar eentje van. ;)
Plaats reactie